שתי מדינות רוכשות מאות טנקי מרכבה ישראליים

תקשורת ישראלית: שתי מדינות לא ידועות הנתמכות על ידי ארצות הברית (אחת באירופה) יקנו מישראל 200 טנקי מרכבה II ו-III.

 

40 שנה לאחר שנכנסו לשירות בצה"ל, צפויים להימכר מאות טנקי מרכבה סימן I, מרכבה סימן II ומרכבה סימן III לשתי מדינות זרות, כולל לראשונה למדינה אירופית. הטנקים יצאו מכלל שימוש בשנים האחרונות, ואוחסנו במחסנים – אך לאחר תחילת המלחמה באוקראינה והביקוש המחודש לרכבי לחימה משוריינים, הם נבדקו ונמצאו ראוים מספיק למכירה.

מקורות בתקשורת בישראל דיווחו כי אחד הסמלים הישראלים ייצא לראשונה לאירופה: 40 שנה לאחר כניסתם לשירות בצבא הישראלי, טנקי מרכבה ישנים שיוצרו בישראל צפויים להימכר בקרוב לשני צבאות זרים, להגיע לאירופה, ולהמשיך לשרת למרות גילם המתקדם.

משרד ההגנה האמריקני אמור לאשר בקרוב מכירה של מאות טנקי מרכבה סימן 2 ו-3 שיוצרו בישראל בשנות ה-80 וה-90 והוצאו משימוש בשנים האחרונות לשתי מדינות זרות, אחת מהן באירופה, על רקע מלחמה באוקראינה. זו הפעם הראשונה בה נמכרים טנקי מרכבה למדינה אירופאית.

משרד הביטחון לא פירט את שמות שתי המדינות שהסכימו לרכוש יותר מ-200 טנקים ישראליים משומשים לאור רגישות התהליך, אך העסקה עומדת להסתיים וצפויה להתבצע תוך כשלושה חודשים.  גורמים במשרד הביטחון אמרו כי מכיוון שחלק מהחלקים המכניים בטנקים הללו הם מתוצרת ארה"ב, במיוחד המנוע, נדרש אישור ממשרד ההגנה בוושינגטון לביצוע העסקה.

 

ההערכה היא כי היקף העסקה יגיע לעשרות מיליוני דולרים לכל הטנקים, סכום שייכנס לקופת המדינה וככל הנראה יועבר ישירות למערכת הביטחון. סכום זה אינו משמעותי בהשוואה לרכישת טנקים מערביים חדשים. לפני כעשור הציע משרד הביטחון לצבא זר לרכוש את הטנק החדש "מרכבה סימן 4", מחוץ לפס הייצור, תמורת קרוב לארבעה מיליון דולר לטנק.

מפרטים נוספים עולה כי שתי העסקאות יפוצלו – האחת תכלול את טנקי מרכבה סימן 2 הוותיקים והשנייה את טנקי מרכבה סימן 3 שנכנסו לשירות בשנות ה-90 ושירתו בעיקר את לוחמי חטיבה 188. בשנים האחרונות טנקים אלו הוצאו משרות וכיום כל שלוש חטיבות השריון הסדירות – 401 ו-188 ו-7 – מצוידות בטנקי מרכבה סימן 4 מתקדמים עם מערכת הגנה יעילה נגד טילים נגד טנקים, מסוג "מעיל רוח" ומערכות שליטה ובקרה ממוחשבות.

חלק מהטנקים של הכוחות הסדירים הועברו לחטיבות המילואים, בעיקר לבעלי ניסיון קרבי נמוך יותר, ובהם חטיבה 10 במקום הטנקים הישנים שלהם. עם זאת, במחסני התחזוקה של הצבא הישראלי עדיין נמצאים יותר מ-200 טנקים. תחילה, במערכת הביטחון הייתה פסימיות לגבי האפשרות שצבא זר ירכוש אותו, ונשקלה האפשרות למכור אותו לקבלני מיחזור ברזל. אבל עם פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה בשנה שעברה, הצרכים הביטחוניים של מדינות אירופה השתנו. ההתעניינות הראשונית בטנקים המשומשים החלה באמת באמצע השנה שעברה ומשרד הביטחון מיהר לבדוק את מצבם של הטנקים הישנים, ומצא אותם כשירים מספיק למכירה.

מנוע בנפח 30 ליטרים ו-1500 כוחות סוס: קורס נהיגה (מזורז) בטנק מרכבה סימן 4  - YouTube

 

קרדיט: דפנס ערביכ    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות