תמונות מלווייני ריגול ישנים חשפו מאות מבצרים רומיים שלא נודעו עד כה

ארכיאולוגים השתמשו בתמונות לווייני ריגול משנות השישים והשבעים כדי להעריך מחדש את אחד הסקרים הארכיאולוגיים האוויריים הראשונים אי פעם, שחשפו 396 מבצרים רומיים שטרם נודע עליהם בסוריה ובעיראק.

הצוות, בראשות חוקרים ממכללת דארטמות’ בארצות הברית, פרסם את תוצאות ממצאיהם בכתב העת Antiquity. 

מההודעה לעיתונות שהוציאה המכללה עולה כי הסיפור של המבצרים הללו חוזר אחורה כאלפיים שנה, כאשר האימפריה הרומית בנתה מבצרים לאורך צפון הסהר הפורה, המשתרעים, ממה שהוא כיום, ממערב סוריה ועד לצפון מערב עיראק.

בשנות ה-20 של המאה ה-20 תועדו 116 מבצרים כאלה באזור על ידי אנטואן בוידברד, מיסיונר ישועי שערך את אחד הסקרים האוויריים הראשונים בעולם באמצעות מטוס דו-כנפי מתקופת מלחמת העולם הראשונה.

בוידברד העריך שהמבצרים נבנו מצפון לדרום כדי לבסס את גבולותיה המזרחיים של האימפריה הרומית. אז העריכו שהמבצרים מייצגים קו הגנה על המחוזות המזרחיים מפני פשיטות ערביות ופרסיות.

 

“מאז שנות ה-30, היסטוריונים וארכיאולוגים התווכחו על המטרה האסטרטגית או הפוליטית של מערכת הביצורים הזו, אך חוקרים מעטים הטילו ספק בהערכתו הבסיסית של בוידברד כי כבר היה קו של מבצרים שהגדיר את הגבול הרומי המזרחי”, אומר המחבר הראשי של המאמר. פרופסור ג’סי קסנה ממכללת דארטמות’.

כדי להתמודד עם ספק זה, פרופסור קסנה וצוות המחקר השתמשו בתמונות לווייני ריגול מהמלחמה הקרה ששוחררו לפרסום כדי להעריך אם הממצאים של בוידברד היו מדויקים. 

“התמונות הללו היוו חלק מתוכנת הריגול מלוויין הראשונה בעולם, תמונות המשמרות פרספקטיבה סטריאוסקופית ברזולוציה גבוהה של נופים שהושפעו קשות משינויים בשימושי הקרקע בעידן המודרני”.

 

תוך שימוש במבצרים שמצא בוידברד כנקודת התייחסות, הצליח הצוות לזהות 396 מבצרים נוספים הפזורים ברחבי האזור ממזרח למערב, מה שלא תומך בטענה שהמבצרים היוו חומת גבול מצפון לדרום.

כפי שהדו”ח שפורסם ב-Phys.org מציין, חוקרים גילו שהמבצרים נבנו כדי לתמוך בסחר בין-אזורי, להגן על שיירות הנוסעות בין המחוזות המזרחיים ואזורים שאינם רומיים, ולהקל על התקשורת בין מזרח למערב.

“הצלחנו לזהות שרידים ארכיאולוגיים רק ב-38 מתוך 116 מבצרי בוידברד”, אומר פרופסור קסנה. “בנוסף, רבים מהמבצרים הרומיים הפוטנציאליים שתיעדנו במחקר זה כבר נהרסו על ידי התפתחות עירונית, או חקלאית ,לאחרונה, ואינספור מבצרים אחרים נמצאים תחת איום חמור”.

 

המשמעות היא שבפחות מ-100 שנים מאז הסקר האווירי של בוידברד, אבדו מספר גדול מאוד של מבצרים רומיים ואתרים ארכיאולוגיים אחרים עקב פיתוח עירוני וחקלאות אינטנסיבית. זה הופך את הצילום בקנה מידה גדול של נופים ארכיאולוגיים לחיוניים במיוחד לשימור המורשת.

ככל שיהיו זמינות תמונות מסווגות יותר, כמו אלו של מטוס הריגול U2, ניתן יהיה לגלות תגליות ארכיאולוגיות חדשות. לדברי פרופסור קסנה, “הניתוח הזהיר של הנתונים העוצמתיים הללו טומן בחובו פוטנציאל עצום לתגליות עתידיות במזרח הקרוב.”

קרדיט: אל ג’זירה נט