מבזקי חדשות ליום 4-11-2023. מתעדכן

*- לפני הנאום של חסן נסראללה מנהיג חיזבאללה זו הזדמנות לספק מידע רקע על הארגון השיעי מבפנים. הגוף העליון לקבלת ההחלטות של חיזבאללה נקרא מועצת השורא. הוא מוסמך לקבל החלטות בין אם בסוגיות דתיות ובין אם מדובר בעניינים אסטרטגיים.

למועצה ישנה סמכות ניהול, אישור תוכניות ומדיניות. החלטות המועצה נחשבות סופיות, ובמקרה שהיא לא מצליחה להגיע להחלטה, המנהיג העליון של איראן הוא זה שאמור להכריע.

תחת מועצת השורא פועלות חמש מועצות משנה: 1- המועצה המבצעת שאחראית על ניהול הפעילות היומיומית של ארגון חיזבאללה. 2- המועצה הפרלמנטרית שבוחרת את מועמדי חיזבאללה לבחירות לפרלמנט ודואגת שנציגי הפרלמנט מיישמים את ההחלטות והמדיניות של מועצת השורא 3- המועצה המדינית שמשימתה לשמר קשרים עם מפלגות פוליטיות בלבנון. 4- מועצת הג'יהאד שאחראית על הפעולות הצבאיות והביטחוניות של חיזבאללה, דנה באסטרטגיית לחימה, ומעריכה איומים על הארגון. 5- המועצה השופטת שאחראית על סוגיות משפטיות כולל פתרון סכסוכים.

 

*- מלך סעודיה סלמאן ובנו יורש העצר מוחמד הכריזו היום בבוקר על פתיחת קמפיין תרומות באינטרנט לטובת העזתים. השניים תרמו ביחד 50 מיליון ריאל (כ-13 מיליון דולר). לפי הדיווחים, בשעה הראשונה נאספו עוד כ-2.5 מיליון דולר מתורמים מקומיים.

יצוין כי התרומה זו הדרך היחידה בה הסעודים יכולים להביע הזדהות עם הפלסטינים. בסעודיה אסורות הפגנות. כמו כן בשל הפיקוח ההדוק על הרשתות החברתיות נמנע הרוב המוחלט של הסעודים מלהביע דעתם בנושא.

*- הירדנים רוצים להישאר בלי חשמל?
מאז החלה המלחמה, הסנטימנט האנטי ישראלי ברחוב הירדני מגיע לשיאים חדשים. בין השאר קוראים הירדנים להפסיק לייבא גז מישראל. הצעות כאלה נשמעו בימים האחרונים גם מצד מספר חברי פרלמנט ירדנים.

בהנהגה הירדנית קיים חשש שאספקת הגז מישראל לממלכה תשובש ככל שתיארך המלחמה כמו במקרה של אספקת הגז למצרים ואז משק החשמל בירדן יעמוד בפני שוקת שבורה. בנוסף, מומחי אנרגיה בירדן מנסים להסביר לציבור הירדני כי בפועל אין לממלכה כרגע אלטנרנטיבות לגז הישראלי. לא רק שהגז הישראלי הוא זול אלא שכיום 95% ממשק הגז הטבעי בירדן מבוסס על הייבוא מישראל. האם הירדנים עדיין רוצים להתנתק מהגז הישראלי?

 

*- למה תומכי עזה וחמאס תוקפים בחריפות את סעודיה?
ברשתות החברתיות זעם אדיר כלפי סעודיה מצד תומכי הפלסטינים וחמאס. כל זאת מאחר שלפני יומיים נפתחה בסעודיה חגיגת "עונת ריאד" שכוללת מופעים ואירועי בידור בהשתתפות סלבריטאים מהאזור ומחוצה לו. הסעודים לא הסכימו לדחות את האירוע המתרחש אחת לשנה למרות קריאות להנמיך את השמחה עקב מה שקורה בעזה.

בימים האחרונים סעודיה מותקפת ברשתות תחת האשתג #غزه_تباد_والرياض_ترقص כלומר עזה מושמדת וריאד רוקדת. גרסה אחרת של האשתג מסוג זה מתורגמת ל "עזה מושמדת וריאד חוגגת". כך כתב אחד המשתמשים: "בזמן שאחינו הפלסטינים חיים תחת אש, בחושך וקטיעת כל דרכי החיים, רשות הבידור הסעודית הכריזה על פתיחת עונת ריאד מבלי להתייחס לאומללות הפלסטינים".

מה שעוד הרתיח את תומכי העזתים הוא שהמופתי של סעודיה הופיע אתמול בציבור לראשונה מזה חודשיים אך לא התייחס בכלל לנושא עזה.

 

*- מכת חושך
אתמול הודיעה ממשלת מצרים כי היא תתחיל בהפסקות חשמל יזומות למשך שעתיים וזאת בשל עצירת ייבוא הגז מישראל. עצירת הייבוא נובעת מהפחתת הייצור בישראל בגלל המלחמה בעזה. לפי מקורות מצריים, הממשלה לא דייקה ובעצם המצרים ייאלצו לעבור את השבועות הקרובים, עד תחילת השנה הבאה לפחות, עם הפסקת חשמל של ארבע שעות ביום.

נראה שהמצרים שיצאו לרחובות להפגין בעד העזתים ונגד ישראל מתחילים להבין את המחיר שישלמו בקרוב. היום כבר הפך ברשתות ההאשתג #قطع_الكهربا_مرفوض קרי מסרבים להפסקת החשמל לוויראלי ועיקר הטענות של המצרים מופנות לממשלת מצרים.

*- האם אזרבייג'אן תעמוד בלחץ?

ברשתות החברתיות משתמשים ערבים ומוסלמים זועמים על אזרבייג'אן, מדינה מוסלמית בעצמה ושכנתה של איראן בשל המשך משלוחי הנפט לישראל גם בימים אלה של לחימה בעזה. לפי הדיווחים, רק לפני ימים אחדים עשתה מכלית ועליה מיליון חביות נפט אזרי את דרכה לנמל אילת. הנפט האזרי מוזרם בצינור לטורקיה ומשם הוא יוצא בדרך הים לישראל. בעקבות דבריו החריפים של הנשיא הטורקי ארדואן בימים האחרונים כלפי ישראל מושמעות קריאות גם לעבר אנקרה לעצור את משלוחי הנפט לישראל. יצוין כי לפני כשבוע האיץ שר החוץ האיראני במדינות אופ"ק ליישם חרם נפט על ישראל אך לא נענה.

לפי נתונים שפורסמו בעבר, הנפט האזרי מהווה כ-40% מייבוא הנפט של ישראל בעוד השוק הישראלי מהווה כ-10% מייצוא הנפט של אזרבייג'אן.

 

*- הרשימה שמטריפה את תומכי החמאס
פרופסור ג'פרי זוננפלד כלכלן מאוניברסיטת ייל האמריקאית עוקב אחר אילו חברות התבטאו בגנות מתקפת הטרור של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, וכן מי מהן הוקיעו אנטישמיות והביעו תמיכה וסולידריות עם ישראל. הרשימה הזו כוללת היום כבר למעלה מ-100 שמות ובכלל זה אפל, Airbnb, אמזון, אמריקן איגל, בלומברג, בואינג, בוש, דל, דיסני, אינטל, מסטרכארד ועוד ועוד. בקרב תומכי הטרור בעולם רשימה זו מכונה "רשימת הבושה". 

*- לבנון לא מוותרת…
בלבנון מתקשים לעכל כי קידוח הגז בבלוק 9 הסתיים ללא גילוי מאגר מסחרי. אחרי הרעש הגדול של הסכם הגבול הימי עם ישראל קיוו בלבנון להפוך לשחקן גז משמעותי בשוק הגז באגן המזרחי של הים התיכון אך התקוות נכזבו.

למרות זאת, בלבנון לא איבדו תקווה. שר האנרגיה הזמני ווליד פיאד הצהיר אתמול שהוא מעוניין שהקונסרציום בראשות טוטאל הצרפתית יבצע קידוח שני בבלוק 9. לפי השר, הקונסורציום מחוייב לקידוח שני למרות שלא נקבע לוח זמנים. פיאד מעוניין שהקידוח השני יתבצע בתחילת השנה הבאה. ספק אם זה יקרה נוכח התוצאות המאכזבות והמתיחות האזורית…

 

*- למה טורקים כועסים על אמיר קטר?
לטורקיה וקטר יחסים הדוקים אבל אתמול משתמשים טורקיים ברשתות החברתיות מתחו ביקורת על שיח' תמים בן חמד. זה קרה אחרי שאתמול המנהיג הקטרי נאם בארצו והתייחס למלחמה בין ישראל לחמאס. רבים מהטורקים שהגיבו "התאכזבו" מנאומו של האמיר שלא הציג שום צעד נוקשה כדי לעצור את ההפצצות הישראליות.

רבים מהמגיבים דרשו מהאמיר הקטרי שיכריז על "חרם גז" נגד אירופה, לפחות ליום אחד. כידוע קטר היא אחת מספקיות הגז הטבעי הגדולות בעולם. אותם טורקים שאבו את הרעיון מידיעה מפוברקת שפורסמה בשבוע שעבר ולפיה קטר מאיימת לעצור את אספקת הגז הטבעי אם ישראל לא תעצור את המתקפה על עזה.

*- מנסים לאתר את תיק ההשקעות "הסודי" של חמאס
לחמאס יש תיק השקעות "סודי" ששוויו לפי הערכות עד כ-1 מיליארד דולר, כך עולה מפי מקורות אמריקאיים שטוענים כי הממשל מנסה לשים ידיו עליו. לפי הדיווחים, ארה"ב פועלת ביחד עם מדינות המפרץ בסוגייה זו. אתמול נפגשו בכירים אמריקאיים עם מקביליהם הסעודים בריאד בהקשר זה. לפי המקורות האמריקאים, מאז מתקפות ה-7 באוקטובר, ארה"ב הגבירה את מאמצי חניקת ארגון הטרור מבחינה פיננסית.

יצוין כי לפני כשנתיים דווח בעיתונות העולמית על תיק השקעות סודי של חמאס בשווי מוערך העולה על חצי מיליארד דולר שכולל 40 חברות בינלאומיות הפעילות במיוחד בתחום הבנייה. רוב החברות נמצאות בטורקיה, ערב הסעודית, האמירויות, סודאן ואלג'יריה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון