"הפלישה הישראלית" לעזה – חיתוך מצב ומפות

ביום שני, דיווחי חדשות ותמונות לוויין הצביעו על פלישת טנקים וכוחות חי"ר ישראלים מצפון וממזרח רצועת עזה, כאשר כמה כוחות הגיעו לפאתי העיר עזה וסגרו את הכביש הראשי.

עדי ראייה סיפרו כי טנקים ישראליים הגיעו ביום שני לפאתי שכונת אלזייתון בעיר עזה. שכונה זו ממוקמת בדרום העיר עזה, לשם הגיעו הכוחות לאחר שניתקו את רחוב צלאח אלדין הסמוך, המחבר בין הרצועה הצפונית והדרומית, כפי שמראה המפה.

שכונת זיתון:

שכונת זית

מפה זו מראה את רחוב סלאח אלדין המחבר בין הצפון לדרום:

רחוב סלאח אלדין מחבר בין הצפון לדרום

העיתון הבריטי "הגרדיאן" ציטט עדים מתוך עזה שאמרו כי טנקים ישראלים ניתקו את כביש סלאח אל-דין והם שוהים בפאתי שכונות אל-זיתון ואל-שג'עייה בעיר.

לשכונת זייתון פלש גם צה"ל במלחמות 2008 ו-2014.

כתב רשת הטלוויזיה האמריקאית "אל-חורה" בעזה דיווח ביום שני כי אם תאושר שהכוח הישראלי אכן הגיע לרחוב צלאח אל-דין, המשמעות היא שכבישים בין אזור הצפון לדרום ינותקו.

ישראל הזהירה את תושבי צפון רצועת עזה להתפנות לכיוון דרום כדי למנוע כל הפרעה לפעולות הצבאיות שלה בצפון. לא כולם נענו לאזהרות אלו, ועשרות אלפים נותרו באזור. 

ביום שני, רחוב סלאח אל-דין, הממוקם בסמוך לגבול ישראל, נראה כמעט נטוש, לפי סוכנות הידיעות הצרפתית.

קרדיט לתמונה: דובר צה"ל

 

ה"גרדיאן" טוען שאם יאושר שהכביש אכן חסום, המשמעות היא שכוחות ישראליים מנסים לבודד את העיר עזה מדרום, ולמעשה מבודדים ומקיימים מצור על האזורים הצפוניים לאורך הכביש לבית חאנון ובית להיא בצפון.

מייקל נייטס, אנליסט צבאי במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי השליטה בכביש "מעניקה לישראל שליטה על נקודה אסטרטגית ברצועה, שבה כוחות ישראליים יכולים לפקח ולשלוט במה שנכנס ויוצא מהעיר עזה. ”

מהעיתון נמסר כי מצב זה יקשה על תנועת תושבי צפון רצועת עזה לכיוון דרום. תושבים ומשקיפים בינלאומיים אומרים כי המצב הביטחוני והתשתיות שנפגעו כבר הקשו על הנסיעה בתוך עזה. 

 

מהצפון

ה"ניו יורק טיימס" אמר כי הצבא הישראלי חודר לתוך עזה משלושה צדדים לפחות. תמונות, קטעים ותמונות לוויין מראים כלי רכב משוריינים מתקדמים מגבולה הצפוני של עזה.

התמונות, שאומתו על ידי הניו יורק טיימס, מצביעות על קבוצות גדולות של טנקים וכלי רכב משוריינים שעושות את דרכן עמוק לתוך עזה מצפון, בעוד הצבא הישראלי ממשיך לפגוע בבניינים סמוכים מהאוויר.

בצפון מערב עזה, תמונות לוויין שצולמו על ידי Planet Labs ביום שני בבוקר הראו כלי רכב משוריינים מתקדמים כחמישה קילומטרים דרומית לגבול הצפוני ליד חופי עזה.

כלי רכב נראו מכונסים באזור כראמה, צפונית מערבית לעיר עזה, פחות מ-3.2 קילומטרים צפונית למחנה אלשאטי.

בתמונות נראתה קבוצה שנייה של משוריינים סמוך לעיר בית חאנון, צפונית מזרחית לרצועת עזה.

ישראל החלה את הפשיטות שלה על עזה ביום שישי בערב מאוחר, וחידשה את קריאותיה לאזרחים לעבור מצפון הרצועה לדרום, כחלק מהמרדף אחר חמושים של חמאס שלדבריה מסתתרים ברשת מנהרות מתחת לעיר עזה.

עם זאת, פלסטינים רבים נותרו בעיר עזה, מחשש שיאבדו את בתיהם כמו אבותיהם ומודאגים מהחדשות על תקיפות אוויריות ישראליות דרומה יותר, לפי רויטרס.

מאז יום שישי, הגבירה ישראל את היקף הפעילות הקרקעית והודיעה על הגדלת סד"כ כוחותיה בשטח. מהחמאס נמסר כי "עימותים אלימים" נמשכים בשטח בין לוחמיו לבין חיילי ישראל.

דובר צה"ל הודיע ​​ביום שני כי תקף "יותר מ-600" מטרות ברצועת עזה "ב-24 השעות האחרונות".

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הצהיר כי המבצע הקרקעי "נמשך בצעדים מאוד מדודים אבל חזקים, וחמאס יובס ותהיה רצועת עזה אחרת, אבל זה עלול לקחת הרבה זמן", כך לפי הצהרותיו כפי שדיווח השידור הישראלי "כאן".

קרדיט: אלחורה  קרדיט לתמונה: דובר צה"ל