מבזקי חדשות ליום 23-9-23. מתעדכן

*- אתר חדשות פלסטיני טוען כי השליח הקטרי לרצועת עזה קיים שיחה "מתוחה" עם הנהגת חמאס באחרונה. לפי הדיווח, השליח הודיע כי קטר מתכוונת לצמצם את התמיכה הכספית ברצועה, כולל משכורות מועסקי הממשלה מאחר שהיא רוצה פתרונות ארוכי טווח למצב בעזה. לפי אותו אתר, אי השקט שהחל להסתמן בימים האחרונים בגבול עזה כולל פרובוקציות נגד חיילי צה"ל הוא חלק מהפגנת אי שביעות הרצון של חמאס מ"סגירת ברז הכספים" הקטרי.

*- מתרחב הקרע בין חמאס לקטר?
כבר דיווחתי לכם כאן לפני ימים אחדים על קרירות ביחסים בין קטר לחמאס על רקע הפחתת הסיוע מהמדינה המפרצית לעזה. היום הקרירות הזו כבר הופכת לגלויה יותר. תחת הכותרת "קנוניה קטרית עם הכיבוש: כסף לעזה בתמורה לרגיעה", תקף העיתונאי המקורב לחמאס רג'ב אל-מדהון את השליח הקטרי שמנסה לתווך רגעיה בין חמאס לישראל.

בכתבה שפרסם בעיתון "אל-אח'באר" הלבנוני המקורב לחיזבאללה, כתב העיתונאי, כי המתווך מנסה "לסחוט" את הפלגים בעזה ודורש מהם שלא יסלימו את פעילותם בזמן החגים היהודיים. העיתונאי מצטט מקורות בחמאס שטוענים כי תפקידה של קטר "שלילי". כזכור קטר צמצמה את הסיוע מ-10 מיליון דולר בחודש ל-3 מיליון בלבד. כתוצאה מהמשבר הפיננסי, נאלצה ממשלת חמאס להפחית את גובה השכר שהיא משלמת למועסקיה, מ-60% ל-55%.

 

*- "שנאת ערבים" בטורקיה מדאיגה את השלטונות
בסוף השבוע סערו הרוחות בטורקיה ובכווית לאחר שתייר כוויתי הוכה בטראבזון על ידי אזרח מקומי. הכוויתי נפגע בראשו ואושפז בבית חולים ועניינו עורר סערה במדינת המפרץ שדרשה הסברים מאנקרה. התקרית הזו אינה הראשונה בתקופה האחרונה בה מותקפים תיירים מאזור המפרץ בטורקיה. הסיבה לכך היא סנטימנט אנטי ערבי שנוצר בציבור הטורקי בעיקר בשל נוכחות מיליוני פליטים מסוריה.

השלטונות בטורקיה מודאגים מהתופעה וחוששים שהיא תגרום לה נזק כלכלי בעיקר בשל הימנעות תיירים וכן משקיעים מהמפרץ להגיע לטורקיה. בסביבתו של הנשיא ארדואן מייחסים את התקיפות כנגד התיירים מהמפרץ ל"קבוצות גזעניות קטנות" שצמחו בשולי החברה בטורקיה. במאמרים שפורסמו בימים האחרונים בתקשורת הנשלטת על ידי ארדואן יש ביקורת חריפה כנגד קבוצות אלה. כך למשל עבדא-רחמן קורד, חבר מפלגתו של ארדואן כתב: "הגזענות המטופשת והאכזרית הזו תוביל את המדינה לבדידות והרס מוחלטים. ערבים החלו להשמיע קריאות להחרים סחורות טורקיות. אנחנו על סף התהום בגלל האנשים חסרי המוח שבינינו. השכל הישר חייב לנצח".

 

*- הערכת שווי הנזק האדיר שנגרם בלוב
בלוב עדיין מנסים להתמודד עם הנזק העצום שהותירה השבוע סופת דניאל במדינה. לפי הערכות ראשוניות, הנזק הכלכלי מוערך בכ-7 מיליארד דולר. עיקר הנזקים נגרמו במגזר הדיור אך גם לשאר התשתיות, לענף החקלאות, המסחר ועוד. בעיר דרנה שהייתה במוקד הסערה, נהרסו כ-25% מכלל הבתים וכיום יש בלוב כ-36,000 בני אדם ללא קורת גג עקב נזקי הסערה.

*- המצרים מודים שהם בבעייה רצינית
אחרי אינספור הכחשות, מודה מצרים כי תפוקת הגז הטבעי מהשדה הראשי שלה בנסיגה משמעותית. לפי הודעת משרד הנפט המצרי, התפוקה היומית הממוצעת של שדה זוהור הענק בים התיכון ירדה בכ-11% בשנת הכספים שהסתיימה ביוני האחרון. בסך הכול, הגיעה התפוקה היומית מהשדה ל-2.4 מיליארד רגל מעוקבת לעומת 2.7 מיליארד רגל מעוקבת שנה קודם לכן. כדי לפצות על ירידת התפוקה, הגדילה מצרים את יבוא הגז הטבעי מישראל ב-21% במחצית הראשונה שלה השנה.

שדה זוהור התגלה בשנת 2015 והוא סייע למצרים להפסיק לחלוטין את ייבוא הגז במהלך ספטמבר 2019. ולהפוך ליצואנית. עם זאת הייצוא נפסק ביוני האחרון עקב העלייה החדה בביקושים בשל גל החום הכבד במהלך חודשי הקיץ. מאז הגילוי ועד סוף יוני האחרון הושקעו בשדה 12.7 מיליארד דולר.

 

*- מרוקו חושפת את ממדי ההרס
בהודעה רשמית, חשפה הלשכה המלכותית המרוקאית את ממדי ההרס שהותירה רעידת האדמה שהתרחשה לפני שבוע במדינה וכן את גובה הפיצוי לנפגעים. לפי ההודעה, בעקבות ישיבה שנערכה אתמול בראשות המלך, נהרסו כליל או חלקית כ-50,000 מבנים בחמישה מחוזות במרוקו.

כל משפחה שביתה נהרס כליל תקבל פיצוי מידי של כ-14,000 דולר. לעומת זאת משפחה שביתה נהרס חלקית תזכה בפיצוי בשווי של כ-8,000 דולר.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון