מי זו מיליציית “סראיא אל-אשתר” ? 

מי זו מיליציית “סראיא אל-אשתר” ?     על מי פתאום כולם מדברים?
כולם מדברים עכשיו על הסרטון וההודעה של המיליציה “סראיא אל-אשתר” (سرايا الأشتر = Saraya al-Ashtar = גדודי אשתר) = ההתנגדות האסלאמית בבחריין, שלקחה אחריות על שיגור כטב”מ איראני לעבר אילת בסוף החודש שעבר.

למי שתהה על הארגון שפרץ למודעות הישראלית בהודעתו של ד”ר יוסי מנשרוף, שצוטטה על כל מי שמדווח על חדשות, לא מדובר בארגון קקיוני שנולד לפתע פתאום, אלא במיליציה שיעית שנוסדה ב 2012, המאמינה שמהפכה שיעית חמושה נחוצה לא רק להחלפת השלטון הסוני בבחריין, אלא גם להתגלותו של המהדי – האימאם הנעלם.

חברי המיליציה עברו הכשרה צבאית אצל המיליציות השיעיות בעיראק והם פועלים בבחריין תחת חסותה האוהבת של איראן, ולפי הודעה משותפת מ 2017 של בחריין, סעודיה, האמירויות ומצרים, ארגון הטרור השיעי הזה, פועל גם תחת חסותה של קטר, ומקבל תמיכה בין היתר גם מהמיליציות השיעיות בעיראק, מחיזבאללה הלבנונית, ומיליציות שיעיות סעודיות.

البحرين في “محور المقاومة”… سرايا “الأشتر” تتبنى هجومًا بطائرات مسيرة على  إسرائيل - Political Keys

 

אני מניח שמי עוקב אחר המתרחש בשכונה המזרח תיכונית ובמפרץ הערבי בפרט, לא לא יעשה פרצוף מופתע שאיכשהו יוצא שאיראן וקטר תומכות בארגוני טרור. ואוסיף שלא שוררת אהבה רבה בין בחריין לבין איראן וקטר, שמואשמות על ידה בתמיכה בארגוני טרור באזור ובעולם, ושהן פועלות לערער את היציבות במדינות האזור, ואת המשטר האיראני הם מאשימים שמאז שתפס את השלטון באיראן, הוא מעורב בניסיונות להפיל את השלטון בבחריין, ובפיגועי טרור של מיליציות שיעיות בבחריין, שהביאו למותם של עשרות אזרחי בחריין ופציעת אלפים.

המשטר האיראני לא טרח להסתיר את תמיכתו בסראיא אל-אשתר, ואזכיר שמאז עליית משטר המולות באיראן, המנהיג העליון, בכירי משמרות המהפכה בהם הצדיק הידוע קאסם סולימאני, ומולות בתפקידים רשמיים, יצאו מדי פעם בהכרזות על הכוונות לספח את בחריין לאיראן ואיומים שונים ומשונים במעשי אלימות ו”במהפכה הרסנית” נגד בית המלוכה, ועד 2018, היו מתפרסמים באופן קבוע בעיתונות האיראנית ובהטפות ימי שישי במסגדים, דברי הסתה נגד בית המלוכה הבחרייני, וקריאה לגורמים בבחריין שנמנים על תומכי המולות והרפובליקה האסלאמית, להתקומם נגד השלטון.

אציין שלאחר שממשלת בחריין העמידה לדין ב 2018 מספר חברי הארגון, מנהיגי הארגון ופעילים נוספים נמלטו מאימת הדין אל מעבר למפרץ, ומצאו מקלט באיראן, ופועלים משם עד היום.

ما هو تنظيم "سرايا الأشتر" في البحرين التي وضعتها أميركا على قائمة الارهاب؟  - صفحات نيوز

 

אם תהיתם למה ב 2018, הפסיק משטר המולות בהסתה הגלויה והאיומים נגד בחריין, אזכיר שאז, בימי ממשל טרמפ, האיראנים עוד חששו מארה”ב, והחלטת הבית הלבן באותה שנה (שעליה תקראו בהמשך) הנוגעת למיליציה המדוברת, גרמה לאיראנים לעצור את ההסתה והאיומים הגלויים.

ארגון הטרור המדובר, נקרא על שמו של מאלכ בן אלחארת’ אלנח’א’י (مالك بن الحارث النخعي = Malik bin al-Ḥarith al-Maḏḥijīy) שהיה אחד מחבריו הקרובים של עלי בן אבי טאלב, (וזה כבר נחשב אצל השיעים) ושהיה ידוע בשם מאלכ אל-אשתר (مالك الأشتر = Malik al-Ashtar) משמעות השם אל-אשתר היא: זה שהעפעף שלו נחתך, התהפך או נפגע, והוא זכה לכינוי אל-אשתר לאחר שעפעף עינו נחתך ממכת חרב בקרב הירמוך, בו גברו המוסלמים על הנוצרים והיה נקודת מפנה בכיבושי האסלאם, ודעיכת האימפריה הביזנטית.

אזכיר שהשלטון בבחריין נמצא בידי בית המלוכה הנמנה על האסלאם הסוני, והסונים מחזיקים במרבית עמדות הכוח ותפקידי המפתח במדינה, ולשיעים יש את הרצון לתפוס את השלטון, ובעזרת איראן, השיעים ניסו להפיל את השלטון בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת, ובפעם השלישית בשנת 2011, שאז ללא עזרה צבאית סעודית, ייתכן שהשיעים היו מצליחים להפיל את בית המלוכה.

אציין שאין נתונים רשמיים לגבי החלוקה בין השיעים לסונים בבחריין, אבל לפי האומדנים השונים, השיעים מהווים כ 55% מכלל המוסלמים במדינה. ואוסיף שכמיטב המסורת השיעית, גם בבחריין הקטנטנה, יש חלקוה לזרמים שיעים שונים, ויש את הבחרנה (بحارنة = Baharna) של השיעים הבחריינים, שהם תושבי האזור המקוריים, ונמצאים גם באזור קטיף ואחסה שבמזרח סעודיה, ומיעוטם גם במדינות מפרציות נוספות, ויש את השיעים העג’מים הבחריינים (عجم البحرين = Ajam of Bahrain) שהמוסכמה היא שמוצאים איראני מהכיבוש הפרסי של בחריין (ואציין שבין העג’מים, יש גם מיעוט סוני ומיעוט בהאי) ויש את המיעוט הקטן של השיעים החסאווים, שמקורם באזור נווה המדבר אל-אחסא (الأحساء = Al-Ahsa) שבמזרח סעודיה.

سرايا الأشتر - ويكيبيديا

 

אני תוהה מדוע החליט מי שהחליט (באיראן) שגם ארגון הטרור הבחרייני ייכנס למעגל משגרי הכטב”מים האיראנים אל עבר ישראל, והאם זה קשור למהלכים אזוריים, או שמא להודעת דובר משרד החוץ האמריקאי מאמצע מרץ, על נקיטת פעולות מתואמות עם ממשלת בחריין, נגד תומכי ארגון הטרור הבחרייני ופעיליו, על פגיעה במקורות הכספיים של הארגון, ועל הפעלת סנקציות של משרד האוצר האמריקאי, כנגד איש הכספים של הארגון ושלושה ממנהיגיו (כל הארבעה יושבים באיראן) שאולי גרמה לעצבנות אצל האיראנים והטרוריסטים בני חסותם. אציין שב- 2018 ארה”ב הכריזה על סראיא אל-אשתר כארגון טרור.

ואני תוהה גם מהיכן שוגר הכטב”מ המדובר? האם מבחריין? או שמא מאיראן? בה יושבים מנהיגי המיליציה וחלק מהמחבלים הפעילים בה. יהיה מעניין לראות האם יש עדות ברישומי מערכות המכ”מ באזור, לשיגור הכתב”מ שנאמר ששוגר ע”י סראיא אל-אשתר ולמסלולו.

תמונה

ד”ר יוסי מנשרוף על ההתפתחות המדאיגה: לראשונה במלחמה הנוכחית, ולראשונה אי פעם בתולדותיה, המליציה השיעית הבחרינית, סראיא אל-אשתר, הנתמכת בידי כח קדס, נוטלת אחריות על מתקפת כטב”מ נגד ישראל. לפי הודעת המליציה, מלפני שעה קלה, המליציה טוענת שהיא תקפה את אילת באמצעות כטב”מ ב-27 באפריל. @Yossi_Mansharof

https://twitter.com/MisgavINS/status/1786027409550021077