סעודיה מנרמלת יחסים – כותרות ומציאות

במרץ השנה, סיפרו לנו שערב הסעודית וסוריה הסכימו לחדש את יחסיהן הדיפלומטיים ולפתוח מחדש את השגרירויות שנסגרו ב 2011 לאחר שהחלה המלחמה בסוריה. במאי סיפרו לנו שסעודיה מנרמלת את היחסים עם המשטר הסורי, וביוני כבר סיפרו לנו שהשגרירות בדמשק “כמעט מוכנה” לחזרת הצוות הדיפלומטי, אבל במזרח התיכון בין כותרות העיתונים לבין המתרחש במציאות, לפעמים יש הבדלים, וצריך סבלנות לראות איך מתפתחים התהליכים מעבר להצהרות ולכותרות.

אזכיר שבחודש אוגוסט, סיפרו לנו על התקררות היחסים הלא חמים בין הסעודים למשטר הסורי, ושהסעודים לא ממהרים לפתוח את השגרירות בדמשק ולמנות שגריר.

אחת הסיבות שאני מעלה את הנושא, היא שמחר, שלישי ה 26 בספטמבר, אמור להתקיים בבירת ערב הסעודית ביקור רשמי שלא נראה כמותו כבר מעל לעשור, שיהיה מעניין לראות מה יהיו תוצאותיו.

 

מדובר בביקור של אישיות שלא ממש תתקבל בשמחה ברבות מבירות השכונה המזרח תיכונית או בשאר העולם, מוחמד ראמי מרטיני (محمد رامي مارتيني = Mohammad Rami Martini) שר התיירות הסורי, שמגיע לערב הסעודית שמארחת בריאד (ב 26 עד 28 בספטמבר) את כינוס ארגון התיירות העולמי (UNWTO) לרגל יום התיירות הבינלאומי שיתקיים ביום שישי, 27 לחודש, תחת הסיסמה “תיירות והשקעות ירוקות”.

לפי פרסומי המשטר, במסגרת הכינוס יפגוש מרטיני את זוראב פולוליקאשווילי (Zurab Pololikashvili) מזכ”ל UNWTO, וידון עימו בנושאי תיירות בת קיימא, תיירות אקולוגית, ונושאים נוספים ובהם “תפקידם של נוער ונשים” (לא הצלחתי להבין את כוונתו של השר הסורי לגבי תפקידם של נוער ונשים במגזר התיירות, אבל ברשת כבר יש ציניקנים שאומרים שהמשטר הסורי רוצה לפתח תיירות מין…).

 

אבל הפגישה החשובה באמת, והסיבה האמיתית לבואו של שר התיירות הסורי לריאד, היא לפגוש באחמד אל-ח’טיב (أحمد الخطيب = Ahmed Al Khateeb) מקבילו הסעודי, שאיתו ידון “בחילופי תיירות וחידוש העומרה” וזה במסגרת ניסיון של המשטר הסורי לקבל לידיו בחזרה, את האחריות והשליטה על ארגון עולי הרגל הסורים לחג’ ולעומרה.

אציין שבשנת 2013 הרשויות הסעודיות הוציאו מידי משרד הווקף הסורי, את ניהול תיק העלייה לרגל (בתקופת החג’ ובעומרה) עבור אזרחי סוריה, ומסרו אותו לידי גוף שנקרא “ועדת החג’ הסורית העליונה” (لجنة الحج العليا السورية) שהוקם ע”י קואליציה של ארגוני אופוזיציה למשטר אסד, שמטפלים בעריכת ההגרלות לסורים שרוצים לעלות לרגל, עבור המקומות השמורים להם בהקצאות הסעודיות לעולי החג’ (22.5 אלף סורים בחג’ של 2023) ומשריינים חדרי מלון והסעות לעולי הרגל הסורים. ואציין שהוועדה עורכת את ההגרלות גם בין הסורים הנמצאים במחנות העקורים בצפון סוריה ובמחנות הפליטים הסורים בטורקיה.

 

באוגוסט החל המשטר הסורי להפיץ שמועות שניהול תיק החג’ חוזר לידי משרד הווקף, ואציין שמבחינת המשטר, זה אחד מהנושאים המשמעותיים הקשורים לנורמליזציה עם הסעודים. המשטר רוצה לאפשר לסורים החיים באזורי השליטה של המשטר, להשתתף בהגרלות שיהיו תחת סמכותו ובניהולו ולעלות לרגל, ואפשר להניח שהמשטר הסורי לא ימהר לכלול בהגרלות את העקורים הנמצאים באזורים שאינם בשליטתו, או פליטים מחוץ לסוריה.

אוסיף שהמשמעות לאחריות על ניהול כל הכרוך בעלייה לרגל, אינה רק הנושאים הדתיים וארגון ההגרלות, טיסות, הסעות ומלונות, אלא גם הרבה כסף שעובר דרך ידי המארגנים.

 

בינתיים, ועדת החג’ הסורית העליונה ממשיכה לעבוד כרגיל, ולאחר פגישת עבודה שהתקיימה בתחילת החודש באיסטנבול, כונסה מסיבת עיתונאים בה הודיעו ראשי הוועדה, שהם מתחילים להיערך לעונת החג’ הבאה, על אף שמועות שהמשטר מפיץ.

אציין שעדיין לא יצאה הצהרה רשמית מטעם הרשויות הסעודיות על משיכת האחריות לניהול תיק החג’ הסורי מוועדת החג’ הסורית העליונה, והחזרתו למשטר אסד. ויהיה מעניין לראות את ההתפתחויות בנושא הטעון, ואם תצא בתום הביקור המדובר, הצהרה רשמית המבהירה את הנושא.

 

ולסיום, נקודה למחשבה
הסיבה השנייה שסיפרתי לכם את כל זה, היא להזכיר לכם שבשכונה המזרח תיכונית, ישנם תהליכים שמתנהלים מאחורי הקלעים, שלוקחים זמן בקצב המזרח תיכוני האיטי בו עושים עסקים עם הנימוסים וההליכות המקובלים בשכונה שלנו, ולא בקצב המערבי המהיר של עשיית העסקים הישירה המקובלת במערב. לכן חייבים להתאזר בסבלנות מזרח תיכונית, השונה מהותית מקוצר הסבלנות המערבי.

ואזכיר לכם שבשכונה שלנו, יש הבדל בין מה ששומעים סביב שולחנות הדיונים בחדרים הסגורים, לבין מה שרואים בכותרות העיתונים. וכן אזכיר שבמזרח התיכון, לא כל כך פשוט לשכוח יריבויות וותיקות ולהתחיל התחלות חדשות, והאמון בין הצדדים נרכש בעמל רב ונבחן באורח קבע, וש”התנהלות מערבית” שלא תמיד מתקבלת בהבנה או בסלחנות, עלולה לגרום לאובדן האמון.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: NPA סוריה