מבזקי חדשות ליום 27-4-2024. מתעדכן

*- אסור להזכיר את "תל אביב" בביירות
מקרה די אבסורדי בשדה התעופה של ביירות, המדווח היום בתקשורת הלבנונית. מטוס של חברת התעופה האתיופית שנחת אתמול בשדה התעופה לא הורשה להמריא לאחר שהרשויות בנמל התעופה של ביירות מצאו על גוף המטוס את הכיתובית "תל אביב".

אנשי חברת התעופה האתיופית הסבירו כי נהוג להטביע על כל מטוס חדש את שם היעד הראשון שלו וכך נעשה במטוס הזה. בביירות לא ממש השתכנעו וביקשו להסיר את שם העיר העברית הראשונה מהמטוס. כשזה נעשה הורשה המטוס להתחיל בביצוע הנהלים לטיסה. חברת התעופה האתיופית התבקשה גם לדאוג לכך שבעתיד כל מטוס שלה הנוחת בביירות יהיה ללא שום סממן הקשור בישראל…

 

*- הרוסים לא לוקחים סיכונים…
למרות שהחות'ים בתימן התחייבו כי לא יפגעו בספינות ומכליות רוסיות בים האדום, נראה שהרוסים לא לוקחים סיכון. מוקדם יותר החודש הוציאה חברת האנרגיה הרוסית גזפרום את משלוח הגז הטבעי הראשון שלה השנה לאסיה אך נמנעה מלהשתמש בתעלת סואץ.

המשלוח יצא ממספוף פורטוביה שבים הבלטי ועשה את המסלול הארוך דרך כף התקווה הטובה (דרום אפריקה). בשנה שעברה שלחה גזפרום שלושה משלוחי גז לאסיה כששניים חצו את התעלה ואילו המשלוח השלישי לסין עבר דרך הים הצפוני בקוטב הצפוני.

היעד באסיה של המשלוח הנוכחי לא ידוע.

 

*- אי שקט באיראן
בעיר בנדר עבאס שבדרום מזרח איראן יש תסיסה עממית החל מאתמול. בסרטון המצורף נראים איראנים שפרצו למשרדי מושל המחוז בו נמצאת העיר במחאה על הרג צעיר מקומי ללא סיבה מוצדקת. הצעיר בן ה-23 בשם אמיר מחמד ג'תר סחר נורה על ידי המשטרה כשנהג במכוניתו. נראה ש"פשעו" היחיד היה שהוא היה סוני. המשטרה לעומת זאת טוענת כי נורה לאחר שסירב לעצור ועלה חשד שהוא מנסה להבריח דלק במכוניתו.

לאורך היום נרשמה מחאה ברחבי העיר עם קריאות נגד המשטרה והמשטר.

 

*- "דיפלומטיית השווארמה"…
נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר החל אתמול ביקור טעון בטורקיה. יחסיו של שטיינמאייר עם נשיא טורקיה ארדואן אינם מלבבים בלשון המעטה. רק באחרונה התעמתו השניים ביחס להתבטאויות הקשות של ארדואן כנגד ישראל על רקע המלחמה בעזה אם כי בעבר השניים כבר התעמתו בנושא מצב זכויות האדם בטורקיה.

הנשיא הגרמני בביקורו מעוניין להתקרב יותר לעם הטורקי מאשר להתפייס עם הסולטאן. שטיינמאייר החל את הביקור אתמול בפגישה עם ראש עיריית איסטנבול אכרם אימאמולו, הידוע כמבקר חריף של ארדואן. הנשיא הגמרני מדגיש את היחסים הטובים בין העם הגרמני לבין הטורקי. לשם כך הוא צירף לפמלייה שלו את עריף קלס, בעל רשת מסעדות שווארמה מצליחה בגרמניה. על מטוסו של שטיינמאייר הועמסו לא פחות מ-60 ק"ג של שווארמה בהם נעשה שימוש בארוחת ערב חגיגית שאירח הנשיא הגרמני בטורקיה אמש. בגרמניה טוענים כי השווארמה הפכה למאכל הלאומי בזכות המהגרים הטורקים. שווי המכירות של שווארמה בגרמניה מגיע לכ-7.5 מיליארד דולר בשנה…

 

*- המלחמה הנשכחת – עוד לקח לצביעות העולמית
המלחמה בסודאן שנמשכת כבר מעל שנה מכונה "המלחמה הנשכחת". עשרות אלפי הרוגים, מאות אלפי פליטים ורעבים ופשעי מלחמה שאין ספק לגביהם אבל האם מדינה כלשהי הגישה תלונה לבית הדין הבינלאומי או יצאו החלטות בנושא של מועצת הביטחון? התשובה ברורה.

בימים האחרונים נראה שיש רק הסלמה. עשרות כפרים הוצתו ואתמול פורסם וידאו מזעזע שאני חוסך מכם כיצד אנשי הצבא הסודאני עורפים ראש לשני סודאנים תמימים שנחשדו כתומכים בצד השני. כרגע לא מסתמן פתרון למשבר החמור בסודאן ונראה כי העולם גם לא ממש מתעניין במה שקורה שם מאחר שהוא עסוק בדברים אחרים….

 

*- ישראל תצמצם את ייצוא הגז למצרים – וזו הסיבה
בקיץ הקרוב ישראל מתכוונת לצמצם את ייצוא הגז הטבעי למצרים, כך טוענים מקורות בקהיר. לפי אותם מקורות, הייצוא יצומצם ב-22% לכ- 900 מיליון רגל מעוקבת ליום. המקורות מסרו כי הקיצוץ בתפוקה בין החודשים יוני לספטמבר נובע מהצפי לקיץ חם במיוחד ולכן בישראל מעדיפים להתרכז בצורכי השוק המקומי ופחות לייצוא.

זו הסיבה שמצרים מחפשת מקורות חלופיים לייבוא גז חוץ מישראל לקיץ הקרוב ועל כך דיווחתי כאן לפני ימים אחדים.

 

*- זה הסיוע שמעניק חיזבאללה למפונים מדרום לבנון
המערכה מול ישראל עולה לחיזבאללה הרבה כסף. נכון להיום ישנם כ-90 אלף תושבי דרום לבנון שעזבו את בתיהם בדרום לבנון. מאחר שמדינת לבנון בקריסה וללא משאבים ומאחר שרוב המפונים הם תומכי חיזבאללה ותנועת אמל, שתי התנועות השיעיות לוקחות על עצמן את מלאכת הפיצוי.

לפי דיווחים מלבנון, בתחילת חודש רמדאן העניק חיזבאללה מענק של 200 דולר לכל משפחה שהתפנתה מביתה. 200 דולר נוספים הוא נתן למשפחות בסיום רמדאן ותחילת עיד אלפיטר, קרי בסך הכל 400 דולר בחודש שעבר לכל משפחה. בחודשים רגילים, חיזבאללה נותן לכל משפחה סיוע בשווי 100 דולר. חיזבאללה חילק עד היום גם אלפי סלי מזון למשפחות המפונות.

בשלב זה, חיזבאללה הודיע כי יסייע למשפחות שבתיהם נהרסו אך זה רק בסיום המלחמה.

בהערכה גסה, חיזבאללה הוציא עד היום על פיצוי מאז ה-7 באוקטובר למעלה מ-10 מיליון דולר.

 

*- נזקי המלחמה בלבנון גדולים ממה שמתארים
הנזקים למשק הלבנוני מהמלחמה שיזם חיזבאללה נגד ישראל ב-7 באוקטובר הם אדירים אם מעמיקים בנתונים. שר הכלכלה והמסחר בממשלת לבנון הזמנית, אמין סלאם, אמר השבוע כי ההפסדים הכלכליים של ארצו כתוצאה מהמלחמה המתמשכת בעזה ובדרום לבנון הגיעו ל-10 מיליארד דולר. הוא העריך כי הנזק למגזר החלקאות בלבד נע סביב 2.5 – 3 מיליארד דולר.

אלה אולי נראים מספרים "קטנים" יחסית אבל אם מסתכלים על ביצועי הכלכלה הלבנונית, התמונה עגומה. התוצר הלבנוני בשנה שעברה עמד על 22-23 מיליארד דולר, כלומר עד כה נזקי המלחמה מהווים כ-45% מהתוצר הלבנוני. סביר שהימשכות המלחמה במתכונתה הנוכחית תסב למשק הלבנוני עוד ועוד נזקים וזאת עוד לפני שמדברים על הרחבה והסלמה. במילים אחרות לבנון בסיום המלחמה הזו תצטרך שוב לקבץ תרומות מהקהילה הבינלאומית כדי לחזור ולתפקד ונסראללה יצטרך לתת תשובות האם זה היה כדאי לו…

קרדיט : ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות