כולם מדברים על פרויקט רכבת מהמפרץ לישראל

במסגרת כינוס ה G20 יצאה הודעה משותפת לארה”ב, הודו, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, והאיחוד האירופי, ובה דובר על פרויקט חיבור הודו בנתיבי הסחר הימיים לנמלי המפרץ, ומשם הקמת מסדרות תחבורה יבשתי לחיבור מסילת רכבת (שלצידה כפי מדברים גם על רצועת תשתיות, כדוגמת כבלי סיבים אופטיים, וצנרת (כגון צנרת מימן, גז טבעי, ונפט)) מהאמירויות, דרך ערב הסעודית, לירדן ומשם לישראל, ומנמלי הים שלנו לאירופה.

ראש הממשלה יצא בהצהרה חגיגית , ובכל העולם מדברים עכשיו על פרויקט מסדרון מסילות רכבת ונתיבי סחר שיקשר את הודו עם המזרח התיכון ואירופה, וכולם מספרים לנו על פרטים אלו ואחרים על הפרויקט הצפוי, ומוסיפים פרשנויות מלומדות.

אציין כי לא מדובר בפרויקט שנפל עלינו כרעם ביום בהר, ושבין הצדדים המעורבים מתנהלות שיחות כבר תקופה ארוכה, ובמסגרת השיחות המשותפות בין ישראל, הודו ואיחוד האמירויות הערביות, וכבר לפני כשנה וחצי הוקם פורום מיוחד שדן בפרויקטי תשתיות אסטרטגיים במזרח התיכון, ומזה כשנה מתנהלים דיונים בנושא גם מול הסעודים.

אם הכל יתנהל כשורה, אמור להיחתם הסכם הבנות בין המדינות המעורבות, וכן גם ארה”ב והאיחוד האירופי, שיניח את הבסיס לתחילת הפרויקט.

קרדיט: ניקיי אסיה

 

יש להניח שקוראי הערוץ לא הופתעו מעצם הרעיון של חיבור מסדרות תחבורה בין האמירויות, סעודיה וישראל, כי כבר דיברנו לא פעם על תוכניות מסוג זה, ואזכיר שכבר מאז שנת 2017 החלו לדבר על תוכנית חיבור מסילתי בין ישראל למדינות המפרץ (תוכניתו של שר התחבורה לשעבר, ישראל כ”ץ).

לדוגמה כשבספטמבר 2020, דיברנו על בפוסט רכבת השלום , על תוכניתו של שר התחבורה לשעבר, ישראל כ”ץ, “מסילות לשלום אזורי” והעליתי את הסרטון של התוכנית ומפות התוכנית.

באותה הזדמנות אפנה אתכם למאמר נוסף, בו דיברנו על השלכות הסכם עם ערב הסעודית – רכבת השלום , שאולי תרצו לקרוא לאחר פרסום ההסכם המתגבש לביצוע פרויקט החיבור בין הודו לאירופה באמצעות רכבת מהמפרץ הערבי לישראל, ועל רקע כל הדיבורים על נורמליזציה עם ערב הסעודית (נושא ששווה להקדיש לו מאמר נפרד).

וכן אזכיר שבאוגוסט 2020 דיברנו מעט על רשת מסילות הברזל במדינות המפרץ, לאחר שעניתי  לשאלת אחד הקוראים בקבוצת הדיון, ששאל למהות הקווים המסומנים על מפת חצי האי ערב והמפרץ, התלויה מאחורי ישראל כ”ץ, (והנה התמונה עם המפה  עליה דיבר).

נקווה שהפרויקט המדובר יקרום עור וגידים, ויעבור משלב ההצהרות והסכמי הבנות, לשלבי התכנון והביצוע, כי לכל מדינות האזור ובהם גם ישראל, יש רק מה להרוויח מפרויקט כזה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: