מבזקי חדשות מהעולם ליום 30-9-2023. מתעדכן

*- דיווח: הסנאטורית הדמוקרטית מקליפורניה, דיאן פיינסטיין, הלכה לעולמה בגיל 90. פיינסטיין, שכיהנה מאז 1992, סבלה מבעיות בריאות ואף נעדרה שבועות ארוכים מהסנאט בחודשים האחרונים, אולם לא נענתה לקריאות לפרוש.

*- הנשיא ביידן בנאום במכון על שמו של הסנאטור מקיין באריזונה: ״דמוקרטיות לא צריכות למות בקצה של רובה. הן יכולות למות כאשר אנשים שותקים כשאינם מתייצבים מול איומים לדמוקרטיה או לא מגנים אותם״.

*- ממשלת צ'כיה אישרה רכש של 24 מטוסי F-35 וציוד נלווה בסכום כולל של 106 מיליארד קרונות צ'כיות (4.57 מיליארד דולר), כאשר המטוסים הראשונים צפויים להגיע בשנת 2029 והאחרונים בשנת 2035. עוד 44 מיליארד קרונות יושקעו בבניית תשתיות להפעלת מטוסי החמקן המתקדמים שיחליפו את מטוסי הגריפן JAS-39 ואת מטוסי האלקה L-159 אארו.

 

*- האסטרונאוט האמריקאי, פרנק רוביו, חזר היום בשלום לכדור הארץ אחרי 371 יום בתחנת החלל, השהות הרצופה הארוכה ביותר אי פעם של אמריקאי בחלל. רוביו נחת עם רכב החלל הרוסי סויוז בקזחסטן, יחד עם הקוסמונאוטים סרגיי פרוקופייב ודמיטרי פטלין.

"פרק הזמן שובר השיאים של פרנק בחלל הוא לא אבן דרך. זו תרומה משמעותית להבנה שלנו לגבי משימות ממושכות בחלל", אמר מנהל נאס"א, ביל נלסון. "האסטרונאוטים שלנו עושים הקרבות יוצאות דופן הרחק מבתיהם ומאהוביהם כדי להרחיב את הגילוי. פרנק מייצג את הרוח החלוצית האמיתית שסוללת דרך לחקר עתידי של הירח, מאדים ומעבר להם".

*- כוחות הביטחון של החבל האוטונומי של כורדיסטן בצפון עיראק עצרו בעיר אירביל את הבעלים של אולם האירועים במחוז נינווה שבו נספו אמש יותר מ-110 בני אדם בשריפה שפרצה במהלך חתונה. החשוד הועבר לידי הרשויות העיראקיות.

*- שופט בניו יורק קבע שדונלד טראמפ ביצע מרמה כאשר ניפח את ההון וערך הנכסים של חברת הנדל״ן שלו ולמעשה הוא מורה על ביטול הרישיונות ופירוקו של ארגון טראמפ.

*- המתיחות בבלקן: שוטר קוסוברי נהרג ושוטר נוסף נפצע לפנות בוקר בהתקפה חמושה בצפון קוסובו, באזור שבו יש רוב סרבי. לפי הדיווחים מקוסובו, השוטרים הגיעו לפנות חסימה של כביש באמצעות משאיות ללא לוחיות רישוי, כאשר נפתחה לעברם אש והושלכו רימוני יד. נשיאת קוסובו וראש הממשלה הטילו את האחריות על "קבוצות פליליות מאורגנות" שמקבלות מימון ותמיכה מממשלת סרביה.

 

*- חבר בית הנבחרים הדמוקרטי מטעם ניו ג'רזי, אנדי קים, הודיע כי הוא יתמודד בפריימריז נגד הסנאטור בוב מננדז לקראת בחירות 2024, וזאת אחרי שמננדז סירב להתפטר בעקבות הגשת כתב האישום נגדו. "אני מרגיש מחויב להתמודד נגדו", צייץ קים. "לא משהו שציפיתי לעשות, אבל ניו ג'רזי ראויה לטוב יותר. אנחנו לא יכולים לסכן את הסנאט או להתפשר על ההגינות שלנו". 

*- כשבוע לפני יום הולדתו ה-99, נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ימי קרטר, ורעייתו רוזלין (96) השתתפו במצעד של פסטיבל הבוטנים בפליינס שבג'ורג'יה, הופעה ראשונה של בני הזוג מאז שנמסר בפברואר שקרטר עובר לטיפול הוספיס בביתו וכארבעה חודשים מאז ההודעה כי הגברת הראשונה לשעבר סובלת מדמנציה.

 

*- משרד המשפטים האמריקאי הגיש כתב אישום נגד הסנאטור רוברט מננדז מניו ג'רזי, יו"ר ועדת החוץ של הסנאט ואחד הפוליטיקאים החשובים בגבעת הקפיטול, ונגד רעייתו נאדין על קבלת שוחד של מאות אלפי דולרים – במזומן, במטילי זהב, בתשלומי משכנתא, ברכב יוקרתי ובהטבות נוספות – בתמורה לניצול סמכותו של מננדז כדי לקדם אינטרסים של מצרים ובסיוע להתעשרותם של שלושה אנשי עסקים מניו ג'רזי שגם מואשמים בפרשה.

לפי כתב האישום, הסנאטור הבכיר "סיפק מידע רגיש של הממשל האמריקאי ונקט בצעדים נוספים שסייעו למצרים". הוא גם "ייעץ באופן בלתי ראוי והפעיל לחץ על בכיר במשרד החקלאות כדי להגן על מונופול עסקי" שמצרים העניקה לאחד מאנשי העסקים ואשר "שימש בחלקו כדי לממן את השוחד שקיבל מננדז דרך נדין מננדז".

*- דרמה בסנאט: רוברט מננדז הודיע כי הוא פורש מתפקיד יו"ר ועדת החוץ בעקבות הגשת כתב האישום נגדו על קבלת שוחד והעברת מידע מסווג למצרים. מנהיג הרוב הדמוקרטי, צ'אק שומר, הבהיר מדובר בפרישה זמנית "עד שהעניין יתברר" וכי אם האישומים נגד מננדז יופרכו, הוא ישוב לתפקיד המשפיע. מננדז היה אחד המתנגדים הבולטים להסכם עם איראן, למכירת F-16 לטורקיה ולהתקרבות לסעודיה.

*- טלסקופ החלל ג'יימס ווב זיהה פחמן דו חמצני באזור מסוים על פני השטח הקפואים של אירופה, אחד מירחיו של צדק, כאשר ההערכה היא שהוא הגיע מהאוקיינוס שמתחת לפני השטח.

"הבנת הכימיה של האוקיינוס של אירופה תסייע לנו להבין אם הוא עוין לחיים כפי שאנחנו מכירים, או שהוא עשוי להיות מקום טוב לחיים", ציין ג'רונימו וילאנואבה ממרכז גודארד של נאס"א שהיה המחבר המוביל של אחד המאמרים על הגילויים.

"אנחנו חושבים שיש לנו כעת ראייה של תצפית ולפיה הפחמן שאנחנו רואים על פני השטח של אירופה מגיע מהאוקיינוס. זה לא דבר טריוויאלי. פחמן הוא מרכיב ביולוגי בסיסי", הוסיפה סמנתה טרומבו מאוניברסיטת קורנל, המחברת הראשית של המחקר השני.

 

*- שופט צבאי במתקן גואנטנמו קבע כי לא ניתן להמשיך בהליכים המשפטיים נגד רמזי בן א-שיבה, חבר תא הטרור שביצע את מתקפת ה-11 בספטמבר, אחרי שוועדה פסיכיאטרית קבעה שהוא סובל מפוסט טראומה בשילוב פסיכוזות והזיות. פרקליטו של בן א-שיבה טען כי מדובר בתוצאה של עינויים בעת שהוחזק במתקן של סוכנות הביון.

בן א-שיב, אזרח תימן היה היה חבר בתא המבורג, שממנו הגיעו שלושה מבין ארבעת הטייסים שהשתתפו במתקפת ה-11 בספטמבר. הוא עצמו לא הפך לטייס מאחר שלא קיבל ויזה לארה"ב והפך לאיש הקשר בין הטייסים לבין הנהגת אל-קאעדה. הוא נעצר בפקיסטן בדיוק שנה אחרי המתקפה והוחזק במתקן חשאי של ה-CIA עד שהועבר לגואנטנמו בספטמבר 2006.

בן א-שיבה היה אחד מחמשת הנאשמים בקשירת קשר לביצוע מתקפת ה-11 בספטמבר במשפט הצבאי שמתקיים בגואנטנמו, לצדו של מתכנן המתקפה, ח'אלד שיח' מחמד. בחודשים האחרונים הציעה התביעה עונש של מאסר עולם במקום עונש מוות לנאשמים שיסכימו להודות באופן מפורט על תפקידם בפיגוע הקשה בהיסטוריה.