WSJ: איראן מבריחה כמויות עצומות של נשק לאיו"ש

העיתון האמריקני " וול סטריט ג'ורנל " אמר כי השיג מידע המאשר שאיראן ובעלות בריתה ניהלו רשת עצומה על פני ארבע מדינות להברחת נשק לאיו"ש באמצעות כטב"מים וטיסות חשאיות.

העיתון הוסיף כי מאמצים איראנים אלו מטרתם לחזק את היכולות הצבאיות של הפלגים הפלסטיניים הקשורים אליהם ולא להגביל זאת לחמאס בלבד.

במהלך השנים האחרונות, איראן סיפקה לחמאס כסף ונשק וסיפקה לחמושים שלה אימונים.

אבל עם החמרת פעולות המעקב במצרים על נתיבי הברחה דרך חצי האי סיני, הגובל ברצועת עזה, חמאס הפך להיות תלוי יותר בכלי נשק מתוצרת מקומית, בעיקר רקטות, לפי העיתון. 

 

מהעיתון עולה כי איראן הצליחה, באמצעות רשת המיליציות הנאמנות לה, להקים מסדרון יבשתי דרך עיראק וסוריה ללבנון, ודרך ירדן לגדה המערבית, מה שאפשר לה להעביר חמושים, ציוד ונשק לבעלות בריתה באזור.

לגבי הגדה המערבית, הדיווח של העיתון מצביע על כך שנשק שסיפקה איראן נכנס לירדן באופן בלתי חוקי ואז הגיע לגדה המערבית.

גורם ביטחוני בכיר ירדני אומר כי עיקר הנשק האיראני המוברח מגיע לגדה המערבית, במיוחד לתנועת הג'יהאד האסלאמי, בעלת ברית ביחד עם חמאס.

הבכיר הוסיף כי רשתות של מבריחים צומחות בסיוע ממשלת סוריה ומיליציות הנתמכות על ידי איראן כמו חיזבאללה הלבנוני.

 

מהעיתון עולה כי ירדן "מוטרדת מזה זמן רב מהברחת נשק וסמים לשטחה מהצד הסורי".

העיתון ציטט גורמים אירופיים ובמזרח התיכון שאמרו כי גורמים ירדנים הגישו תלונות לסוריה, וכן הביעו את דאגותיהם בפני בעלות ברית באירופה, באשר לחשש שזרימת הנשק לגדה המערבית תוביל ליחסים מתוחים עם ישראל.

 

כטב"מים

הבכיר הירדני אישר כי כלי הנשק המוברחים כוללים העתקים איראניים של מוקשים אמריקאיים נגד אדם – קלימגור, וכן רובי סער M4, חומרי נפץ מסוג TNT, אקדחים וכלי נשק אחרים.

אחת השיטות שבהן משתמשים המבריחים בחציית הגבול הסורי לירדן היא הסתרת כלי נשק במשאיות העוברות במעברי גבול רשמיים או הובלתם בדרכי מדבר נידחים, שבהן לרוב אין ראות בחורף בגלל ערפל או אבק.

עבור ירדן, העיתון טוען, עצירת זרימת הנשק היא משימה מפרכת, במיוחד מעבר לגבול הצפוני הארוך והמוגן בצורה גרועה בצד הסורי, בשל חוסר שיתוף הפעולה מצד ממשלתו של בשאר אל-אסד.

 

העיתון מוסיף, "כמו כן, גבולות ירדן עם ישראל אינם מוגנים בגדר גדולה, מה שהופך אותה לנתיב מתאים להברחות רחבות היקף".

הדרך השנייה להבריח נשק היא שימוש בכטב"מים קטנים. העיתון מספר כי בפברואר האחרון גילו אנשי ביטחון ירדנים לראשונה מזל"ט מסחרי שהגיע מסוריה נושא רימוני יד.

גורם ביטחוני ירדני אחר שעוקב אחר הגבול הסורי צוטט כאומר שמל"טים כאלה, הנרכשים במחיר זול באינטרנט, "יכולים לשאת גם שני רובי סער, וקשה מאוד לזהות אותם… אנחנו רואים אותם רק במקרה. ."

 

כבישים מדבריים מרוחקים

איראן משתמשת באמצעים אחרים להובלת נשק, לפי העיתון, מכיוון שהיא מנצלת מאז פברואר האחרון את ההשלכות של רעידת האדמה ההרסנית שפקדה את טורקיה וסוריה כדי לקדם את פעולות ההברחה.

העיתון מספר כי מפקד כוח קודס האיראני, איסמעיל קאאני, ביקר באותה עת בעיר חלב בסוריה באמתלה של פיקוח על פעולות למתן סיוע לנפגעי רעידת אדמה.

קאאני נסע לסוריה במטוס בבעלות מאהן, חברת תעופה איראנית שארצות הברית הטילה עליה בעבר סנקציות בגין הובלת לוחמים ונשק מאיראן לסוריה.

זמן קצר לאחר ביקורו של קעאני, חברת מאהן, במסווה של מתן סיוע הומניטרי, החלה להעביר כמויות גדולות של נשק לסוריה, כך לדברי פעיל CIA הפועל באזור, יועץ ממשלתי סורי וגורם ביטחוני אירופי.

 

גורמי ביטחון אזוריים אומרים כי לא ברור כמה נשק מוברחים לשטחים הפלסטיניים, והאם חלק מהם מגיעים לעזה דרך שטח ישראל.

הם מוסיפים כי נראה שהרוב המכריע של כלי הנשק המוברחים העוברים בירדן מיועדים לגדה המערבית.

דובר המשטרה הפלסטינית, לואי זוריקאת, אמר כי במהלך השנתיים האחרונות תפסו כוחותיו כ-600 עד 1,000 כלי נשק מדי שנה בגדה המערבית, יותר מכפול ממספרם ב-2021.

זוריקאת הוסיף כי כ-60 מכלי נשק אלו שימשו להגנה עצמית על ידי אזרחים או לפעילות פלילית.

מומחים אומרים שזרימת הנשק דרך ירדן לגדה המערבית דווקא גדלה, במיוחד במהלך השנה האחרונה. 

 

מיכאל הורוביץ, ראש מחלקת המודיעין בחברת ניהול הסיכונים הישראלית לה בק אינטרנשיונל, מציין כי איראן התמקדה יותר בגדה לאחרונה, ומנסה לחמש שם כמה קבוצות, בעיקר את תנועת הג'יהאד האיסלאמי.

הוא מוסיף כי זה "עשוי להסביר חלק מהכשל המודיעיני במהלך התקיפה של חמאס, כי ישראל התמקדה בגדה המערבית יותר מאשר בעזה".

חמאס פתח במתקפת פתע על עיירות ישראליות מסביב לרצועת עזה ב-7 באוקטובר, שבמהלכה הם שגרו לפחות 1,500 חמושים אל מעבר לגבול לישראל בפעולה שהביאה להרג של כ-1,400 בני אדם בישראל, רובם אזרחים.

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות