התקופה שבין ה-10.9.23 ל- 14.9.23 אצל שכנינו הפלסטינים

גם השבוע, צה"ל ממשיך בפעילות מעצרים נקודתית, כנגד מחבלים לפני או אחרי ביצוע פיגועים בכל רחבי איו"ש, תוך שהוא נתקל בהתנגדות קשה, ירי ומטענים, כך לדוגמא נרשם השבוע הרוג במחנה הפליטים אלערוב לאחר הפרות סדר קשות ויידוי בקבוקי תבערה. מטעני נפץ ראינו השבוע גם במקומות פחות שגרתיים כמו הכפר עוג'א בגזרת יריחו או דיר אבזיע שממערב לראמאללה.

הנה תמונות מהכפר דיר אבזיע:

https://www.facebook.com/reel/1155490175407696

 

גורמי הטרור ממשיכים בפיגועי ירי. הבולט ביותר היה שוב בכפר חוארה שם נפצעו באורח בינוני שני ישראלים מירי ממכונית נוסעת שהצליחה להימלט לכיוון הכפר הסמוך ביתא. השבוע נרשם גם עוד נסיון כושל לירי רקטה מכיוון ג'נין לעבר הישוב רם- און שבגלבוע. הרקטה לא התרוממה באויר כלל, אלא התפוצצה על כן השיגור. המטרה העיקרית של השיגור היתה להוכיח שמעצר פעילי החוליה בגזרת ג'נין בשבוע שעבר לא הביא לקץ דרכה של החוליה, והיא ממשיכה לפעול ולחתור ל"עזתיזציה" של הגזרה".

הנה תמונות מהשיגור:

 

מי שרוצה הסבר למדיניות הישראלית המרוסנת וההמנעות מטיפול כולל בארגוני הטרור, שכובשים בהדרגה את כל הערים, וחלק ניכר מהכפרים באיו"ש, יכול היה לקבל זאת בדברי צחי הנגבי, ראש המל"ל שסיפר על מגעים מול הרש"פ, שמטרתם האמיתית לשכנע את הסעודים להסכים לכינון יחסים דיפלומטיים. אמנם לכותב שורות אלה אין נגישות למה שנעשה מאחורי הקלעים במגעים מול הסעודים והאמריקאים, אבל לפחות במה שקשור למערכת היחסים עם הפלסטינים ניתן להעריך בסבירות גבוהה, ששום "תעודת הכשר" לכינון יחסים עם ישראל לא תצא מהם, הם ייקחו מה שישראל תסכים לתת, ויתנו אפס בתמורה. בהקשר זה, דווח גם על הכנסת רכבים ממוגני ירי חדשים מירדן לטובת מנגנוני הרש"פ שהוצג ע"י הממשלה כאילו מדובר בהסכמה של הממשלה הקודמת, למרות שלכל ברור שללא אישור של הממשלה הנוכחית, הדבר לא היה מתרחש.
ובעזה, החמא"ס ביטל את הפרות הסדר על הגדר בשישי האחרון, לאחר הגעת השגריר הקטרי. ישראל מצידה אישרה לחדש את היצוא מהרצועה, יצוא שהוקפא לאחר חשיפת נסיון להבריח מטען נפץ. ולאחר חידוש היצוא, דווח על חשיפת נסיון להכניס לרצועה 16 טון של חומרים ליצור רקטות מתורכיה.
בהקשר זה, נטען, כי השגריר הקטרי שהגיע לרצועה בסוף השבוע שעבר הביא עמו סכום של 13 מליון דולר, והיתנה העברת סכום נוסף של 17 מליון בהרגעת המתיחות. הכסף שהביא השגריר הספיק רק לחמישה ימים ואתמול, שוב חודשו הפרות הסדר על הגדר, כולל נסיון נוסף לפוצץ את שער הגדר ההיקפית הראשונה, כאשר במהלך הנסיון נהרגו לפחות 6 מחבלים כתוצאה מהפיצוץ, ואחרים נפצעו. מדובר בפעילים קבועים של א הטרור הפלסטיני, בהם שניים שהם בני בכירים מאוד בחמא"ס.

הנה תמונות של אחד הנפגעים קל בארוע, שנראה כאילו שבגדיו נתלשו ממנו כתוצאה מהפיצוץ:

 

במהלך השבוע קיימו אנשי החמא"ס יחד עם נציגים משאר ארגוני הטרור תרגיל לחימה שכונה "האגף החזק – 4", שדימה לחימה כוללת, ובכלל זה ירי רקטות ופצמ"רים, הפעלת מטענים, חדירת צוללנים מהים, ופשיטה לשטח ישראל, כולל כיבוש ישובים, שעליהם שמות של ישובי ביהודה ושומרון דוקא, ולא בעוטף עזה, כמסר בדבר מיקוד המאמץ של גורמי הטרור דוקא באזור זה. התרגיל נקבע במיוחד ליום 11 ספטמבר, שהוא יום השנה לסיום יציאת צה"ל מרצועת עזה לאחר החרבת ישובי גוש קטיף, ודוברי החמא"ס הדגישו במפורש שההישג ברצועה אמור להוות מודל לסילוק ישראל מכל השטח של מה שמכונה :"פלסטין" מהים התיכון ועד הירדן.

הנה סרטו של החמא"ס המביא תמונות מהתרגיל:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1741531626275578?idorvanity=357103281849

 

במישור הפנימי: מנגנוני הרש"פ ניהלו מצור על בית תוך חילופי אש קשים בקבאטיה, עד שהמבוקשים הסגירו את עצמם 9 אנשים משני הצדדים נפצעו בחילופי האש.
ובחברון, פתחו חמושים באש לעבר תחנת המשטרה המקומית, לאחר שכוחות הבטחון עצרו שני עבריינים ממשפחת ג'עברי ופרסמו את הסרטון המתעד את הארוע באופן די משפיל, שהביא לתגובה הנזעמת. מנגד, השיח' ח'דר ג'עברי, מח'תאר חמולת ג'עברי גינה את הירי על תחנת המשטרה והתנער ממנו פומבית, בציינו שהמשפחה לא תיתן יד להפרת חוק. מנגד, התחייבו ראשי המנגנונים בחברון לחקור מי הפיץ את סרטון המעצר.

הנה תמונות מהירי לעבר משטרת חברון:

https://www.facebook.com/reel/1913436165704274

 

ובשולי הדברים: קרבות קשים בין תומכי פת"ח ל"סלפים" במחנה הפליטים "עין אלחלוה" בלבנון, בהמשך לקרבות שפרצו לפני כחודש במחנה, בהם נרצחו מספר פעילי פת"ח. למעלה מ-8 הרוגים נרשמו בקרבות, לצד רבים שנסו מהבתים בשל החשש להיפגע. בחסות ממשלת לבנון הושגה הפסקת אש "עד לסיבוב הבא", שנפתח כבר ביום רביעי.
יו"ר הרש"פ, אבו מאזן הגיע השבוע לביקור בקובנה, טרם שייסע למושב עצרת האו"מ בניו יורק. בתקופה האחרונה נתקל אבו מאזן בגינויים קשים על דבריו לפיהם השואה נבעה ממניעים כלכליים בלבד, ולא מאנטישמיות. בין המגנים קבוצה של אנשי רוח פלסטינים בארה"ב. תגובת האינטלקטואליים הפלסטינים גררה ביקורת חריפה מצד הנהגת הפת"ח שטענה שהחותמים נגררו לתמיכה בגרסה הציונית, החותרת ל"טיהור אתני" של האזור, ללא הבנת ההשלכות.
במישור הכלכלי, טוענים בעלי עסקים, כי נוכח הביקוש הגובר לפועלים בישראל, והגירת צעירים החלה להיווצר גם באיו"ש מצוקת כח אדם. מעסיקים רבים טוענים שאינם מצליחים למצוא עובדים, ובמיוחד בעלי מקצועות טכניים שונים. בהקשר זה, דווח, כי פועלים רבים גילו פרצה המאפשרת להם לעבוד בישראל, גם ללא מעסיק בוע, באמצעות היתרים לחיפוש עבודה, שניתן להוציא באתר האינטרנט של המתפ"ש : "אלמונסק". סה"כ ניתן להוציא עד 30 היתרים כאלה בשנה, והפועלים מוציאים היתר כזה ונשארים בשטח ישראל שבוע עד שבועיים ברצף. קודם להקלה הזו, נהגו פועלים רבים לרכוש היתרים מ"מעכרים", בתמורה לסכום של כ- 2500 שקלים לחודש, מה שהפך את העבודה בישראל לפחות כדאית בהשוואה לעבודה בהתיישבות היהודית.
ובעזה, אין מחסור בכח אדם אלא דוקא במקומות עבודה. על רקע זה מתפרסם סרטון הטוען שמאז השתלטה החמא"ס על האזור בשנת 2007 היגרו מהרצועה מעל 200 אלף צעירים. בתגובה לפרסומים הודיעה נציגות תורכיה בעזה על הפסקת קבלת פניות לאשרה, פרט למי שברשותו תיעוד בדבר יציאה ללימודים או עבודה במקום מוגדר.

הנה הסרטון:

בהקשר אחר: משרד העבודה ברש"פ מודיע, כי בתחילת שנת 2024, ייכנס לתוקף חוק "הביטוח הלאומי", שאמור להבטיח קיצבאות לכל עובד, בתמורה להפרשת חלק מהשכר. בעת שיו"ר הרש"פ אישר את החוק גרר הדבר הפגנות סוערות, מצד אנשים שהזהירו שהכספים שינוכו מהעובדים ייבלעו וייגנבו ע"י מושחתי הרש"פ. משרד העבודה התחייב שהכספים שינוכו יועברו רק לקרנות פנסיה מוסדרות.
מנגד, המורים באיו"ש הפסיקו זמנית את העיצומים, למרות ניכוי 10% משכרם ע"י הרש"פ. מנגד, הרופאים ועובדי המעבדות באיו"ש קיימו עיצומים במחאה על העמדה לדין של רופאים ולבורנטים באשמה של רשלנות רפואית.
ובעזה, הרשלנות הרפואית שוברת שיאים. ידו של ילד נקטעה בבית החולים שיפא, יומיים לאחר שהגיע לבית החולים עם שבר פשוט, שבגלל טיפול כושל הזדהם.

הנה אבי הילד מספר את הסיפור:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/835232201333443?idorvanity=357103281849

בהקשר אחר, שר השלטון המקומי קיבל את התפטרות מועצת העיר שכם, העיר השניה בגודלה באיו"ש, על רקע ביקורת גוברת על תפקודה, ובמיוחד, לאחר ארוע קריסת החול, בו נהרגו שניים מעובדי העיריה. השר מינה מועצת עיר זמנית בראשות ע'סאן דראע'מה, מנהל משרד השלטון המקומי באזור ג'נין ומראשי הפת"ח בגזרה.

עד כאן להשבוע- שבת שלום, שנה טובה ומאושרת לכולם,

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונת השער: ויקיוואנד