ביקור קאאני בסוריה ובעיראק והחשש מהתערבות איראנית אפשרית נגד ישראל

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, הגנרל איסמעיל קאאני, עשה בביקור חשאי בסוריה ב-15 באוקטובר, והביקור נמשך יומיים.

מטרת ביקורו של איסמעיל קאאני בדמשק הייתה להעלות את מצב הכוננות המרבית אצל בעלות בריתה של איראן בסוריה, ולהקים חדר מבצעים משותף לבעלות בריתה של איראן בסוריה ובעיראק, לפקח על המצב הנוכחי ולתאם את פריסת הכוחות.
שר החוץ האיראני, אמיר עבדולהיאן, הגיב לשאלת עיתונאי האם איראן תיכנס למלחמה בעזה, ואמר: "כל האפשרויות על השולחן, ואני מאשר שאף צד לא יכול להישאר אדיש למצב בעזה".

 

פרטים על ביקורו של קאאני בסוריה

קאאני ביקר בסוריה יומיים לאחר התקפת חמאס על ישראל, ולאחר מכן חזר לטהראן כדי למסור דו"ח לחמינאי.

קאאני חזר לסוריה ב-15 באוקטובר 2023 והקים חדר מבצעים כדי להדק את התיאום בין בעלות הברית. חדר זה יקבל החלטות בזמני מלחמה, ומנוהל ע"י קציני משה"מ.
ביקורו השני של קאאני נועד להבטיח את מוכנות בעלות הברית של איראן בסוריה במקרה והמצב ידרדר וישראל תפתח בפלישה קרקעית לעזה. קאאני עצמו גם פיקח על מספר אימונים של חטיבות פתמיון וזיינביון, שהועמדו בכוננות מרבית.
לוחמים מחטיבות "פטמיון" ו"זיינביון" עדיין נמצאים בסוריה, לאחר שיחידותיהם הוקמו על ידי הגנרל קאסם סולימאני כדי להילחם לצד כוחותיו של אסד.

 

נסיעתו של קעני לבגדד

נסיעתו של מפקד כוח קודס, איסמעיל קאאני, לא הוגבלה רק לסוריה, אלא הוא נסע לבגדד כדי להיפגש עם מנהיגי הפלגים החמושים, השיעים העיראקים, בעלי ברית עם איראן, וביניהם מפקד ב"סייד א-שוהאדה" השיעי הנתמך על ידי איראן.
קאאני הגיע לבגדד ב-16 באוקטובר, בשעת לילה מאוחרת, והוא הודיע על ההתפתחויות האחרונות בנוגע להתערבות ציר ההתנגדות במלחמת עזה, כיצד לתאם בין קבוצות בתוך הציר ועניינים לוגיסטיים רבים.
גורם מצטט: "בתחילת המלחמה ביקשנו מקאאני להתאזר בסבלנות, במיוחד עם מספר פלגים של כוחות "הגיוס העממיים" (אלחשד אלשעבי) שהודיעו על כוונתם לתקוף מטרות אמריקאיות באזור, אך בביקורו האחרון הוא דיבר ברצינות על האפשרות שכל הפלגים של ציר ההתנגדות ישתתפו במהלך (מלחמתי אחר) בשבועות הקרובים".
מקור בגדודי "סייד אל-שוהדא" בעיראק, מסר כי התוכניות האחרונות להתערבות אפשרית של הפלגים השיעים והפרו-איראניים בעיראק במלחמה בעזה עדיין לא מוכנות ברובן.
לדבריו: "יש לנו כמה תוכניות וחלופות. האיראנים גם הודיעו לנו במהלך ביקורו של קאאני על התוכניות האפשריות שלהם, אבל הם אמרו שיש פרטים שידונו בביקור הבא של קאאני בעיראק".
יש לציין כי, איראן ובעלות בריתה בסוריה, לבנון, עיראק, תימן ופלסטין מכנות את עצמן "ציר ההתנגדות", וטהראן פעלה בעשור האחרון לחזק מאוד את רשת בעלות בריתה מציר ההתנגדות.

 

ההסלמה תחל בחזית הסורית

גורם מודיעיני איראני המקורב למשמרות המהפכה וההנהגה הבכירה מסר כי "במקרה של הסלמה, זה יהיה מהכיוון הסורי ולא מלבנון, כדי להגן על חיזבאללה".
עוד הוסיף, "הסלמה מצד חיזבאללה תגרור את כל לבנון למלחמה, וזה מה שלא חיזבאללה ולא איראן רוצות, כי טהראן רוצה לשמר את התשתית הצבאית של חיזבאללה כמה שיותר זמן".
"חיזבאללה הוא החבר החזק והחשוב ביותר בציר ההתנגדות, וההקרבה שלו תעלה לנו הרבה. יחד עם זאת, זה לא אומר שחיזבאללה הוא שחקן מפתח בכל הסלמה עם ישראל נכון לעכשיו, אבל תחילת ההסלמה לא תהיה רק מצדה". 
מקור המקורב לכוח קודס אישר את הצהרת הבכיר במודיעין, ואמר: "איראן לא רוצה לסכן את חיזבאללה כעת, למרות שהיכולות הצבאיות הנוכחיות של חיזבאללה יהיו יעילות מאוד בגרימת אבדות כבדות לישראלים".
ההנהגה הבכירה של איראן מודאגת מאוד מהאבדות שיספוג חיזבאללה, במיוחד מאחר שבשנים האחרונות הוא רכש יכולות צבאיות ומודיעיניות חזקות, בנוסף לשיפור מצבו הכלכלי וייצוב הוצאותיו הצבאיות.

תקיפה מכיוון סוריה?

איסמעיל קאאני, בביקורו האחרון בדמשק, הודיע לבשאר אל-אסד על רצונה של איראן ושל שאר פלגי ציר ההתנגדות לחזק את החזית הסורית. כי זו תהיה תחילתה של הסלמה נגד ישראל אם זה יקרה.
גורם איראני בכיר: "אנחנו יודעים שלאסד אין כוונה רצינית להיכנס למלחמה בעזה, והוא אמר לקאאני שהמצב בסוריה קשה בכל הרמות, והוא לא יכול להרשות לעצמו להיכנס למלחמה חדשה, אך יחד עם זאת הוא אינו "יכול לסרב לבקשה מבעלי בריתו".
התוכנית האיראנית להתחיל בהסלמה נגד ישראל תתחיל דווקא מרמת הגולן בפעולה קרקעית מוגבלת תחילה, וההכנות לתוכנית זו כבר החלו שעות ספורות לאחר שהגנרל איסמעיל קאני עזב את דמשק.
לדברי מפקד צבאי איראני שנמצא כעת בסוריה, "הכוחות האיראניים וכוחות חיזבאללה נפרסו מחדש והוצבו ליד רמת הגולן הישראלית", והוסיף: "אנחנו כעת במרחק של כמה מטרים מהכוחות הישראליים".
Will Hezbollah and Iran Expand War to Israel's North? - YouTube

קרדיט: ערוץ הטלגרם דסק חדשות עולמי     קרדיט לתמונה: מכון וואשינגטון ועינב בלדי