מבזקי חדשות מהעולם ליום 21-10-2023. מתעדכן

*- הפרלמנט האירופי הצביע ברוב של 500 תומכים מול 21 מתנגדים בעד החלטה שמגנה את התקפות הטרור של חמאס נגד ישראל ומביעה את זכותה של ישראל להגנה עצמית כדי "לחסל את ארגון הטרור", תוך שמירה על החוק הבינלאומי. חברי הפרלמנט גם קראו לשחרור מיידי וללא תנאים של כל החטופים שמוחזקים ברצועת עזה.

כמו כן, ההחלטה קוראת לקיים חקירה עצמאית לגבי הפיצוץ בבית החולים בעזה כדי "לברר אם זו הייתה התקפה מכוונת ופשע מלחמה". ישראל ומצרים התבקשו לשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית על מנת להקים מסדרונות הומניטריים ברצועה.

בנוסף, הפרלמנט גינה את תמיכת איראן בחמאס ובארגוני טרור נוספים וקראו לכלול את משמרות המהפכה ואת חיזבאללה ברשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופי. הצירים גם קראו לחקור את התפקיד של איראן, קטאר ורוסיה במימון הטרור באזור וגינו את ירי הרקטות מכיוון לבנון וסוריה.

 

*- הפגנה של ארגון "קול יהודי לשלום" נגד המלחמה בעזה תחת הכותרת "יהודים דורשים הפסקת אש" התקיימה בתוך בניין המשרדים קאנון של בית הנבחרים האמריקאי בוושינגטון. כוחות המשטרה עצרו חלק מהמפגינים. 

*- זמן קצר אחרי שהנשיא ביידן המריא, הגיעה מושלת ניו יורק, קתי הוקול, לביקור הזדהות בישראל. היא נפגשה עם משפחות של נרצחים וחטופים מכפר עזה וביקרה במחסן של ארגון "לקט ישראל" שמספק ארוחות חמות למפונים מדרום הארץ.

*- חבר הקונגרס הרפובליקני הקיצוני, ג'ים ג'ורדן, נכשל בניסיון השני להיבחר ליו"ר החדש של בית הנבחרים כאשר קיבל רק 199 מתוך 218 הקולות הנדרשים. 22 רפובליקנים הצביעו למועמד אחר, שניים יותר מההצבעה הראשונה אתמול. לשם השוואה, מנהיג המיעוט הדמוקרטי, האקים ג'פריס, סיים ראשון עם 212 הקולות של כל צירי המפלגה שלו.

*- יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, מייק טרנר הרפובליקני, וג'יים היימס, הדמוקרט הבכיר בוועדה, הודיעו כי "בהתבסס על המידע שוועדת המודיעין קיבלה מהממשלה בנוגע להתקפה על בית החולים בעזה, אנחנו מאמינים כי זו לא הייתה תוצאה של פעולה צבאית ישראלית".

 

*- סבב סנקציות אמריקאי ראשון על חמאס מאז תחילת המלחמה:

משרד האוצר הטיל סנקציות בשל סיוע פיננסי לחמאס על תשעה אישים מרצועת עזה, סודן, טורקיה, אלג'יריה וקטאר – שלושה פלסטינים, שלושה ירדנים ואזרחי טורקיה, מצרים וסודן – ועל עסק להעברת כספים בעזה שעוסק במטבעות וירטואליים.

בין המוכרזים נמצאים איימן נופל, מפקד חטיבת המרכז של חמאס שחוסל אתמול, ומוחמד אחמד עבד אל-דעים נסראללה, פעיל חמאס שיושב בקטאר ומקושר לאיראן. מוכרז נוסף הוא מוסא דודין, בכיר חמאס ששוחרר בעסקת שליט שאחראי על תיק האסירים בחמאס ומעורב בהכנסת כספי טרור.

"נמשיך לנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי למנוע מהטרוריסטים של חמאס את היכולת לגייס כספים ולהשתמש בהם כדי לבצע מעשי זוועה ולהטיל טרור על תושבי ישראל", אמרה שרת האוצר, ג'נט ילן. "זה כולל הטלת סנקציות ותיאום עם בעלות ברית ושותפות שיעקבו, יקפיאו ויחרימו כל נכס של חמאס בשטחיהן".

 

*- ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס, ביטל את הגעתו המתוכננת לישראל מחר, כאשר גורמים ממשלתיים באתונה אמרו לתקשורת המקומית כי "תנאי הביטחון לא מאפשרים את נסיעתו של ראש הממשלה".

*- בית משפט בברוקלין גזר על רוסלן מרטוביץ' אסיינוב (46), חבר דאע"ש אמריקאי, עונש של מאסר עולם ועוד שבעים שנות מאסר אחרי שהורשע בהענקת סיוע חומרי לארגון הטרור שהוביל למוות.

אסיינוב, לשעבר תושב ברוקלין, הצטרף לדאע"ש בסוריה בתחילת 2014 ושימש צלף ומאמן נשק של הארגון ואף השתתף בקרבות. הוא נלכד בשלהי "המדינה האסלאמית" בגבול סוריה-עיראק והודה בפני חוקרי ה-FBI כי הוא לחם בשורות דאע"ש.

*- צבא גרמניה שלח כוחות מיוחדים לקפריסין למקרה שיהיה צורך בפינוי צבאי של אזרחים גרמנים מישראל במקרה של הסלמה נוספת, ובנוסף נשלחו כוחות מיוחדים וצוותים נוספים לתגבר את האבטחה בשגרירות בישראל ובמדינות השכנות – כך מדווח אתר החדשות RND.

*- לצד תגבור הכוחות האמריקאיים באזורנו, ארה"ב מפגינה נוכחות בולטת גם בחצי האי הקוריאני: מפציץ אסטרטגי B-52 נחת היום לראשונה בבסיס של חיל האוויר הדרום קוריאני אחרי שביצע טיסה סמלית מעל יריד הביטחוני בבסיס האווירי בסיאול והשתתף בתמרון אווירי עם מטוסי F-35 דרום קוריאניים.

בעבר השתתפו מפציצי B-52 בטיסות ובתמרונים מעל חצי האי, אולם הנחיתה בבסיס צ'אונגג'ו, דרומית מזרחית לסיאול, היא הפעם הראשונה שבה המפציץ האסטרטגי נוחת באחד הבסיסים של בעלת הברית הקרובה.

בשבוע שעבר, גם עגנה נושאת המטוסים רונלד רייגן בנמל בוסאן לביקור של חמישה ימים, הפעם השנייה השנה שבה נושאת מטוסים אמריקאית מגיעה לקוריאה הדרומית. יחד עם הרייגן עגנו גם שתי הסיירות אנטיטם ורוברט סמולס.

 

*- כלים אמריקאיים בלתי צבאיים להתמודדות עם חמאס:

חמאס מופיעה ברשימת ארגוני הטרור הזרים של מחלקת המדינה מאז 1997. לאחר מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר, במסגרת הצו הנשיאותי 13224, הוכנס הארגון לרשימת הטרוריסטים הגלובליים מוכרזים באופן מיוחד (SDGT).

במסגרת זו, כל נכסי הארגון וחשבונות הבנק שלו בשטחי השיפוט של ארה"ב הוחרמו ונאסר על אמריקאים לקיים קשרים עסקיים כלשהם עם ארגון הטרור, ובנוסף סיוע לחמאס מוגדר כעבירה פלילית בחוק האמריקאי. הצו הנשיאותי מאפשר לאמריקאים להקפיא חשבונות קריפטו שמופעלים לטובת איסוף כספים לחמאס, ובנוסף יכולה ארה"ב גם להרחיב את הפעילות נגד אישים וישויות שמסייעים למימון של חמאס, בין אם באופן ישיר או באמצעות חברות קש, כולל במדינות "ידידותיות".

בנוסף, חלק מבכירי חמאס גם הוכנסו לרשימת הסנקציות של ה-SDGT עם הקפאת חשבונות ונכסים ואיסור קשרים עסקיים עם אמריקאים. בין המוכרזים נמצאים סלאח ערור, יחיא סינוואר, מוחמד דף, אסמעיל הנייה, חאלד משעל, ראוחי מושתהא ומוסא אבו מרזוק.

אולם לאמריקאים יש עוד כלים בארסנל. בשנה שעברה, חתם הנשיא ביידן על ההוראה הנשיאותית 14078 שמיועדת נגד גורמים שאחראים לחטיפה ולהחזקה בלתי חוקית של אזרחים אמריקאים. רק בחודש שעבר, הוכנס לרשימה נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינג'אד, בשל מעורבותו במעצרים של אזרחים אמריקאים באיראן.

בין השאר, הצו מאפשר למחלקת המדינה ולמשרד האוצר להטיל סנקציות על אישים שאחראים או מעורבים בחטיפת אמריקאים. גורם בממשל ציין כי הם יקשיבו גם לבני משפחות של חטופים בתהליך לסימון יעדים לסנקציות חדשות.

כלי נוסף שיש למחלקת המדינה הוא "פרסים עבור צדק", ובקיצור – להציב פרס של מיליוני דולרים על ראשם של מבוקשים עבור מידע שיביא לאיתורם. הכנסתם של מנהיגי חמאס בעזה ובחו"ל לרשימה, וגם של מממנים שלהם, עשויה להוביל תועלת במרדף אחריהם כי סכומים של חמישה, שבעה או עשרה מיליון יכולים בהחלט להוות גורם מעודד.

 

*- שתי אוניות הסיוע הלוגיסטי של משרד ההגנה הבריטי, ארגוס וליים ביי, עזבו את גיברלטר בדרכן למזרח הים התיכון, כחלק מהחלטת ראש הממשלה סונאק לתגבר את הנוכחות באזור במטרה להבטיח את היציבות על רקע המלחמה. הארגוס יכולה לשמש כבית חולים צף עם מאה מיטות, בעוד הליים ביי משמשת כנחתת להעברת כוחות לחימה וסיוע הומניטרי.

*- לא קשור למלחמה, אבל כן לשלום בעולם: נשיא פינלנד לשעבר, מרטי אהטיסארי, חתן פרס נובל לשלום לשנת 2008, הלך לעולמו בגיל 86.

אהטיסארי, שכיהן בשנים 2000-1994, היה מעורב לאחר מכן בפעילות שלום במסגרת האו"ם ויוזמות בינלאומיות, בין השאר בקוסובו, באינדונזיה ובצפון אירלנד. אהטיסארי גם תמך בהצטרפות ארצו לנאט"ו במשך שנים, והשנה זכה לראות את שאיפתו מתגשמת.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות