מבזקי חדשות ליום 16-9-2023

*- ממשל ביידן "מעניש" את א-סיסי ומי מרוויח מכך?
דיווח מעניין היום בערוצים האמריקאים ולפיו ממשל ביידן הודיע לקונגרס כי הוא עוצר סיוע צבאי מותנה בשווי 85 מיליון דולר למצרים. הכסף היה אמור לעבור למצרים בכפוף להשגת התקדמות בנושאים הקשורים לזכויות אדם ושחרור אסירים פוליטיים, אך קהיר לא עמדה בתנאים אלה, לפי הממשל. במקום למצרים יופנו כספי הסיוע לצבא טייוואן שיזכה בכ-55 מיליון דולר וצבא לבנון שיקבל כ-30 מיליון דולר.

יצוין כי 320 מיליון דולר מתוך 1 מיליארד דולר שמעבירה ארה"ב למצרים בכל שנה כסיוע צבאי מותנים בנושאי זכויות אדם.

ארה"ב מסייעת באופן מסורתי לצבא לבנון ומאז 2006 העבירה לו סכום של למעלה מ-3 מיליארד דולר. בתחילת השנה הנוכחית אף העבירה לצבא לבנון 72 מיליון דולר לכיסוי משכורות 80,000 חייליו.

 

*- עוד הטבה לפלסטינים? הסכם גז "בתוך ימים"
הרשות הפלסטינית תחתום הסכם לפיתוח שדה הגז מול חופי עזה עם חברה ממשלתית מצרית "בתוך חמישה ימים" לכל היותר, כך דווח היום. השדה המרוחק כ-30 מטר מחופי עזה מכיל כטריליון רגל מעוקב של גז.

בכיר פלסטיני טען היום כי הפקת הגז מהשדה תתבצע ללא שום מעורבות ישראלית. ממשלת ישראל נתנה ביוני האחרון הסכמתה לפיתוח השדה בכפוף לתנאים ביטחוניים.

עדיין אין אישור מתי יתחיל הפיתוח בפועל אם כי ישנם דיווחים שזה צפוי לקרות כבר בשבועות הקרובים. אחד המכשולים לפיתוח השדה בשנים האחרונות הוא מחלוקת פנים פלסטינית בין הפתח לחמאס ולא ברור גם היום אם נמצא פתרון לכך.

 

*- אסון בממדים אדירים בלוב
בלוב הולכים ומתבררים הנזקים האדירים שהותירה סופת דניאל שהכתה במזרח המדינה. העיר דרנה הוגדרה כאזור אסון ומספר ההרוגים בה מגיע לכ-2800 עם עוד 6000 נעדרים לפחות. בנוסף לדרנה נפגעו עוד ערים באזור ולפיכך ההערכה שפרסם הבוקר שר הבריאות הלובי ולפיה מספר ההרוגים יגיע ל-10,000 היא כנראה הערכת חסר.

הנזק הגדול בעיר דרנה נגרם עקב הצפתה לאחר ששני סכרים קרסו. לפי מקורות בלוב, חמש שכונות שלמות נשטפו בזרם.

*- תמונות קשות מלוב
שכיואת, שר התעופה האזרחית בממשלה של מזרח לוב, הצהיר שהעיר דרנה נמחקה בשיטפונות הקשים. הוא הצהיר "הגופות בכל מקום". ואכן מהסרטון המתפרסם כאן ניתן לראות שהתיאור שלו מדויק. בינתיים לוב בניגוד לשכנתה מרוקו מבקשת סיוע בינלאומי נוכח ממדי האסון. בינתיים הודיעה הרשות הפלסטינית כי לפחות תשעה פלסטינים מצאו את מותם בשיטפונות בלוב אם כי יש עוד מספר לא ברור של נעדרים.

 

*- סוריה תובעת מארה"ב לשלם לה פיצוי על נזק של כ-115 מיליארד דולר…
משרד החוץ הסורי שיגר מכתב רשמי למזכ"ל האו"ם ובו האשים את ארה"ב בגרימת נזק כלכלי של כ-115 מיליארד דולר בתקופה שבין 2011 לסיום המחצית הראשונה של 2023. לפי המכתב, הנוכחות הצבאית של צבא ארה"ב בצפון מזרח ובדרום מזרח המדינה היא שהסבה את הנזק הזה בעיקר עקב השתלטות ארה"ב על שדות הגז והנפט באזורים אלה.

לפי הסורים, בחסות אמריקאית המיליציות השולטות באזורים אלה "שדדו" את הגז והנפט כשהנזק הישיר נאמד ב-27.5 מיליארד דולר. הנזק העקיף, לפי הסורים, מוערך ב-87.7 מיליארד דולר. במכתב דרשו הסורים לסיים את הנוכחות הצבאית של האמריקאים בשטחם, להחזיר לידיהם את שדות הנפט והגז וכן לשלם פיצוי על הנזק שגרמו…

 

*- למה בעצם מרוקו לא מעוניינת בשלב זה בסיוע מבחוץ (כולל מישראל)?
ההתנהלות של מרוקו מאז התרחשות רעידת האדמה בשישי בלילה די תמוהה. נכון להיום יש למעלה מ-2500 הרוגים וככל הנראה עוד אנשים שקבורים מתחת להריסות באזורים הכפריים אך הממשלה אישרה עד כה קבלת סיוע רק מארבע מדינות והן בריטניה, ספרד, קטר והאמירויות. ברשתות החברתיות כבר ישנה התרעמות כנגד ההתנהלות הזו ורבים מהמגיבים טוענים כי זו הזנחה פושעת. צרפת למשל שהציעה למרוקו עזרה לא נענתה עד כה ומקורות בצרפת מעלים חשש שזה קשור ביחסים הפוליטיים המעורערים בין שתי המדינות בשנתיים האחרונות. האם ייתכן כי הפוליטיקה היא שיקול גם ביחס למדינות אחרות?

מקורות במרוקו טוענים כי הסירוב לקבל סיוע מבחוץ נובע מכך שרבות מהמדינות מציעות להקים ערי אוהלים אך הממלכה אינה מעוניינת ואינה צריכה סוג כזה של סיוע. לפי מקורות במרוקו, ייתכן בהתאם לצורך כי ההחלטה תשתנה בימים הקרובים והיא תאפשר לעוד מדינות לשלוח צוותי סיוע אולם כרגע היא מסתדרת בכוחות עצמה…

 

*- במרוקו טוענים כי עוצמת רעידת האדמה (קרוב ל-7) היא החזקה ביותר שנמדדה במדינה זה מאה שנים. מספר ההרוגים שרשמית עומד על כ-2000 צפוי לעלות וזאת על רקע דיווחים אודות התמוטטות מבנים על יושביהם. עיקר הנזק הוא בעיר מרקש שם התמוטטו בניינים ישנים. גם חלק מהחומה ההיסטורית המקיפה את העיר ניזוק.

רעידת האדמה האחרונה הקטלנית במרוקו (בעוצמה של 6.3) התרחשה בשנת 2004 באזור העיר החוף אל חסימה בצפון המדינה, אז נהרגו כ-630 בני אדם וכ-15,000 נותרו ללא קורת גג.

 

*- הפלסטינים מזהירים מפני "אסון" בעזה
גורמים פלסטינים מזהירים מ"אסון" שצפוי להתרחש ברצועת עזה אם ישראל תמשיך ליישם את האיסור שהטילה על ייצוא משם. יום חמישי היה היום השלישי ברציפות בו נמנע ייצוא מהרצועה וזאת לאחר שמוקדם יותר השבוע סוכל ניסיון להברחת אמל"ח מהרצועה במטען סחורה מסחרי תמים לכאורה.

בצד הפלסטיני טוענים כי הייצוא מעזה בעיקר לגדה המערבית נאמד בכ-134 מיליון דולר בשנה. אם האיסור יהיה ממושך הוא יפגע בפעילות אלפי עסקים קטנים ברצועה, כך נמסר. עיקר הפגיעה תהיה בעסקים בתחום החקלאות, הדיג והתעשייה הקלה. ברצועת עזה שיעור האבטלה עומד על 46% ואם שערי הייצוא ימשיכו להיות סגורים, אלפים נוספים יפוטרו, כך טוענים בעזה.

 

*- מבחן אמיתי לסבלנותו של ארדואן?
האינפלציה בטורקיה שבה ומרימה את ראשה והיום פורסם כי הגיעה באוגוסט ל-58.9%. זה קורה לאחר שמונה חודשים של ירידת האינפלציה שביוני הגיעה ל-38.2% הרמה הנמוכה ביותר מזה 18 חודשים. אבל מאז, כאמור האינפלציה עלתה בצורה דרמטית, ל-47.8% ביולי וכעת 58.9%. כלכלנים עצמאיים מעריכים כי בפועל קצב עליית המחירים לצרכן נע סביב 128%.

הזינוק במחירים מגיע דווקא לאחר שהבנק המרכזי שינה כיוון והעלה את הריבית במשק בצורה חדה מ-8.5% ל-25% וזאת במטרה להיאבק באינפלציה. כידוע הנשיא הטורקי ארדואן הוא חסיד של ריבית נמוכה כדי לעודד צמיחה באמצעות צריכה. עם זאת, לאחר שנבחר מחדש בחודש מאי, נראה שהוא משנה כיוון וממנה לתפקידי המפתח כלכלנים הדוגלים במדיניות של העלאת הריבית. השאלה אם ארדואן אכן משוכנע שזו המדיניות הנכונה או ש"הפיוז הקצר" שלו יישרף בקרוב.

 

*- בשקט בשקט נראה שמתנהלת בין ירדן לבין סוריה "מלחמת סמים". מאז תחילת 2023, צבא ירדן הצליח להפיל תשעה מל"טים שהגיעו מדרום סוריה ועליהם סמים, כשבמקרה אחד על המל"ט היה מטען חומר נפץ מסוג TNT. התקרית האחרונה אירעה ביום שני כשצבא ירדן הודיע על יירוט מל"ט ועליו סם קריסטל מת'.
ירדן משמשת תחנת מעבר עבור הסמים המיוצרים בסוריה בדרכם לשווקי המפרץ. גם ישראל צריכה להיות עם עין פקוחה על הנעשה בגבול סוריה-ירדן שכן באחרונה ניכרת התגברות הברחות אמל"ח מירדן דרך הגבול הישראלי הן לגורמי טרור והן לגורמי פשיעה
ירדן טוענת כי מי שעומד מאחורי ההברחות באמצעות המל"טים הן מיליציות הקשורות לאיראן הנמצאות בדרום סוריה. עד כה ידוע שירדן בתגובה להברחות ביצעה שתי הפצצות מהאוויר בדרום סוריה על מה שהיא תיארה כאתרים לייצור סמים – כשהתקיפה האחרונה אירעה רק בשבוע שעבר.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון   קרדיט לתמונה: דובר צבא ירדן