מדוע ישראל לא תוקפת בתימן? והלקחים שישראל כבר מיישמת. דעה

אחרי ירי של עשרות טילים בליסטיים כבדים ,טילי שיוט  ושיגור עשרות כטב"מים מתאבדים לעבר ישראל על ידי המיליציה החותית הפועלת לפי הוראות איראן ובהדרכת חיזבאללה , שואלים כולם את עצמם "מדוע ישראל לא תוקפת בתימן?"

התשובה היא ממש פשוטה , אבל די מטרידה: כי אין אישור אמריקאי.

אז למה אין אישור אמריקאי?

אמש התפרסם דיווח הטוען כי " לאחר שישראל איימה לפגוע בתימן בתגובה להפצצת החות'ים עליה.. צנעא הודיעה לארה"ב ולישראל (באמצעות מתווך ערבי) שתחסום לחלוטין את מסדרון הים בים האדום אם היא תופצץ…המסדרון הרביעי בגודלו  ובעל חשיבות קריטית למשק האנרגיה העולמי,שם עובר חלק נכבד של  חביות נפט מדי יום בדרכם לעולם המערבי".

האפקט המיידית של חסימת מצרי באב אלמנדב , הנמצאים בדרום תימן, היא הפסקת כל תנועת האניות בתעלות סואץ באופן מיידי. אף חברת ספנות , ובטח לא חברות ביטוח ימיות, לא תסכמנה לפעול באזור כה מסוכן.

החות'ים בתימן כבר הוכיחו לעולם שהחוק הבין לאומי הוא לא יותר מהמלצה עבורם.

חסימת נתיב ימי כה קריטי יסב נזק עצום לכלכלה העולמית שארה'ב לא תוכל להסכים לכך ובטח לא כאשר החורף כבר עושה את צעדיו הראשונים לתוך העולם המערבי.

התוצאה הסופית של מעגל שיקולים היא ש"אין לישראל כל יכולת עצמאית לפעול בזירה הזאת".

קרדיט: ויקיפדיה

 

היו שהציעו שישראל תתחיל להפציץ אתרים ,מחסני צבא ומחסני טילים בתימן …. אבל זה לא ריאלי לחלוטין!

הבעיה נעוצה בגודל שטחה העצום של תימן.
אורך חופי מערב תימן ,שלחופי הים האדום, לא מאפשרים הגנה מתאימה לאוניות הסוחר העוברים באזור. החות'ים יכולים להציב טילי חוף ים קטלניים מסוג יאחונט, שכבר ידוע שיש ברשותם לאחר שקבלו אותם מאיראן, כל פעם בנקודה אחרת ויעצרו מהר מאוד את תנועת השיט בים האדום ולא משנה כמה תתאמץ לחסל סוללות פעילות שכאלו.

ארה'ב מנהלת את המשבר תחת שיקולים גלובליים. אנחנו מנהלים רק בהתאם למשקפיים שלנו.

 

מה אתה מעדיף?
אני מעדיף שהאח הגדול ינהל.
למה? אני לא סומך על ההנהגה שלנו ועל ההחלטות שלהם. הם הוכיחו שהאינטרס של האזרח הקטן לא בדיוק בראש מעייניהם.

השיקול ההשירדותי שקשור לא פעם לשיקול הפוליטי הצר שלהם יכול לתפוס את העדיפות העליונה ולעזאזל האזרח הקטן!

 

אז מה עושים כרגע?

ישראל כבר מוציאה לפועל מספר לקחים:

*- על מכליות הנפט העושות את דרכן מהמזרח הרחוק לעבר אילת כבר קיבלו הוראה שלא לחצות את מצרי באב אלמנדב ולהמשיך לעבר כף התקוה הטובה ולעקוף את אפריקה ולהגיע לנמל ישראלי דרך הים התיכון.

*- להגביר את הנוכחות הימים הצבאית של ישראל בים האדום במקרה ואניות סוחר אחרות יצטרכו את עזרתן.

*- תנועת האניות הישראליות מול חופי תימן נעשות בתאום מלא עם כוח המשימה הימי שארה"ב בנתה באזור המורכב בנוסף מאניות מלחמה סעודיות ומצריות ואמירתיות המפטרלות לאורך חופים אלו ומנטרלות כל סכנה בדמות ספינות תופת , מוקשים ימים וחוליות השתלטות תימניות.