חשש מהתפשטות טילי כתף בסוריה ובאזור… מאיפה הם מגיעים?

סיכום:

  • התפשטות מדאיגה של טילי קרקע-אוויר נישאי כתף במזרח התיכון ובצפון אפריקה :
    • בשימוש מיליציות איראניות כמו החות'ים וחיזבאללה הלבנוני.
    • ManPads – טילי נ"מ נישאי כתף מתוצרת סין מחליפים דגמים סובייטים/רוסים.
    • דגמים מתוצרת צפון קוריאה נפוצים באזור, במיוחד בסוריה.
  • העברות ממשלתיות זרות הן המקור העיקרי לכלי הנשק האלה :
    • איראן היא הספקית הגדולה ביותר.
    • טהראן מספקת את הנשק הזה לבעלות בריתה, כמו חיזבאללה הלבנוני והחות'ים בתימן.
  • הסיכון בשימוש במערכות ManPads :
    • הם יכולים לשמש לפגיעה במטוסים אזרחיים וצבאיים כאחד.
    • זמין בגרסאות ישנות שעדיין ניתנות לשימוש, ובגרסאות מודרניות וקטלניות יותר.

אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה מתמודד עם התפשטות מדאיגה של טילי כתף קלים, במיוחד בקרב מיליציות איראניות, כמו החות'ים וחיזבאללה הלבנוני, לפי דיווח של ארגון  סקר הנשק הקל  –  "سمول آرمز سورفاي"   – SMALL ARMS SURVEY המתמחה בעניין זה.

הדו"ח קבע כי "טילי כתף – Manpad מתוצרת סין מחליפים בהדרגה דגמים סובייטים/רוסים", וציין שרובם מגיעים לאזור דרך מדינות שלישיות שמייבאות אותם. כמו כן, דגמים מתוצרת צפון קוריאה נפוצים באזור, במיוחד בסוריה.

הארגון הגיע למסקנה כי "אספקות מממשלות זרות מהוות את המקור העיקרי" לכלי הנשק הללו, כולל איראן, שנראית כ"ספקית הגדולה ביותר". לפי מה שדווח בסוכנות הידיעות הצרפתית.

טהראן מספקת את הנשק הזה לבעלות בריתה, כמו חיזבאללה הלבנוני, החות'ים בתימן וכמה מיליציות חמושות בעיראק ובסוריה.

קבוצת המחקר הבלתי תלויה ציינה כי מערכות טילי הקרקע-אוויר הניידות הללו, הידועות בפשטות בשם "Manpad", יכולות לפגוע במטוסים אזרחיים וצבאיים כאחד. הטילים זמינים  בגרסאות ישנות יותר שעדיין ניתנות לשמוש, ובגירסאות חדשות יותר ומדויקות יותר.

הארגון הסביר כי "למרות המאמצים ארוכי השנים להגביל את ההפצה הבלתי חוקית של מערכות אלו, קבוצות חמושים במזרח התיכון ממשיכות לרכוש אותן".

صواريخ أرض- جو صينية قد تربك حسابات النظام السوري - عنب بلدي

מי משתמש בטילי כתף -ManPads?

בין המשתמשים ב-Manpads שזיהה הארגון ניתן למנות את אל-קאעידה בחצי האי ערב, דאעש, חיזבאללה הלבנוני, הצבא הלאומי של לוב, מפלגת הפועלים של כורדיסטן, החות'ים ומיליציות עיראקיות.

הארגון עקב אחרי 12 דגמים שונים של מערכות "Manpads", אשר משגרות טילים בדרך כלל על ידי מכשיר מותקן על הכתף, בארסנלים של קבוצות חמושות ב-13 מתוך 26 מדינות האזור, בין 2015 לאמצע 2023.

מכשירים בסגנון ישן זוהו ב-13 המדינות, כולל ארבע שיש להן רק דגמים ישנים, אך ל"קבוצות חמושות בתשע מדינות לפחות יש" מערכות נישאות כתף – "Manpads" מודרניות יותר עם יכולות מתקדמות יותר, במיוחד בכל הנוגע למטרות צבאיות.

לא נצפתה מערכת מסוג זה שהגיעה ממדינות נאט"ו בתקופה הנדונה, לפי הדיווח.

קרדיט: סוריה טי וי