מבזקי חדשות ליום 30-9-2023. מתעדכן

*- מתרחב הקרע בין חמאס לקטר?
כבר דיווחתי לכם כאן לפני ימים אחדים על קרירות ביחסים בין קטר לחמאס על רקע הפחתת הסיוע מהמדינה המפרצית לעזה. היום הקרירות הזו כבר הופכת לגלויה יותר. תחת הכותרת "קנוניה קטרית עם הכיבוש: כסף לעזה בתמורה לרגיעה", תקף העיתונאי המקורב לחמאס רג'ב אל-מדהון את השליח הקטרי שמנסה לתווך רגעיה בין חמאס לישראל.

בכתבה שפרסם בעיתון "אל-אח'באר" הלבנוני המקורב לחיזבאללה, כתב העיתונאי, כי המתווך מנסה "לסחוט" את הפלגים בעזה ודורש מהם שלא יסלימו את פעילותם בזמן החגים היהודיים. העיתונאי מצטט מקורות בחמאס שטוענים כי תפקידה של קטר "שלילי". כזכור קטר צמצמה את הסיוע מ-10 מיליון דולר בחודש ל-3 מיליון בלבד. כתוצאה מהמשבר הפיננסי, נאלצה ממשלת חמאס להפחית את גובה השכר שהיא משלמת למועסקיה, מ-60% ל-55%.

*- קטר טוענת כי הצליחה להביא להבנות בין ישראל לחאמס ולפיהן תתיר ישראל מחדש כניסת פועלים עזתים לשטח ישראל. המעבר אכן נפתח אתמול. למה זה חשוב לחמאס? לפי מקורות בעזה, בכל יום מכניסים הפועלים שעובדים בישראל כ- 5 מיליון שקל לשוק ברצועה. ברצועה יש כ-18,500 המחזיקים ברישיון עבודה בישראל וחמאס מעוניין להגדיל את המכסה.

*- פיצוץ אדיר הלילה בשדה התעופה טשקנט, בירת אוזבקיסטן. לפי הדיווחים, הפיצוץ אירע באחד ממחסני המכס בשדה התעופה. הרשויות טוענות כי לא היו נפגעים רבים אך לפי הסרטונים והתמונות נראה שנגרם נזק גדול מסביב למוקד הפיצוץ. אוזבקיסטן היא מדינה מוסלמית המאוכלסת ביותר מבין כל הרפובליקות המרכז אסייתיות שהיו שייכות בעבר לברה"מ. סוג כזה של תקריות במדינה הוא נדיר למדי.

 

*- הלירה הטורקית בשפל אבל זה לא בהכרח רק חדשות רעות…
הלירה הטורקית נמצאת בשפל סביב שער של 27.3 ל-1 דולר, פיחות של כ-30% מתחילת השנה. זה מגביר את החששות להתגברות האינפלציה (כיום סביב 60%) אבל המעבר של טורקיה למדיניות מוניטרית אורתודקסית מתחיל להביא תוצאות חיוביות עבור המשק הטורקי. ראשית, טורקיה לא שורפת מיליארדי דולרים כל חודש כדי לייצב את שער המטבע. במקביל, ישנם ניצנים ראשוניים כי משקיעים מתחילים לתת אמון מחדש במשק הטורקי.
היתרות הבינלאומיות נטו של הבנק המרכזי הטורקי עלו ביותר מ-6 מיליארד דולר בשבוע שעבר לכ-24 מיליארד דולר, וזה מיוחס לשינוי המדיניות של הממשלה החדשה שנכנסה לתפקיד לאחר הבחירות במאי. יתרות הבנק צנחו למינוס 5.7 מיליארד דולר בתחילת יוני, הנמוך ביותר מאז תחילת פרסום הנתונים ב-2002, וזאת כשארדואן כפה על הבנק להשתמש במט"ח כדי לייצב את הלירה במהלך מסע הבחירות.

*- היסטוריה ערבית בסעודיה
מחר (יום רביעי) תעשה סעודיה היסטוריה עבור העולם הערבי עם פתיחת המפעל הראשון בו למכוניות חשמליות. המפעל של חברת לוסיד מוטורס קיבל את אישור הפעלתו מהרשויות בסעודיה לפני ימים אחדים.

המפעל הוקם בעיר הכלכלית המלך עבדאללה בראבע'. מבחינת סעודיה, פתיחת המפעל היא חלק מתכנית הגיוון הכלכלי שלה הידוע בשם חזון 2030.

 

*- סערה בפקיסטן: נורמליזציה עם ישראל?
בפקיסטן סערו במהלך יום הכיפורים אצלנו הרוחות נוכח אפשרות לקיום יחסי נורמליזציה עם ישראל. זה החל כששר החוץ בממשלת פקיסטן הזמנית ג'ליל עבאס ג'ילאני נשאל על אפשרות זו בעקבות דבריו של שר החוץ אלי כהן בהקשר זה. ג'ילאני לא שלל את הדברים וציין כי הדבר ייקבע על פי האינטרס הלאומי של פקיסטן והפלסטינים. בפקיסטן, שנשענת על סיוע כלכלי מסעודיה, התפרשה אמירותו של ג'ילאני כפתח לנורמליזציה.

בעקבות כך, נאלץ היום שר ההסברה הפקיסטני מורתדא סולאנגי לפרסם הבהרה. הוא הדגיש כי עמדתה של פקיסטן השוללת יחסים עם ישראל לא השתנתה. סולאנגי הדגיש כי לפקיסטן עמדה עקרונית כנגד נורמליזציה עם ישראל והיא לא השתנתה. "כל עוד הפלסטינים לא יקבלו את מדינתם החופשית ואת זכותם להגדרה עצמית, המוכרת בהחלטות האו"ם, פקיסטן לא תפקיר את אחיה הפלסטינים," אמר שר ההסברה.

 

*- תקציב ענק לשיקום נזקי רעידת האדמה במרוקו
מרוקו מתכננת להוציא לפחות 120 מיליארד דירהם (11.7 מיליארד דולר) במסגרת תוכנית השיקום לאחר רעידת האדמה הקשה שפקדה אותה מוקדם יותר החודש. התכנית תבוצע במהלך חמש השנים הבאות, כך נמסר בהודעה רשמית מטעם הארמון המלכותי. למעלה מ-2,900 בני אדם נספו ברעידצ האדמה, רובם באזור הרי האטלס.

התוכנית תתמקד בבנייה מחדש של בתים ומבנים שנהרסו וכן שדרוג התשתיות. מארמון המלוכה נמסר כי התוכנית תמומן מתקציב הממשלה, סיוע בינלאומי וקרן שהוקמה במיוחד לאחר רעידת האדמה. הקרן קיבלה עד כה כ-700 מיליון דולר בתרומות.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון