ירדן מבקשת מארה”ב לפרוס סוללות “פטריוט” בשטחה מחשש למלחמה אזורית.

בקשתה של ירדן מארצות הברית  לפרוס את מערכת ה”פטריוט” קשורה למלחמה המתמשכת ברצועת עזה. ליתר דיוק, צעד זה של בעלת בריתה הבולטת של וושינגטון נתפס כרצון להיות מוכנים ל”תרחישים פתוחים ” , כך מעריכים משקיפים.

23 ימים לאחר פרוץ המלחמה, שנפתחה בתגובה לפיגוע חמאס ב-7 באוקטובר, ההפצצה המתמשכת עדיין מתבצעת על רצועת עזה הנצורה, וצה”ל החל בפלישה יבשתית מוגבלת לתוך שטח הרצועה.  

לירדן גבול ארוך עם ישראל, וקו חוף קטן בים האדום, בסמוך לעיר אילת. את הבקשה שהופנתה לוושינגטון חשף דובר צבא ירדן, תא”ל מוסטפא אל-חיירי, שאמר ביום שני כי הבקשה לפריסה של “פטריוט” קשורה ל”איומים המקיפים אותנו מכל הכיוונים”. 

אל-חיארי קשר את הבקשה הקשורה לפריסת מערכת ההגנה האמריקאית לאיום הקשור ל”טילים בליסטיים”, ובמקביל ציין כי הממלכה ביקשה גם מערכת ל”יירוט מל”טים”, שהפכו לאיום בכל אזורי הגבול, ואשר חוצים עמוסים בסמים.

מאז תחילת הסכסוך הסורי ב-2011, וושינגטון הוציאה מאות מיליוני דולרים כדי לסייע לעומאן להקים מערכת מעקב מתוחכמת המכונה “תוכנית אבטחת הגבול”, שנועדה לעצור את חדירת החמושים מסוריה ומעיראק.  

גם מערכת הפטריוט האמריקאית נפרסה בממלכה ב-2013, שכן הממלכה חששה שהיקף מלחמת האזרחים יתרחב ויצית סכסוך אזורי.

אבל הבקשה החדשה של הממלכה נתפסת על ידי משקיפים בעמאן ובארצות הברית, ששוחחו עם אתר החדשות אל-חורה, כקשורה למתרחש בעזה, והתרחישים והאפשרויות הפתוחים שעשויים להתרחש בימים הקרובים, במיוחד לאור אזהרות כי המלחמה ברצועה תקבל “אופי אזורי”.

منظومة "باتريوت".. القدرات ونقاط الضعف | سكاي نيوز عربية

קרדיט לסכמה: סקיי ניוז בערבית

 

“מלחמה שהתחילה בסמים”

במשך יותר משנתיים, גורמים רשמיים ירדנים מדברים על “מלחמה” שהם מנהלים לאורך הגבול הצפוני עם סוריה. אמנם זה היה קשור בתחילה לפעולות הברחת סמים וטבליות קפטגון, אך עד מהרה הפך לפעולות הברחה של נשק, תחמושת וחומרי נפץ – כך ציין אל-חיארי בראיון טלוויזיה ל”טלוויזיה הירדנית”, והסביר כי ההברחות בתקופה האחרונה לא הוגבלה רק ל”מל”טים”, אלא התפתחה עד כדי העברת משלוחים גם דרך בעלי חיים ו”יונות דואר”.

בעקבות מלחמתה של ישראל בעזה לאחר התקיפה הפתאומית של חמאס, כלי תקשורת מערביים, כולל הוול סטריט ג’ורנל, דיווחו על המתרחש מתחת לפני השטח לאורך הגבול הסורי-ירדני. 

העיתון אמר בדיווח שפורסם ב-25 באוקטובר כי “איראן הצליחה, באמצעות רשת המיליציות הנאמנות לה, להקים מסדרון יבשתי דרך עיראק וסוריה ללבנון, ודרך ירדן לגדה המערבית, מה שאיפשר לה להעביר חמושים, ציוד ונשק לבעלי בריתה באזור”.

 

בנוגע לגדה המערבית, הדיווח של העיתון הצביע על כך שהנשק שסיפקה איראן נכנס לירדן באופן בלתי חוקי ואז הגיע לגדה המערבית, וציטט גורם ביטחוני בכיר ירדני שאמר כי “רשתות מבריחים צומחות בסיוע ממשלת סוריה. ומיליציות שנתמכות על ידי איראן  כמו חיזבאללה הלבנוני”.

למרות נורמליזציה של היחסים, עמאן והמשטר הסורי טרם הגיעו לפתרון בעיית הברחות הסמים חוצות הגבולות, שהתפתחה לאחרונה להברחות נשק ותחמושת, וכך גם לגבי שאר מדינות ערב.

أيهما أقوى: "الباتريوت" الأميركية أم "إس 400" الروسية؟ | سكاي نيوز عربية

 

גורמים ירדנים הביעו זה מכבר את חששותיהם מההשלכות של הנושא הזה על ביטחונם הלאומי, ולמרות שהם איימו בעבר לנקוט באמצעים כדי לעצור את הזרם.

גורמים רשמיים אמרו ביום שני לרויטרס כי ירדן מודאגת יותר ויותר מכך שההפצצה הישראלית המתמשכת על עזה מאז התקפת חמאס “עלולה להפוך גם לסכסוך רחב יותר”.

בדרך כלל יש מחסור במערכת הפטריוט, הנחשבת לאחת ממערכות ההגנה האווירית האמריקאיות המתקדמות ביותר, שכן בעלות ברית ברחבי העולם מתחרות על השגתה.

עד לרגע זה, המומחה הירדני אל-רדאד מציין ,ארצו “מסוגלות להתמודד עם מל”טים הפועלים בתחום הברחת הסמים באמצעות מיליציות איראניות מסוריה לירדן, והיא התפתחה להברחת חומרי נפץ”.

אך הוא הוסיף, “ישנה הערכה בירדן שאולי אם המלחמה וחזיתות ההתנגדות עליהן מדברים הירדנים יתרחבו, אנו עלולים לעמוד בפני מטוסים מתקדמים נוספים, כולל מל”טים איראניים מדגם שאהד”.

 

הוא ממשיך: “ירדן מתכוננת למצב הזה, ולכן ביקשה את מערכת ההגנה הזו מארצות הברית”.

מאז תחילת המלחמה בעזה, המלך הירדני עבדאללה ובכירים ירדנים אחרים הזהירו שוב ושוב כי המלחמה עלולה להתפשט למדינות אחרות.

החודש אמר צבא ארה”ב כי החות’ים שיגרו מל”טים וטילים מעל הים האדום, אך הם הופלו לפני שהגיעו ליעדם, ככל הנראה, ישראל.

الجيش الأردني يطلب من الولايات المتحدة نشر منظومة "باتريوت" - أخبار الدفاع  العربي

קרדיט: אלחורה