מיירט הלייזר לעומת “נשק המיקרוגל”, מה עדיף?

עדיף על מיירט הלייזר? זהו “נשק המיקרוגל”!

הצי האמריקני פרסם לאחרונה הודעה על פיתוח של אב טיפוס של נשק המבוסס על הפקת מיקרוגלים בעוצמות גבוהות, מתוך כוונה לשלב את המערכת לשימוש מבצעי על גבי ספינות הצי כבר בתחילת 2026. פרויקט זה הוא חלק מתכנית הצי לפיתוח מערכות נשק מוכוונות אנרגיה.

טכנולוגיית המיקרוגלים הינה טכנולוגיה בוגרת שפותחה והייתה מבצעית כבר במלחמת העולם השניה בהתקני מכ”ם, ולאחר מכן יושמה במוצרי צריכה אזרחיים כגון תנורי מיקרוגל. המטרה העיקרית בפיתוח מערכת נשק המבוססת משדר מיקרוגל רב עוצמה היא להתמודד עם אתגר האיומים האוויריים בשדה הקרב הנוכחי, שמקורם בשנים האחרונות והוא, בעיקר, כלי טיס בלתי מאוישים.

How a MICROWAVE GUN Works

קרדיט: רשתות חברתיות

פיתוח נשק מוכוון אנרגיה ע”י הצבא והצי האמריקני מתבסס על יישום טכנולוגיות לייזרים וטכנולוגיות של מיקרוגל במקביל, מתוך כוונה לפתח מערכות הגנה המשלימות זו את זו. בעוד מנגנון פעולת הלייזר מתבסס על מיקוד קרן הלייזר על אזור מסוים ורגיש במטרה עד כדי גרימת נזק למעטפת הרקטה או הטיל, מנגנון הפעולה של נשק מבוסס מיקרוגלים הוא פגיעה וגרימת נזק בלתי הפיך לרכיבי האלקטרוניקה של המטרה. מנגנון זה יעיל כנגד כטבמ”ים ורחפנים, עם פוטנציאל לנטרול איום של טילים בליסטיים מדויקים וטילי שיוט, כולל טילי שיוט היפרסוניים.

לנשק מיקרוגל יתרון מבצעי משמעותי בהשוואה לקרן הלייזר במספר היבטים: מדובר בנשק זול ופשוט לתיפעול, בעל טווח פעולה גדול יחסית וזמן פעולה על המטרה קצר – דבר המאפשר פגיעה במספר מטרות בזמן קצר. הקרן נעה במהירות האור, אך בניגוד לקרן הלייזר היא רחבה ומתבדרת כך שהיא יכולה לפגוע במספר רב של מטרות. בנוסף, הקרן לא מושפעת מתנאי סביבה ועל כן ניתנת לפעולה בטווחים רחוקים ובהינתן עוצמה מספקת, היא תגרום נזק לרכיבים קריטיים של המטרה.

מדובר אם כן באתגר טכנולוגי אשר ייתן בעתיד הקרוב מעטפת הגנה נוספת ויעילה לכלי שיט כנגד כלי טיס בלתי מאוישים וטילים בליסטיים.

Directed Energy Weapons: The Silent Killers - Chanakya Forum

קרדיט: חוקר  מכון INSS –  ד”ר יהושע קליסקי     קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות