בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 9-5-2024

לאחר הפסקה בשל החגים ועיסוקים נוספים, חוזרים אנו למציאות, בה כל יום מתרחשים ארועים, אבל המציאות לא משתנה בבסיסה.
בצה”ל, לא מעוניינים עדיין בהכרעת החמאס, מתוך תובנה שמהלך כזה עלול לעלות בחיי החטופים שעודם חיים, ומנגד בחמאס מבינים שעסקה לשחרור החטופים, שלא תכלול התחייבות ברורה להפסקת הלחימה, משמעותה, שלאחר מכן תהיה ישראל חופשית לפעול נגד הארגון וראשיו ללא מגבלות.
על רקע זה, ומתוך הבנה שהמו”מ לעסקה נכנס למבוי סתום, החלה פעילות צבאית בשטח שממזר לרפיח, בואכה מעבר הגבול עם מצרים, תוך פינוי כ- 300 אלף עקורים ששהו באזור לכיוון המואצי – אזור החוף שמצפון לרפיח וממערב לח’אן יונס. גם בית החולים כמאל אלנג’אר שבאזור הפעולה פונה מיושביו. ניכר היה שישראל היססה רבות לפני שהחליטה על פעולה מוגבלת ברפיח, נוכח הלחץ הבינ”ל הכבד, שרק חלק קטן ממנו ניתן לראות בהכרזת נשיא ארה”ב על עצירת משלוחי נשק לישראל. אין ספק, שההחלטה על תחילת פעולה, גם אם מוגבלת, היתה כרוכה בתעוזה לא מבוטלת מצד הממשלה, לצד תובנה שמדובר באפשרות היחידה להניע מהלך שיביא את החמאס להגמיש עמדות.

הנה תמונות של נגמ”ש ישראלי בציר פילדלפי ושיירת עקורים העושה דרכה ממזרח לרפיח לאזור ח’אן יונס:
https://www.facebook.com/reel/740299468183814
https://www.facebook.com/reel/2946224742185644

 

אין ספק שהפעולה ברפיח הכניסה את אנשי החמאס ללחץ, והם הכריזו שהם מוכנים לעסקת חליפין, אבל כמובן שבתנאים שלהם, שמשמעותם בסופו של דבר, שחרור 33 מהחטופים, ללא התחייבות, שהם בחיים, בתמורה לקרוב ל- 1000 מחבלים, כולל רוצחים השפוטים למאסר עולם, נסיגה מלאה של צה”ל מהרצועה, והתחייבות להפסקת הלחימה, בתמורה למו”מ על שאר החטופים. ממשלה שתסכים להצעה כזו, תגזור דין מוות על החיילים החטופים שעדיין בחיים, ותעניק לחמאס נצחון במערכה כולה. ועדיין, רואים לא מעט ישראלים שמפגינים ברחובות בדרישה שממשלת ישראל תיענה ל”הצעה הנדיבה הזו”. למרות העובדה שהסכם ראוי נראה רחוק, משלחת של המוסד והשב”כ הישראלי עודנה שוהה בקהיר, בציפיה להגמשה בעמדות החמאס, או להסכמה שממשלת ישראל תיעתר לתביעות הארגון, אחרת, לא ניתן להסביר את שיגור המשלחת. במקביל, הגיע לארץ ראש הCIA, בנסיון לקדם עסקה גם כן.

לצד זאת, נמשכות הפצצות מהאויר ופשיטות נקודתיות על השטחים שכבר נכבשו בעבר, אך פונו בידי צה”ל, בצפון הרצועה, בעיר עזה ובמרחב ח’אן יונס. הבעיה היא שפשיטות אלה אינן מונעות את ההתבססות מחדש של חמאס באותם אזורים, ובחלק מהמקרים אנשיו מצליחים לחדש את שיגור הרקטות משם.
ערב המתקפה הישראלית על מזרח רפיח, נראו בבירור צעדים לשיקום היכולות הצבאיות של חמאס, שכללו שיגור מספר לא מבוטל של רקטות מצפון הרצועה, מגזרת ח’אן יונס והשיא- מטח פצמ”רים שגרם למותם של 4 מחיילי צה”ל הי”ד, ולפציעת 10 נוספים מרפיח לכיוון כרם שלום. ירי פצמ”רים וירי צלפים בוצע השבוע גם לעבר כוחות צה”ל בפרוזדור נצרים, אף שם נרשמו רק פציעות קלות בחסדי ה’.
לצד זאת, נמשך הגידול בהזרמת סיוע לרצועה, בין ביבשה ובין מהאויר. במסגרת זו החלה הכנסה של סיוע נרחב דרך מחסום ארז שמצפון לרצועה. צה”ל קורא לתושב הרצועה שלא להגיע לצפון הרצועה, ובמקביל מזרים אליהם סיוע במשאיות. דרך מעברי רפיח וכרם שלום נכנסים מדי יום מאות משאיות, ו3 ימים לאחר הריגת החיילים בכרם שלום, התחדשה כניסת המשאיות משם. גם הצנחת הסיוע מהאויר נמשכת, ובעקבות זאת, נרשמה תקרית בה צנחו אל מותם 5 עזתים שניסו להוריד חבילות סיוע מגג בניין מופצץ בן 5 קומות.

הנה תמונות מהגעת שיירת משאיות מירדן לרצועה דרך ארז:

במקביל, הולך ומושלם המזח האמריקאי, והאמריקאים מנסים להפעיל חברה קבלנית שתתפעל אותו עבורם. חלום הנמל בעזה, שישראל עמדה על רגליה האחוריות משך שנים כדי למנוע את הקמתו, כולל ב”ימי אוסלו העליזים”, הולך ומוקם דוקא לאחר מתקפת הטרור הגדולה של שמיני עצרת. אבל גם בצד הפלסטיני לא כולם מרוצים.

הנה סרטון, בו מובע חשש שהמזח ינוצל לעידוד הגירה נרחבת של עזתים לחו”ל:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/366037676465360?idorvanity=357103281849

 

יצויין, כי גם עתה, חלק ניכר מהסיוע נבזז, בעיקר ע”י אנשי החמאס, שמחלקים אותו בראש וראשונה לאנשיהם, או מוכרים לאוכלוסיה המקומית במחיר מופקע. לעומת זאת, מול בוזזים מהשורה, יודעים אנשי החמאס לטפל ביד ברזל.
ובאיו”ש, נמשכת פעילות חוליות הטרור בהיקף מלא. במבצע נרחב חוסלה חוליית חמאס בכפר דיר אלע’צון בטול כרם, שהיתה אחראיצת לשורת פיגועים, ובהם רצח אלחנן קליין הי”ד, מהישוב ענב, והפעלת מטען לעבר כח צה”ל שהגיע לרכב ששימש את החוליה. בפעולה זו נפצע קשות ולאחר מכן נהרג מהפצעים לוחם הימ”מ פקד ייטב לב הלוי הי”ד. מחבל נוסף, איש מנגנוני הרש”פ חוסל בפעקבות ירי לעבר כוחותינו בטול כרם. יצויין, כי ירי לעבר חיילי צה”ל והפעלת מטענים נמשך בהיקף מלא, כמעט בכל פעילות של צה”ל בצפון השומרון.

הנה תמונות מפעולת הימ”מ בדיר אלע’צון:
https://www.facebook.com/reel/1163371388022174

 

ברקע לדברים, ממשלת הרש”פ החדשה, בראשות מחמד מצטפא נכנסה לשגרת פעילות והודיעה, כי נוכח המשך קיזוז כספי התמיכה במחבלים מצד הרש”פ, גם הממשלה הנוכחית תשלם לעובדי המנגנון הציבורי משכורות חלקיות, וגם ספקי הציוד לרש”פ יקבלו תשלום חלקי בשלב הנוכחי.
ובצפון: חזבאללה מרחיב את האש לעבר הישובים הסמוכים לגבול לבנון, תוך שימוש נרחב בקטיושות ובכטב”מים. בין היתר נהרגו השבוע שני חיילי צה”ל מפגיעת כטב”מ במטולה. חייל נוסף נהרג מפגיעת פצמ”ר באזור שתולה, הי”ד. צה”ל מגיב בהרחבת היקף האש לעבר דרום לבנון וגם לאזור בעל בכ, אך עדיין נמנעת מפעילות באזור ביירות וה”דאחיה”, הרובע השיעי של העיר, בו מרוכזות מפקדות החזבאללה, בניסיון להשיג הסכם לרגיעה בתיווך צרפת וארה”ב.

הנה תמונות ממטח קטיושות של חזבאללה לצפון:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/432522982862392?idorvanity=357103281849

 

במקביל, נמשכים נסיונות לשיגור טילים וכטב”מים מתימן ועראק, שבחסדי ה’ ובזכות מערכות הגילוי והירוט הצה”ליים לא גרמו נזק או נפגעים.

עד כאן להשבוע- שבת שלום וחג עצמאות שמח
גם בשבוע הבא לא תצא סקירה, בעקבות חג העצמאות.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI