מבזקי חדשות מהעולם ליום 23-9-2023. מתעדכן

*- טלסקופ החלל ג'יימס ווב זיהה פחמן דו חמצני באזור מסוים על פני השטח הקפואים של אירופה, אחד מירחיו של צדק, כאשר ההערכה היא שהוא הגיע מהאוקיינוס שמתחת לפני השטח.

"הבנת הכימיה של האוקיינוס של אירופה תסייע לנו להבין אם הוא עוין לחיים כפי שאנחנו מכירים, או שהוא עשוי להיות מקום טוב לחיים", ציין ג'רונימו וילאנואבה ממרכז גודארד של נאס"א שהיה המחבר המוביל של אחד המאמרים על הגילויים.

"אנחנו חושבים שיש לנו כעת ראייה של תצפית ולפיה הפחמן שאנחנו רואים על פני השטח של אירופה מגיע מהאוקיינוס. זה לא דבר טריוויאלי. פחמן הוא מרכיב ביולוגי בסיסי", הוסיפה סמנתה טרומבו מאוניברסיטת קורנל, המחברת הראשית של המחקר השני.

 

*- משרד המשפטים האמריקאי והבולשת הפדרלית הודיעו כי עובד קבלן במחלקת המדינה נעצר והואשם בהעברת מידע מסווג של ביטחון לאומי לממשלה זרה וקשירת קשר להעברת מידע של ביטחון לאומי כדי לסייע לממשלה זרה, עבירות שעלולות להביא לעונש מוות או למאסר עולם.

לפי כתב האישום, אברהם טקלו למה (50), מתאזרח ממוצא אתיופי שעבד כטכנאי בעמדת תמיכה בטכנולוגיית מידע, העתיק ללא אישור מידע סודי שקשור לאזור מסוים ממסמכי מודיעין בין דצמבר 2022 לתחילת אוגוסט 2023. לאחר שהסיר את סימוני הסיווג, הוא העביר את המידע באמצעות יישומון מאובטח לגורם זר שקשור לשירות הביון של המדינה הזרה ששמה לא פורסם.

במחלקת המדינה ציינו כי החשד הראשוני התעורר בעקבות בדיקה פנימית שנערכה ברשתות המסווגות של משרד החוץ אחרי מעצרו של חבר המשמר הלאומי של מסצ'וסטס מוקדם יותר השנה שהדליף מידע ביטחוני מסווג ביותר.

 

*- אחרי עיכוב של חודשים בשל ההתנגדות של הסנאטור הרפובליקני טומי טברוויל, שחוסם מאות מינויים בצבא האמריקאי, אישר הסנאט שני מינויים חשובים במטות המשולבים – גנרל רנדי ג'ורג' אושר ברוב של 96 מול מתנגד בודד למפקד צבא היבשה, בעוד שגנרל אריק סמית מונה ברוב של 96 וללא מתנגדים למפקד חיל הנחתים. הלילה גם אושר המינוי של גנרל צ'רלס ק. בראון, לראש המטות המשולבים החדש.

*- בצל המשבר הדיפלומטי בין קנדה לבין הודו סביב הרצח של פעיל סיקי בולט, דווח היום כי המשטרה הקנדית פתחה בחקירת ביטחון לאומי בחשד שסוכנים סיניים היו מעורבים במותו של וויי חו (57) בקולומביה הבריטית ביולי 2021, לכאורה בהתאבדות.

המשטר הסיני הוציא צו מעצר דרך האינטרפול נגד וויי, שעזב את סין בשנת 2000, בחשד לעבירות פיננסיות. מכר של וויי סיפר לחוקרים כי הוא התלונן שהמפלגה הקומוניסטית מטרידה אותו והאשימה אותו שהוא קשור לקבוצה שרימתה חברה סינית.

לטענת החבר, וויי הפך ליעד כי הוא "ידע דברים" שסין לא רצתה לחשוף, לגבי שחיתות בדרגים הגהוהים, וכי סוכנים של המשטר אף הפעילו לחץ על אביו בסין. "הוא אמר לי פעם שעקבו אחריו כמה אנשים חשודים", סיפר החבר לגלובל ניוז הקנדי. "הוא אפילו אמר לי שאם הוא ימות בתאונה או יתאבד, שאני 'לא אאמין לזה'".

לפי הדיווח, החשד הוא שמותו של וויי קשור למבצע "ציד שועלים" שבו המשטר הסיני רודף אחרי חשודים בשחיתות ואחרי גולים ברחבי העולם. במסגרת המבצע, השלטון מוציא התרעות אדומות של האינטרפול נגד החשודים ונטען כי הוא דורש מהם להתאבד אם הם לא מוכנים לחזור לסין ולעמוד למשפט.

 

*- מחקר חדש מצא כי 32 אחוז מהמצביעים במערכות בחירות שהתקיימו באירופה בשנה שעברה נתנו את קולם למפלגות אנטי ממסדיות, וזאת בהשוואה ל-20 אחוז בתחילת שנות האלפיים ו-12 אחוז בתחילת שנות התשעים.

המחקר, שנערך ב-31 מדינות אירופיות וממצאיו פורסמו בגרדיאן, הראו כי קרוב למחצית מהקולות שניתנו למפלגות האנטי ממסדיות היו עבור מפלגות ימין קיצוניות, בעוד שאר הקולות היו למפלגות שמאל קיצוניות או למפלגות פופוליסטיות.

"ישנן תנודות, אבל המגמה המודגשת היא שהמספרים ממשיכים לעלות", הסביר מוביל המחקר, מטיאס רודוין, חוקר מדע המדינה מאוניברסיטת אמסטרדם. "מפלגות המיינסטרים מאבדות קולות; מפלגות אנטי ממסדיות מרוויחות. זה חשוב כי מחקרים רבים מראים שכאשר הפופוליסטים משיגים עוצמה, או משפיעים על עוצמה, איכות הדמוקרטיה הליברלית יורדת".

*- מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, הפעיל הליך מיוחד לסגירה מוקדמת של דיון (Cloture) במטרה לקיים הצבעה בסוף השבוע על המינוי של גנרל צ'רלס ק. בראון לראש המטות המשולבים החדש, וזאת על מנת לעקוף את ההתנגדות של הסנאטור הרפובליקני, טומי טברוויל, שחוסם אישור של מאות מינויים בכירים בצבא.

מלבד בראון, שיחליף את גנרל מארק מיילי, שומר שואף לקיים הצבעות גם על המינויים של רנדי ג'ורג' למפקד צבא היבשה ושל גנרל אריק סמית למפקד חיל הנחתים. כיום, רק שלושה משמונת הכיסאות במטות המשולבים מאוישים במינוי קבע.

הסנאטור טברוויל מונע מאז פברואר אישור של מינויים צבאיים כלשהם בשל התנגדותו להודעת ממשל ביידן כי הפנטגון לכסות עלויות של לובשות מדים שנאלצות לצאת מהמדינה שלהן כדי לבצע הפלות או לצורך טיפולים אחרים שקשורים להיריון.

 

*- הפרלמנט הספרדי אישר אתמול ברוב של 176 תומכים מול 169 מתנגדים תיקון היסטורי שמעניק לשפות המיעוטים במדינה – קטלאנית, באסקית וגליציאנית – מעמד רשמי בכל ההליכים בבית המחוקקים ובפרסומים שלו. "גיוון אינו מזיק לאחדות", אמר חבר הפרלמנט מהסוציאליסטים, חוזה רמון בסטיירו, שהיה הראשון שנאם בגליציאנית.

המהלך נתפש כחלק מהניסיון של ראש הממשלה בפועל, פדרו סנצ'ז, לקבל את תמיכת המפלגות הבדלניות במינויו לכהונה נוספת בעקבות המבוי הסתום בבחירות, וחברי מפלגת הימין הקיצוני ווקס נטשו בזעם את הדיון כשהם מניחים את אוזניות התרגום הסימולטני על כסאו הריק של סנצ'ז ששוהה בעצרת האו"ם בניו יורק.

במקביל, ממשלתו של סנצ'ז מנסה לשכנע את מוסדות האיחוד האירופי גם להכניס את שלוש השפות לרשימת השפות הרשמיות של הגוש בטיעון שמיליוני בני אדם משתמשים בהן. עם זאת, הדיון בנושא נדחה על מנת לאפשר לשרים במדינות החברות לשקול את הבקשה לעומק, ללא לחץ מצד מדריד.

 

*- רשויות אכיפת החוק בקוסובו הודיעו כי שלושה סרבים נעצרו היום בחשד לביצוע פשעי מלחמה נגד האוכלוסייה האזורית בזמן המלחמה בקוסובו. החשודים יוחזקו במעצר למשך 48 שעות לצורך המשך ההליכים המשפטיים.

*- נשיא רואנדה, פול קגאמה, שמכהן מאז שנת 2000 ונבחר לאחרונה בשנת 2017 ברוב של 98.79 אחוז, הודיע כי הוא יתמודד לכהונה רביעית בבחירות בשנה הבאה. "אני גאה באמון שתושבי רואנדה נותנים בי", אמר בריאיון למגזין אפריקאי מוביל. "אני אמשיך לשרת אתכם הכי טוב שאני יכול".

הוא גם דחה את הביקורת במערב על מנהיגים שנשארים בתפקידם זמן רב מדי. "מה שהמדינות האלה חושבות זה העסק שלהן", התריס. "באופן אישי, אני לא יודע מה תואם את הערכים שלהם. מה זו דמוקרטיה? האם המערב מכתיב מה אחרים צריכים לעשות? אם הם לא מכבדים את הסטנדרטים שלהם, למה שיקשיבו להם? לנסות להעביר דמוקרטיה לאחרים זה בעצמו הפרה של סטנדרטים דמוקרטיים".

 

*- סין מגבירה את יכולות המעקב באזורי המחלוקת בים סין הדרומי: שתי תחנות קרקע עבור מערכת הניווט BeiDou – המקבילה ל-GPS – פועלות החל מסוף השבוע האחרון באיי פראסל, שם גם וייטנאם וטייוואן טוענות לבעלות. אחת התחנות הוצבה בשונית הצפונית, שנמצאת בקצה הצפוני ביותר של הארכיפלג, ובשונית בומביי שנמצאת בדרום מזרח הארכיפלג.

לפי ההודעה הסינית, התחנות יסייעו לעקוב אחרי כלי שיט באזור ויאפשרו "לפתור את הבעיה של נקודה מתה" שחולפים ליד איי פראסל, כאשר לא ניתן היה לקלוט את האותות של מערכת הזיהוי האוטומטי של ספינות שעוברות "בתחומי השיפוט של סין".

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות