מיס עיראק לשעבר קוראת לעולם לבוא בחשבון עם בגדאד לאחר החוק נגד ישראל

מיס עיראק לשנת 2017, שרה עידן, קראה למדינות העולם לבוא בחשבון עם שלטונות עיראק, על רקע העברת החוק "הפללת הנורמליזציה" נגד ישראל בפרלמנט, אותה הגדירה כ"אנטישמיות".

עידן אמרה במאמר דעה שפורסם באתר האינטרנט של העיתון " אלגמיינר " שסניפו בניו יורק כי "העולם חייב לבוא בחשבון עם ממשלת עיראק אם החוק האנטישמי, הגזעני ומקדם סכסוכים יכנס לתוקף".

"העולם מסתכן באיבוד עיראק מבחינה תרבותית ופוליטית לטובת ציר ההתנגדות בראשות איראן, שמתנגדת לדמוקרטיה וזכויות אדם", הוסיפה עידן.

עידן התמודדה עם הותקפה קשות תוך איומי מוות עליה מאז שפרסמה תמונות שלה עם מיס ישראל אדר גנדלסמן במהלך ההכנות לתחרות מיס עולם לשנת 2017 בלאס וגאס.

באותה עת דרשו חברי פרלמנט עיראקים מהפרלמנט לבטל את האזרחות העיראקית שלה לאחר הצהרותיה באו"ם ביולי 2019, בהן מתחה ביקורת על מדינת האם שלה על כך שלא תמכה בה לאחר שקיבלה איומי מוות.

עידן, המחזיקה באזרחות עיראקית ואמריקאית כאחד, קבעה כי חוק "הפללת הנורמליזציה" מטיל עונש מוות על מי שיוצר קשר עם ישראל.

בחודש שעבר העביר הפרלמנט העיראקי חוק האוסר על נורמליזציה של היחסים עם ישראל, שהועלה על ידי איש הדת השיעי רב ההשפעה מוקתדה א-סאדר, שמפלגתו זכתה במקום הראשון בבחירות באוקטובר.

סעיף (4) לחוק, כולל עיראקים בתוך עיראק ומחוצה לה, לפי הנוסח שהופץ, קובע כי: "מי שמתקשר בכל אמצעי , בין אם פומבי ובין אם סמוי, עם הישות הציונית או מקדם את רעיונותיה, עקרונותיה, אידיאולוגיות או התנהגות ציוניים ייענש בעונש מוות או יישפט למאסר עולם".

אמצעים אלו, על פי החוק, כוללים "כנסים, התכנסויות, פרסומים, מדיה חברתית או כל אמצעי אחר".

מומחים הזהירו מפני האפשרות להשתמש בחוק כהצדקה לפעולות חיסול, לא רק בקרב הפוליטיקאים עצמם, אלא גם לפגיעה בפעילים ובאזרחים, בהתבסס על ההנחה שהחוקה העיראקית מבטיחה להם את חופש הביטוי.

בזמנו, סופר ומנתח פוליטי, עקיל עבאס, ציין בראיון לרשת אלחורה כי הגרסה הנוכחית של החוק עלולה להפליל "כל מי שעשוי לקרוא ספר של סופר ישראלי המדבר על הסכסוך מנקודת מבטו או מדבר על התוכן של הספר הזה".

הוא הוסיף, "אי אפשר אפילו לפרסם מאמר המציג את נקודת המבט הישראלית לגבי כל אירוע, ואם זה יקרה, כלי התקשורת עלול להיסגר ולהיות מפורק".

עבאס חשש שחוק זה עשוי לשמש נגד מפגינים, "כאשר פלגים חמושים תקפו את מפגיני תשרין שהפגינו נגד השחיתות של האליטה השלטת, והאשימו אותם שהם סוכנים של ישראל".

מנגד, המומחה לחוקה העיראקי, עלי אל-תמימי, אישר לאלחורה מוקדם יותר כי "חוק זה באופן שבו אושר אינו סותר את החוקה, ובמקרה של ניגוד חוקתי, בית המשפט הפדרלי יחליט על חוקתיות החוקים".

משרד החוץ האמריקני הביע את דאגתו הגדולה מהעברת חוק "הפללת הנורמליזציה" עם ישראל, ש"מסכן את חופש הביטוי ומטפח סביבה אנטישמית".

עיראק מעולם לא הכירה במדינת ישראל מאז הקמתה ב-1948, וגם עיראקים וגם חברות עיראקיות לא יכולים לבקר בישראל.

إجماع سياسي في العراق على تمرير قانون يجرم التطبيع.. هذه بنوده - الخليج الجديد

קרדיט לתמונה: אלחליג' אלג'דיד