האם יש לחיזבאללה את מערכת ההגנה האווירית האיראנית “חורדד 3”?

מומחים צבאיים מציינים שהשברים המופיעים בסרטון הם העדות הראשונה לכך שחיזבאללה מחזיק במערכות הגנה אוויריות מתקדמות של איראן, במיוחד ממשפחות ראאד, טבאס וח’ורדאד 3. השברים הם של טיל “סיאד 2C” שהם חלק ממערכת ההגנה האווירית שפותחה על ידי מומחי נשק איראנים.

 

סרטונים ותמונות ברשתות החברתיות חשפו את מה שלטענת האנליסטים הצבאיים הם שברי מערכת ההגנה האווירית טילי Sayad-2C מתוצרת איראן באתר שמטוסי קרב ישראלים שתקפו לאחרונה בנאג’ריה, לבנון.

מומחים צבאיים מציינים כי השרידים הללו הן העדות הראשונה לכך שארגון חיזבאללה מחזיק במערכות הגנה אוויריות איראניות מתקדמות, במיוחד ממשפחות ראאד, טבאס וח’ורדאד 3.

השברים המאושרים של טיל Sayad-2C הם חלק ממערכת ההגנה האווירית שפותחה על ידי מומחי נשק איראניים.

טילים איראנים אלו, לרבות טיל Sayad 2C הממוקמים בלבנון, ידועים ביכולתם ליירט מטרות אוויריות בגובה בינוני עד גבוה, מה שמהווה בעיקר איום על מטוסי קרב ישראלים ואמריקאים הפועלים באזור.

אנליסטים צבאיים מציינים כי גילוי שברים של טילי הגנה אווירית איראניים באתרי חיזבאללה מאשר את רמת התמיכה של טהראן במיליצייה הלבנונית.

 

נוכחותם של טילים מתקדמים כאלה בלבנון עלולה לאותת על שינוי במאזן הכוחות במזרח התיכון, ולעורר דאגה לגבי היכולות הצבאיות הגדלות של גורמים לא-מדינתיים באזור מועד פורענויות זה.

גורמים ישראליים טרם הגיבו על גילוי שברי טיל סיאד 2C בלבנון.

 

עם זאת, גילוי שברי טילים מתוצרת איראן צפוי להסלים את המתיחות בין ישראל, חיזבאללה, איראן וגורמים אזוריים נוספים, בהם ארה”ב ורוסיה, המקיימות נוכחות צבאית בסוריה.

ההתפתחות האחרונה הזאת מדגישה את המורכבות ההולכת וגוברת של סכסוכים במזרח התיכון, שבו כלי נשק מתקדמים נגישים בקלות לקבוצות המסווגות כשחקנים שאינם מדינתיים.

טיל Asyad-2C הוא טיל קרקע-אוויר שנועד להתמודד עם איומי אוויר לרבות מטוסי קרב וכטב”מים.

Asyad-2C
Asyad-2C

 

מערכת טילים זאת מייצגת חלק מהמאמצים המתמשכים של איראן לפתח מערכות הגנה אוויריות מקומיות כדי להתמודד עם איומים שמציבים בפניה אויבים.

הטיל Sayyad-2C הוא הגרסה העדכנית ביותר של משפחת Sayyad-2, המבוססת על “הטיל הסטנדרטי” (SM-1) מתוצרת אמריקה שרכשה איראן לפני המהפכה האסלאמית ב-1979, שהפילה את משטרו של השאה הנאמן לוושינגטון.

בנוסף להתמודדות עם מטוסי קרב ומל”טים בגובה בינוני עד גבוה, ה-Sayyad 2C עודכן וכרגע הוא גם בעל יכולת להפיל טילים בליסטיים.

מצויד במערכת דלק מוצק, הוא יכול לטפל במטרות למרחקים ארוכים יותר ולהגיב מהר יותר לאיומים.

מערכת ההנחיה שלה מאפשרת פגיעה מדויקת, מה שהופך אותה למרכיב קריטי ברשת ההגנה האווירית של איראן.

הפיתוח של Sayyad-2C מדגיש את ההישגים הטכנולוגיים הביטחוניים של איראן, ומדגים את יכולתה של התעשייה הביטחונית שלה לפתח באופן עצמאי מערכות נשק מודרניות.

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות