יחודשו החיפושים אחרי נשק כימי בסוריה

הארגון לאיסור נשק כימי שליד האו"ם מסר כי יפתח בשני סבבים חדשים בחודשים הקרובים של חיפושים אחר נשק כימי באזורים שבשליטת משטר אסד.

סגן הנציג העליון לענייני פירוק נשק, Adideji Ebo, אמר כי המאמצים של המזכירות הטכנית של OPCW לקיים את סבב ההתייעצויות העשרים וחמישה בין צוות ההערכה למשטר טרם התקדם.

הוא הוסיף כי המזכירות הטכנית הציעה במאי 2022 לטפל בסוגיות הקשורות להכרזה באמצעות חילופי תכתובות, ולמרות אישור המשטר להצעה זו, המזכירות הטכנית טרם קיבלה הצהרות או מסמכים אחרים שנדרשו מסוריה.

הוא הסביר כי לאור מצב זה, ובניסיון ליישם את המנדט שלה, הציעה המזכירות הטכנית לשלוח פחות צוותים, המורכבים מקבוצת חברי צוות ההערכה ,לסוריה לביצוע פעילות מוגבלת. שליחת הקבוצה הראשונה בוצע בין 17- 22 בינואר 2023, בעוד ששיגור הצוות השני התרחש בין 12-19 באפריל. 

הוא ציין כי התוצאות ,של שני מבצעי החיפוש, נמסרו למדינות החברות באמנת הנשק הכימי ,במרץ, ולאחר מכן ביולי 2023.

 

איבו הדגיש כי שיתוף פעולה מלא של המערכת עם המזכירות הטכנית חשוב לסגירת כל הנושאים הבעייתיים.

הוא הוסיף כי ההצהרה שהגיש המשטר אינה יכולה להיחשב מדויקת ומלאה בהתאם לאמנת הנשק הכימי, לאור הפערים וחוסר העקביות שזוהו ונשארו בלתי פתורים.

הוא ציין כי המזכירות הטכנית ממשיכה לתכנן את סבב הבדיקות הבא, המתוכנן לשנת 2023, בכל הנוגע למתקנים הנמצאים בשכונות  ברזה וג'מראיה של המרכז למחקר ומחקר מדעיים.

הוא הצטער על כך שהמערכת עדיין לא סיפקה מספיק מידע טכני או הסברים שיאפשרו למזכירות הטכנית לסגור את התיק הקשור לאיתור חומר כימי מדרג 2 במתקני ברזה בנובמבר 2018. 

הוא הוסיף כי המזכירות הטכנית טרם קיבלה מענה לבקשתה לקבל מידע בנוגע לתנועה בלתי מורשית ושרידי שני מכלים הרוסים הקשורים לתקרית נשק כימי שהתרחשה בדומא ב-7 באפריל 2018. 

הוא קרא למשטר להיענות מיידית לבקשות המזכירות הטכנית של הארגון, והסביר כי משלחת העובדים של הארגון לאיסור נשק כימי ממשיכה לבחון את כל המידע הקשור להאשמות על שימוש בנשק כימי בסוּריָה. 

איבו חזר והדגיש יותר מפעם אחת כי "השימוש בנשק כימי אינו מקובל".

הוא הדגיש כי שימוש חסר אחריות בנשק זה מהווה איום על השלום והביטחון הבינלאומיים, ו"מהווה סכנה לכולנו".

איבו קרא למועצת הביטחון להתאחד בנושא זה ולהראות מנהיגות באפס סובלנות ולהעניש ללא היסוס במקרים של שימוש בנשק כימי.

קרדיט: בלדי ניוז קרדיט לתמונה: האו"ם