מבזקי חדשות ליום 22-7-2023. מתעדכן

*- גם הגז הישראלי לא עוזר למצרים בימים אלה…
גל חום ממושך שכזה לא זכור גם לזקני מצרים…מזג האוויר שבחלקים מהמדינה מגיע ל-50 מעלות, הביא לביקוש גובר לחשמל. רשת החשמל המצרית לא עומדת בעומס ולכן החלו הפסקות חשמל יזומות שלעיתים מגיעות עד לשש שעות ביממה.

ראש הממשלה אל מדבולי הסביר היום כי צריכת החשמל במדינה עלתה בימים האחרונים משמעותית, דבר שהתבטא היטב בגידול ניכר בצריכת הגז "ולירידת לחץ הגז ברשתות המגיעות לתחנות הכוח". אלמדבולי צופה כי הפסקות החשמל יימשכו לפחות עד אמצע השבוע הבא.

באוגוסט שנה שעברה החלה מצרים ביישום תכנית לצמצום צריכת הגז כדי לא לפגוע בייצוא. עם זאת, נראה שרידת תפוקת הגז בשדות המצריים בחודשים האחרונים עושה את שלה…

 

*- ארה"ב נכנעת לסחטנות האיראנית
מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן חתם אתמול על פטור למשך 120 יום המאפשר לעיראק להפקיד כספים עבור איראן בחשבונות מחוץ לעיראק. עד היום, עיראק הפקידה כספים תמורת חשמל שהיא מקבלת מאיראן בבנק מקומי שהיה נתון לפיקוח אמריקאי והתיר לאיראן להשתמש בכסף רק לרכישת מזון ותרופות.

מה השתנה עכשיו? האיראנים מנצלים את גל החום ומקטינים את זרם החשמל לעיראק דבר שגורר שם להפסקות חשמל ולתסיסה פנימית. ארה"ב הגדירה את הפעילות האיראנית הזו כ"סחיטה" של עיראק. למרות הכל וכדי לאפשר לשמור על היציבות בעיראק במהלך הקיץ הנוכחי, האמריקאים אישרו את ההקלה הזו שתכניס לאיראן בתקופה הקרובה עוד מאות מיליוני דולרים לפחות.

 

*- גידול אדיר בזרם ההון מהמפרץ לסין
מדינות המפרץ מפנות מיליארדי דולרים כהשקעות לשוק הסיני נוכח התקררות מסוימת ביחסים עם וושינגטון, כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג. לפי הדיווח, ההתרחבות ביחסים הכלכליים צברה תאוצה בעקבות הפסגה הסינית – ערבית שהתקיימה בסעודיה בשלהי 2022.

שווי הרכישות וההשקעות של חברות מהמפרץ קפץ ביותר מ-1,000% בשנה האחרונה והסתכם בכ-5.3 מיליארד דולר, כך על פי נתונים שאספה בלומברג. השנה הנוכחית צפויה להיות אחת המשגשגות ביותר במספר העסקאות מסוג זה, כך עולה מהנתונים. לפי הידיעה, אחת החברות הפעילות ביותר ביחס לשוק הסיני היא "מובאדלה", אחת מזרועות ההשקעה של ממשלת אבו דאבי.

 

*- משבר משכורות בעזה
מזה יומיים מתלוננים בממשלת חמאס בעזה כי אין ביכולתה לשלם משכורות ל-30 אלף מועסקיה. מנכ"ל משרד האוצר ברצועה, עוני באשא, אמר לפני יומיים כי לממשלה "אפס" ביתרה. עם זאת נראה שהמצב גרוע עוד הרבה יותר. הוא הסביר כי הגרעון של הממשלה הולך ותופח בכל חודש בשל היעדר מקורות הכנסה ועלייה בהוצאות. בנוסף, גם המענק הקטרי בושש להגיע מזה שבועיים ללא הסבר. במענק הקטרי יש כ-5 מיליון דולר המוקדשים לתשלום המשכורות. עם זאת, בשעות הערב היום, דווח ברצועה כי החל ממחר יתאפשר תשלום 60% מהמשכורות למועסקי הממשלה.

*- האם תעשיית הסמים הסורית מתרחבת למדינות ערביות נוספות?

▪️ שלטונות עיראק הודיעו ב-16 ביולי כי חשפו מפעל ייצור מקומי של סם הקפטגון בדרומה של המדינה (סם ממריץ הנפוץ בעיקר במזרח התיכון וידוע גם בשם "הקוקאין של העניים" בשל מחירו הנמוך יחסית), בקרבת הגבול עם סעודיה השכנה.

▪️ זוהי הפעם הראשונה בה מתגלה מפעל לייצור הסם מחוץ לגבולות סוריה.

▪️ האם זה עשוי להעיד כי תעשיית הקפטגון שפורחת בסוריה בשנים האחרונות בחסות משטר אסד, מתפשטת לעוד מדינות במזרח התיכון?

 

*- מכה קלה לדולר מכיוון לא צפוי?
בחודשים האחרונים ישנם דיבורים בעיקר ממדינות המתנגדות להגמוניה האמריקאית (כמו סין, רוסיה) על תכניות לדה-דולריזציה, קרי להתחיל להכניס לעסקאות בין לאומיות שימוש במטבעות אחרים חוץ מהמטבע הירוק. עד כה הניסיונות לא היו משמעותיים.

בסוף השבוע הגיעה התפתחות לא צפויה כשהאמירויות והודו, שתי מדינות שאינן ממתנגדותיה הגדולות של ארה"ב, הודיעו על תחילת השימוש בעסקאות ביניהן במטבעות המקומיים, דירהם ורופי. ההכרזה הזו התבצעה במהלך ביקור ראש ממשלת הודו מודי אתמול באבו דאבי. הצעד הזה אמור להגביר את יחסי הכלכלה בין שתי המדינות שגם מקיימות קשרי מסחר הדוקים עם ישראל.

מעניין לציין ששתי המדינות חתמו גם על מזכר הבנות לחבר את מערכות התשלומים של שתיהן במה שיכול לייצר את התשתית העתידית לאלטרנטיבה למערכת SWIFT דרכה עוברים כיום כ-80% מהתשלומים הבינלאומיים.

 

*- עוד פרויקט מגלומני במצרים
למרות המצב הכלכלי הקשה והמחסור במט"ח, מצרים מיישמת מגה פרויקט שיש מי שמפקפק בצורך שלו. בפרויקט להקמת הנהר המלאכותי הארוך בעולם (כ-114 ק"מ), במקביל לנילוס, מושקעים כ-5 מיליארד דולר והמבקרים טוענים כי אפשר היה למצוא שימוש טוב יותר לכסף בייחוד בתקופה הנוכחית.

הפרויקט הוא חלק מתכנית "הדלתא החדשה" והוא נועד לצורכי השקייה של אזור חקלאי בשטח של 9,240 קמ"ר. המים אמורים להגיע ממי תהום וכן מים מטופלים.

 

*- הסערה התורנית בלבנון…
לבנון סוערת וזאת לאחר שבית משפט גזר השבוע על שדרנית הטלוויזיה דימא סאדק (בתמונה) עונש כבד בעקבות ציוץ "מכפיש" כנגד מפלגה פוליטית. סאדק כינתה באחד מציוציה בטוויטר בשנת 2020 את מפלגת "הזרם הלאומי החופשי" הנוצרית כ"נאצית". במפלגה שפעם הייתה בת ברית של חיזבאללה והיום פחות הגישו נגד השדרנית תביעה והיא הורשעה ב"הסתה לסכסוך עדתי, הוצאת דיבה והשמצה". על כך נגזרה עליה שנת מאסר אחת בכלא ועוד קנס כספי.

עיתונאים שלא חוששים לדבר בלבנון טוענים כי גזר הדין נועד להלך עליהם אימים ולסתום פיות. סאדק עצמה לא מתרגשת ואמרה שלא קראה את גזר הדין וגם לא מתכוונת לעשות את זה. היא הודתה לעורכי הדין הרבים שפונים אליה במטרה לייצגה בערעור.

ישיבה בכלא בגלל ציוצים אינה המצאה לבנונית. מי שלקחה את זה לקצה היא סעודיה ששלחה למאסר שתי נשים סלמה שיהאב ונורה אל קחטני ל-34 ו-45 שנים בכלא בגלל ציוצים בטוויטר כנגד הממשלה…

 

*- עיתון במרוקו מדגים: כך סוחרים בסוגיה הפלסטינית
יחסי שתי השכנות בצפון אפריקה, מרוקו ואלג'יריה, לא משהו ולכך משתרבבת גם הסוגיה הפלסטינית. אתמול פרסם עיתון במרוקו כתבה נוקבת על "התרומה" שהכריז נשיא אלג'יריה תבון בסך 30 מיליון דולר לשיקום מחנה הפליטים ג'נין לאחר המבצע הצה"לי בו במהלך השבוע שעבר. העיתון טוען כי לא מדובר בתרומה תמימה מתוך דאגה לתושבי המחנה אלא במסחור הסוגיה הפלסטינית שכן כמה שעות לאחר הודעת הנשיא האלג'ירי פרסם בכיר הרשות הפלסטינית ג'בריל רג'וב הצהרה ובה הביע תמיכה בעמדת אלג'יריה בנושא הסכסוך בחבל סהרה המערבית (שמרוקו טוענת לריבונות). לפי העיתון, האלג'ירים "קנו" את ההצהרה הזו באמצעות התרומה לג'נין.

העיתון המרוקאי מזכיר מקרה דומה מהשנה שעברה בה העבירה אלג'יריה לקופת הרשות הפלסטינית המדולדלת 100 מיליון דולר תמורת הסכמה של אבו מאזן להיפגש ל"פסגת פיוס" עם בכיר חמאס, איסמאעיל הנייה. מפגש התקיים, לפיוס עדיין מחכים….

 

*- מתיחות בין ירדן לסין ומה "חלקה" של ישראל בכך?
יחסי ירדן וסין מתוחים וזאת על רקע פרויקט אנרגיה מעורר מחלוקת. מדובר בפרויקט תחנת הכוח "עטאראת" שהוקם בירדן לפני למעלה מעשור במימון סיני של קרוב ל-2 מיליארד דולר. האנרגיה בפרויקט מופקת מפצלי שמן שהתגלו בירדן אבל זמן קצר אחרי שנחתם ההסכם ל-30 שנה "גילה" הצד הירדני שהסינים דורשים מחיר גבוה לחשמל. בתגובה, הירדנים איבדו עניין וזה הוביל בשנת 2014 לחתימת הסכם הגז עם ישראל שמאפשר לצרכן הירדני חשמל זול ב-17% ממה שדורשים הסינים.

הירדנים פנו לבוררות בין לאומית בטענה שבקשתם לשנות את מחיר החשמל המקורי נענה בשלילה. השבוע נמסר כי פסק הדין בעניין יימסר לצדדים רק בשנה הבאה. אם הפסיקה תהיה נגד ירדן היא תצטרך לשלם כ-8 מיליארד דולר לסינים, שווי החשמל אותו התחייבה לקנות במסגרת ההסכם….

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון