מבזקי חדשות מהעולם ליום 22-7-2023. מתעדכן

*- משפטו של דונלד טראמפ בפרשת המסמכים המסווגים ייפתח ב-20 במאי 2024, אחרי שיתקיימו מרבית ההצבעות בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות. אם לא יהיו הפתעות, ולפי מצב העניינים הנוכחי, טראמפ יתייצב למשפט כמועמד הברור מטעם המפלגה.

*- טוני בנט, מגדולי הזמרים במוזיקה האמריקאית עם שירים ודואטים שנכנסו לפנתיאון ו-20 זכיות הגראמי, הלך לעולמו בגיל 96.

*- כוחות הביטחון בהודו עצרו אתמול את פייזאן אנסארי (19), סטודנט מג'הרקאנד, בחשד לקשרים עם ארגון דאע"ש. לפי הדיווחים, אנסארי היה בקשר עם פעילי דאע"ש בסוריה, אפגניסטן ובאפריקה ועבר אימונים במשך ארבע שנים. הוא אף הקים תא של עשרה חברים כדי לזהות יעדים לפיגועים בהודו במטרה להביע את נאמנותו לארגון ושקל לנסוע בעצמו לאחת מזירות הפעילות של דאע"ש.

*-  התביעה בניו ג'רזי הגישה כתב אישום על מרמה נגד אליהו ויינשטיין, חרדי תושב לייקווד, שנתיים וחצי אחרי שעונש מאסר קודם שלו על מרמה של 230 מיליון דולר קוצר על ידי דונלד טראמפ ביומו האחרון בבית הלבן. ויינשטיין מואשם בפרשה עם עוד ארבעה בני אדם, בהם אזרח ישראלי.

 

*- אירוע ירי המוני בניו זילנד: לפחות שני בני אדם נהרגו ולפחות שישה נפצעו, בהם שוטרים, כאשר חמוש פתח באש בבניין בשיפוצים באזור המסחרי במרכז אוקלנד, קילומטרים ספורים מהאצטדיון שבו יתקיים בבוקר משחק הפתיחה של מונדיאל הנשים.

כוחות משטרה גדולים הגיעו לאזור ונמסר כי החמוש – שתואר בתקשורת כבן 24 עם צמיד אלקטרוני – נהרג אחרי מרדף לעבר הקומות העליונות של הבניין. "לא מדובר בסיכון לביטחון הלאומי", הדגיש קצין משטרה בכיר.

*- שר החקלאות האוקראיני, מיקולה סולסקי, מאשים שרוסיה השמידה הלילה 60 אלף טון של תבואה שאוחסנה בנמל צ׳ורנומורסק ליד אודסה. לדבריו, התבואה הייתה אמורה להישלח לפני חודשיים במסגרת הסכם ״מסדרון התבואה״ עם רוסיה. ״זה מעשה טרור נגד כל העולם״, אמר. ״ביטחון המזון שוב תחת איום״.

 

*- בית המשפט החוקתי בתאילנד השעה זמנית את פיטה לימצ'ורנרט, מנהיג מפלגת "לנוע קדימה", מחברותו בפרלמנט. ההחלטה תישאר בתוקף עד הפסיקה בעתירה שטוענת כי הוא לא יכול היה להיבחר לפרלמנט בשל אחזקות בחברת תקשורת. עם זאת, פיטה עדיין יוכל לשמש מועמד לראשות הממשלה בהצבעה שתתקיים היום בפרלמנט.

*- מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר, הנרי קיסינג'ר (100), הגיע לביקור בבייג'ינג ונפגש עם שר ההגנה הסיני, גנרל לי שנגפו. לפי הדיווחים בתקשורת הסינית, לי הדגיש כי "נתיב ההתפתחות הסינית הוא ברכה לעולם ולא איום" וכי בסין מקווים שארה"ב תסכים לשיתוף פעולה כדי "לקדם התפתחות בריאה של היחסים בין הצבאות".

*- לוויין של חברת @umbraspace זיהה הכנות למצעד בפיונגיאנג לציון 70 שנה להפסקת האש שסיימה את מלחמת קוריאה. 

*- קרי קנדי, בתו של הסנאטור המנוח בובי קנדי, גינתה את דבריו "המצערים והשקריים" של אחיה, רוברט קנדי הבן, שמתמודד בפריימריז לנשיאות ארה"ב, כי נגיף הקורונה "עוצב באופן אתני" כדי שלא יפגע ביהודים. "ההצהרות שלו לא מייצגות את מה שאני מאמינה בו", אמרה קנדי, שעומדת בראש קרן רוברט פ. קנדי לזכויות אדם.

*- נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הודיע כי ראש הממשלה, אליזבת בורן, תישאר בתפקידה "כדי להבטיח יציבות ועבודה מהותית" וכי בימים הקרובים היא תציג הצעות לשינויים בהרכב הממשלה. "היעד של מאה הימים הושג והשקט חזר", נמסר מארמון האליזה. "ה-14 ביולי היה הצלחה. המדינה נעה קדימה".

 

*- אדוארד קבאן ימונה למפקד משטרת ניו יורק, הלטיני הראשון שימלא את התפקיד ב-177 שנותיו של אחד מכוחות המשטרה החשובים בארה"ב – כך יכריז היום ראש העיר, אריק אדמס, לפי הדיווחים של כלי התקשורת. קבאן, שגדל בברונקס והתגייס למשטרה ב-1991, משמש כנציב בפועל של המשטרה בחודש האחרון, מאז שקיצ'נט סוואל, האישה הראשונה בתפקיד, התפטרה אחרי שנה וחצי בלבד.

*- בבדע דאפס שבאבו דאבי נמדדו אתמול והיום 50.1 מעלות בצהריים, הפעם הראשונה בקיץ הנוכחי שבה נחצה רף ה-50 מעלות באיחוד האמירויות הערביות.

*- השחקנית והזמרת האנגלית-צרפתית, ג'ין בירקין, הלכה לעולמה בביתה בגיל 76, כשנתיים אחרי שעברה שבץ קל ולאחר שבעיות בריאות נוספות גרמו לביטול הופעות מוקדם יותר השנה. בירקין הופיעה בעשרות סרטים, סיפקה השראה לתיקי בירקין של הרמס והקליטה אלבומים עם שותפה ובן זוגה, היוצר סרז' גינסבורג.

*- משרד המשפטים האמריקאי הודיע כי אסטוניה הסגירה לארה"ב את ודים קונושצ'נוק (48), אזרח רוסי שלפי החשד משתייך לשירות הביטחון הפדרלי הרוסי, אשר מואשם שהשתתף במזימה לספק רכיבי אלקטרוניקה ותחמושת מתוצרת אמריקאית עבור הצבא הרוסי והמגזר הביטחוני תוך הפרת הסנקציות וחוקי הייצוא.

*- האם פרשת "הרוצח הסדרתי של לונג איילנד" נפתרה? הרשויות בניו יורק הודיעו כי עצרו חשוד ברצח של לפחות עשרה בני אדם, מרביתם נשים, שגופותיהם התגלו באזור חוף גילגו מאז סוף 2010. לפי הדיווחים, מדובר ברקס הוירמן (59), אדריכל תושב מספיקה פארק שבלונג איילנד, נשוי ואב לשניים, שנעצר אמש ליד משרדו במנהטן.

 

התעלומה החלה בדצמבר 2010, כאשר המשטרה גילתה שרידים של ארבע נשים, כולן נערות ליווי, בשיחים באזור חוף גילגו במהלך חיפושים אחרי צעירה נוספת, אף היא נערת ליווי, שנעלמה אחרי מפגש עם לקוח ושרידיה התגלו שנה מאוחר יותר. במרץ 2011, התגלו שרידים של שש גופות נוספות, בהן ילדה, גבר ממוצא אסייתי לבוש בגדי אישה ושרידים של אישה שנעלמה שני עשורים קודם לכן וחלק משרידיה התגלו גם בשנת 2000.

*- ועדת המודיעין והביטחון של בית הנבחרים הבריטי פרסמה דוח חמור שמתריע על התגובה הלקויה של הממשלה לנוכח האיום הסיני הגובר. "הגודל של סין, השאיפות שלה והיכולת אפשרו לה לחדור בהצלחה לכל מגזר של הכלכלה הבריטית, ועד מגפת הקורונה, הממשלה קיבלה כסף סיני כמעט ללא שאלות", נאמר בדוח הבין מפלגתי.

"המיקוד חסר הרחמים של סין אינו רק כלכלי: הוא תוקפני באותה מידה גם בפעילות ההתערבות שלה, כדי לקדם את האינטרסים שלה, הערכים והנרטיב על חשבון אלו של המערב", הוסיף הדוח. "על אף שהניסיון להרחיב השפעה הוא לגיטימי, סין עברה את הגבול וחצתה את הקו להתערבות בקידום האינטרסים והערכים שלה על חשבון אלו של בריטניה".

לפי חברי הפרלמנט, הבדיקה הראתה כי "אין ראיות לכך שלמשרדי הממשלה יש את המשאבים הנדרשים, הניסיון או הבנה של האיום כדי להתמודד עם הגישה של סין". "ההתמקדות של הממשלה עדיין מושפעת מאיומים קצרי טווח או אקוטיים. היא לא חושבת על הטווח הארוך – בניגוד לסין", נכתב בדוח. "הגישה של טווח קצר מגבילה באופן חמור את בריטניה".

 

*- הבולשת האמריקאית השיבה לממשלת מקסיקו מסמך מקורי מהמאה ה-16 עם חתימתו של הרנן קורטס, הספרדי שכבש את מקסיקו והפיל את האימפריה האצטקית, אחרי שהפריט ההיסטורי נבזז מהארכיון הלאומי של מקסיקו לפני יותר מ-30 שנה והתגלה בבית מכירות במסצ'וסטס בשנה שעברה.

המסמך מאפריל 1527, שכולל אישור לרכישת סוכר ורדים בתמורה ל-12 פזוס מזהב, נעלם מהארכיון הלאומי בסוף שנות ה-80 או בתחילת שנות ה-90. בשנה שעברה, אחרי שבית המכירות פרסם את המכתב באתר לקראת מכירה, פנו בארכיון לעזרת ה-FBI. המקסיקנים סיפקו מידע על תוכן המכתב, וכך התאפשר להשיג צו להחרמת הפריט.

בדיקה במעבדת הבולשת הוכיחה שמדובר במסמך אותנטי ושני האנשים האחרונים שהחזיקו בו הודו כי לא ידעו שהוא גנוב. בעקבות זאת, החל תהליך משפטי להשבת המכתב ואחרי 13 חודשים בלבד – פרק זמן קצר ביותר עבור תהליך מסוג זה – נערך שלשום הטקס הרשמי של החזרת הפריט ההיסטורי לארכיון המקסיקני.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות