מבזקי חדשות מהעולם ליום 16-9-2023

*- הסוכן האמריקאי במבצע ההונאה הגדול באיראן נחשף אחרי 44 שנה:

הסרט זוכה האוסקר "ארגו" הציג את הסיפור הדרמטי שבו סוכן ה-CIA, טוני מנדז, בגילומו של בן אפלק, מחלץ שישה דיפלומטים אמריקאים מאיראן בעיצומה של המהפכה ב-1979 וההשתלטות על השגרירות בטהרן, וזאת תוך שימוש בסיפור כיסוי שהם משתייכים לצוות צילום קנדי שמבקש לצלם סרט בשם "ארגו".

כעת חושפת סוכנות הביון כי סוכן נוסף, אד ג'ונסון, שהה בטהרן יחד עם מנדז ועזר לו לזייף מסמכים וללוות את הדיפלומטים דרך האבטחה בנמל התעופה. ג'ונסון, בלשן בהכשרתו שידע כמה שפות שפרסית לא הייתה ביניהן, הצליח לנצל את הידע שלו בגרמנית כדי לשוחח עם שומר איראני שהזמין לו מונית וכיוון אותו לשגרירות הקנדית.

בריאיון שהעניק ג'ונסון בעבר ונחשף כעת בניו יורק טיימס, הוא סיפר כי המשימה המורכבת הייתה לשכנע את הדיפלומטים שהם יכולים להסוות את עצמם עם סיפור הכיסוי. "הם היו טירונים", אמר. "הם לא אומנו לשקר לרשויות. הם לא אומנו להיות חשאיים".

 

*- שוב גידול חריג בפעילות הסינית ליד טייוואן: משרד ההגנה בטייפה דיווח כי 68 כלי טיס של חיל האוויר הסיני ועוד עשר ספינות של חיל הים זוהו בקרבת האי, כאשר 40 מכלי הטיס חצו את קו ההפרדה במצר טייוואן, בהם 32 מטוסי קרב, כטב"מ ומטוס תדלוק.

*- ממשל ביידן הודיע לקונגרס כי הוא מתכוון למכור לקוריאה הדרומית 25 מטוסי קרב מתקדמים מדגם F-35 וציוד נלווה נוסף בשווי כולל של 5.06 מיליארד דולר, וזאת בצל פגישתו של שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

"העסקה המוצעת תשפר את יכולתה של קוריאה הדרומית להתמודד עם איומים נוכחיים ועתידיים באמצעות אספקת יכולת הגנה אמינה כדי להרתיע מפני תוקפנות באזור ותבטיח ממשק עם הכוחות האמריקאיים", נאמר בהודעת מחלקת המדינה. "המכירה המוצעת לא תשנה את מאזן הכוחות הבסיסי באזור".

 

*- הסנאטור הרפובליקני מטעם יוטה, מיט רומני (76), הודיע כי לא יתמודד לכהונה נוספת בשנה הבאה, כשהוא מתייחס לגילו כגורם המרכזי – אמירה ששולחת מסר גם הנשיא ג'ו ביידן (80) והנשיא לשעבר, דונלד טראמפ (77), ששואפים להתמודד שוב לנשיאות בנובמבר 2024.

"העברתי את 25 השנים האחרונות בשירות ציבורי זה או אחר", אמר רומני, שהיה מועמד הרפובליקנים לנשיאות בבחירות 2012 וידוע כאחד המתנגדים הבולטים ביותר לטראמפ. "בסופה של עוד תקופת כהונה, אני אהיה באמצע שנות השמונים לחיי. למען האמת, הגיע הזמן לדור חדש של מנהיגים. הם אלה שיקבלו את ההחלטות שיעצבו את העולם שבו אנחנו חיים".

 

*- סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית דיווחה על הטקס שנערך לכבודו של קים ג'ונג-און בעיירה הרוסית חאסאן, ליד הגבול בין המדינות, שם עצר המנהיג הצפון קוריאני בדרך לפגישה עם הנשיא ולדימיר פוטין והתקבל על ידי השר למשאבי טבע, אלכסנדר קוזלוב. לאחר הטקס, המשיכה הרכבת של קים, אולם לא נמסר מה היעד הבא.

לפי הדיווח, קים ציין כי הוא שמח לבקר שוב ברוסיה אחרי שהיה שם ב-2019, וכי הוא בחר ברוסיה לביקור הראשון שלו בחו"ל מאז משבר הקורונה בגלל "ההבנה שלנו לגבי החשיבות האסטרטגית של יחסי קוריאה הצפונית ורוסיה".

 

*- מלך מרוקו, מוחמד השישי, ביקר פצועים שמאושפזים בבית החולים האוניברסיטאי בעיר מרקש בעקבות רעידת האדמה הקשה שגבתה את חייהם של יותר מ-3,000 בני אדם בסוף השבוע. לפי הדיווחים, המלך אף תרם דם, בדומה לרבים מבני ארצו אחרי אסון הטבע.

*- משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על ארבעה פעילי חיזבאללה ואנשי עסקים ושלוש ישויות בלבנון ובקולומביה שמהווים רשת שמספקת רווחים עבור פעילות הטרור של הארגון השיעי ומאפשרת לחיזבאללה לפעול באמריקה הלטינית.

השם הבולט ביותר הוא עמר עקיל ראדה (59), בעל אזרחות לבנונית-קולומביאנית שהיה מעורב גם בפיגוע בבניין הקהילה היהודית AMIA בבואנוס איירס ב-1994, וחשוד גם במעורבות בפיגוע בשגרירות הישראלית בארגנטינה ב-1992.

*- ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, יבצע מחר רענון בהרכב ממשלתו, כאשר התקשורת מדווחת כי 11 שרים חדשים ללא ניסיון ממשלתי קודם יצטרפו. הממשלה המתחדשת גם תכלול חמש נשים – המספר הגבוה ביותר עד כה, בדומה לממשלה הראשונה של ג'וניצ'ירו קואיזומי ב-2001 והרענון הממשלתי השני של שינזו אבה ב-2014 – כאשר המינוי הבולט ביותר הוא של שרת המשפטים לשעבר, יוקו קמיקאווה, לשרת החוץ החדשה.

 

*- בדיוק לפני 22 שנה, ארגון אל-קאעדה הפתיע את ארה"ב והעולם עם מתקפת הטרור הגדולה והקטלנית בהיסטוריה שהעלתה את סוגיית "הטרור הג'האדי העולמי" על סדר היום הבינלאומי. הספר "צומת 11/9: מסע בעקבות הטרור של אל-קאעדה, דאע"ש ושותפיהם", שכתבתי עם יורם שוייצר ואביב אורג במסגרת המכון למחקר ביטחון לאומי (INSS), בוחן לעומק את הפיגוע, את השלכותיו ואת המגמות של הטרור העולמי. 

*- זרוע התקשורת של הנהגת אל-קאעדה, א-סחאב, פרסמה את הגיליון ה-11 של המגזין "אומה אחת" לציון 22 שנה למתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר.

המגזין כולל את הביוגרפיות של מוחמד עטא, שנחשב למפקד הפעולה ולטייס של טיסה 11 שהייתה הראשונה שפגעה במגדלי התאומים, ושל האני הנג'ור, שהטיס את טיסה 77 שפגעה בפנטגון.

מאמר נוסף מתייחס לפחד שהמתקפה עוררה בארה"ב ובעולם, וציין כי הפעולה נועדה לקדם יעדים אסטרטגיים כדוגמת הפצת הג'האד בעולם. המגזין גם קורא להתקפות נוספות נגד המערב, ובמיוחד נגד ארה"ב.

*- פסגת מנהיגי ה-G-20 בניו דלהי הסתיימה והמשלחות החלו לשוב לארצותיהן, אולם מי שנשאר בהודו בלית ברירה הוא ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, אחרי שהתגלו בעיות טכניות במטוס האיירבוס שלו ועדיין לא ברור איך ומתי הוא ואנשיו יוכלו לעזוב. "לא ניתן לתקן את הבעיות בין לילה, ולכן המשלחת שלנו נשארת בהודו עד שיבוצעו סידורים חלופיים", נמסר מלשכתו של טרודו.

*- ראש ממשלת בריטניה לשעבר, בוריס ג'ונסון, שכבר שנה לא נמצא בדאונינג 10 וגם פרש מהפרלמנט, ממשיך לזכות בהוקרה על פועלו למען אוקראינה והיום הוא קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה הלאומית איוון פרנקו בעיר לביב.

*- תחקירן לענייני מדיניות בינלאומית בפרלמנט הבריטי נעצר בחשד שריגל למען סין – כך חשף הטיימס שציין כי באחת מחדירות האבטחה לכאורה החמורות ביותר של מדינה עוינת לבית המחוקקים. המעצר התרחש באדינבורו חודש מרץ וחשוד נוסף נעצר באזור אוקספורד והשניים שוחררו בערבות עד תחילת החודש הבא.

לפי הדיווח, החשוד, בשנות העשרים לחייו, קשור לחברי פרלמנט שמרנים בכירים, חלקם נחשפים למידע רגיש ביותר, בהם השר לענייני ביטחון פנים, טום טוגנדהט, ויו"ר ועדת החוץ, אליסיה קירנס.

 

*- "סעודיה לישראל: כן לנורמליזציה כלכלית" – זו הכותרת הראשית של העיתון הלבנוני אל-אח'באר, המזוהה עם חיזבאללה, שגם מציג בשער צילום עם השלט של המשלחת הישראלית שמשתתפת בגלוי בכינוס של אונסק"ו בריאד.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות