מהו היקף הסיוע האמריקאי הצפוי לישראל בעת הזאת ? הערכות

רויטרס ציטטה מקור יודע דבר שאמר כי בקשת ההוצאות הנוספת שיגיש נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לקונגרס תכלול 60 מיליארד דולר לאוקראינה ו-14 מיליארד דולר לישראל.

המקור הוסיף כי הבקשה תכלול גם עשרה מיליארד דולר לסיוע הומניטרי, 14 מיליארד דולר לאבטחת גבולות, ושבעה מיליארד דולר לאזור ההודו-פסיפיק.

בעוד וושינגטון מבקשת להתמודד עם ההשלכות של הסלמה במתיחות במזרח התיכון בעקבות המתקפה שפתח חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, הנשיא האמריקני צפוי לבקש מהקונגרס לאשר במהירות את הצעת חוק ההוצאות המשלימות.

ביידן הודיע ​​כי ביום שישי יבקש מהקונגרס מימון "דחוף" לסיוע לישראל ולאוקראינה, וציין כי חמאס ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, "שניהם מבקשים לחסל דמוקרטיה שכנה".

 

ביידן פנה לאמריקאים ואמר: "לא כדאי להפנות עורף לאוקראינה וישראל", והוסיף כי וושינגטון תפעל כדי להבטיח שהיקף הסכסוך במזרח התיכון לא יתרחב.

בנאומו בטלוויזיה, ביום חמישי, הדגיש נשיא ארה"ב כי תמיכה בישראל ובאוקראינה היא "השקעה חכמה שתשלם דיבידנדים על ידי חיזוק הביטחון האמריקאי לדורות הבאים".

מקורות יודעי דבר אמרו לרויטרס ביום שלישי כי ביידן שוקל להגיש בקשת מימון נוספת של כ-100 מיליארד דולר, הכוללת סיוע ביטחוני לישראל, אוקראינה וטייוואן, בנוסף למימון המאמצים לשיפור הביטחון בגבול ארה"ב עם מקסיקו.

נשיא ארה"ב אישר כי השבוע יבקש מהקונגרס לאשר חבילת סיוע "חסרת תקדים" לישראל.

בהקשר זה אמרה סגנית דוברת הפנטגון, סברינה סינג, כי "זרימת הנשק האמריקני לישראל תימשך על בסיס יומיומי כמעט", והצביעה על כך שארה"ב לא הציבה תנאים מוקדמים לישראל בנוגע לשימוש בסיוע הצבאי האמריקאי.

 

בעוד ארצות הברית הגיעה לסף השבתה של הממשלה, בסוף ספטמבר האחרון, הקונגרס העביר ברגעים האחרונים הצעת חוק מימון זמנית, בתמיכת המפלגה הדמוקרטית, המספקת עוד 45 ימי מימון לממשלה הפדרלית, וזה מספיק כדי להמשיך עד אמצע נובמבר, אבל זה לא מספק כספים נוספים כדי לעזור לאוקראינה להילחם בפלישה הרוסית.

אולם נשיא ארה"ב הדגיש כי הוא לא יאפשר "בשום פנים ואופן ניתוק המימון לאוקראינה". לדבריו, "רוב החברים בשני הצדדים תומכים בסיוע לאוקראינה ובהתנגדות לתוקפנות הרוסית". 

 

הועלו חששות שהאירועים החדשים במזרח התיכון ישפיעו על המימון האמריקאי לאוקראינה, מהעיתון הבריטי "פייננשל טיימס" נמסר כי למלחמה בין ישראל לחמאס "תהיה השפעה שלילית על קייב, שכן אוקראינה וישראל עלולות בסופו של דבר להתחרות על סוגים מסוימים של תמיכה אמריקאית, כולל תחמושת ארטילרית וטילי יירוט של הגנה אווירית".

העיתון הוסיף, "בכירי הבית הלבן ומנהיגי הקונגרס שוקלים לשלב סיוע לישראל ואוקראינה בבקשת מימון אחת".

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אמר ביום רביעי כי ארה"ב "יכולה לעשות את שניהם (לתמוך בישראל ואוקראינה) יחד, ואנחנו נעשה את שניהם".

In Record US Military Aid, Israel To Get $38 Billion

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונה: דובר צהל