איראן לוחצת על אסד לשלם את חובותיו המסתכמים במיליארדי דולרים

איראן לוחצת על סוריה לגבות את חובותיה באמצעות השקעות, כאשר האוצר הסורי אינו יכול לשלם את הסכומים המגיעים לה, מכיוון שאיראן רוצה להיות “המשקיעה העיקרית בסוריה”, על פי מקורות בתקשורת.

העיתון “א-שרק אל-אווסט” ציטט “מקורות בדמשק” לפיהם טהרן דורשת מאסד להפעיל את סמכותו וליישם את ההסכמים שנחתמו בין שתי המדינות. כולל “גביית חובותיה בהיקף של 50 מיליארד דולר, ככל הנראה באמצעות פרוייקטי השקעה”.

המקורות הסבירו כי נושא החובות של סוריה קבל משנה תוקף לאחר ביקורו של נשיא איראן איברהים ראיסי בדמשק, במאי האחרון, וחתימה על “מזכר הבנות לשיתוף פעולה אסטרטגי” והדגש על יישום ההסכמים הרבים שנחתמו בין שני הצדדים ורק כך יתאפשר לסוריה לשלם את חובותיה.

העיתון ציטט “מומחה כלכלי בדמשק” עלום שם שאמר, “הייצור בתחומי המשטר כמעט ואינו קיים, עקב ההרס האדיר שפגע בכל המגזרים במהלך שנות המלחמה, ולכן המשאבים דלים מאוד, והמשטר הפך תלוי במידה רבה באיראן.

 

“המומחה” הסביר כי “איראן מנצלת את הקריסה הכלכלית באזורים שבשליטת אסד”, ורוצה להיות המשקיע העיקרי במדינה, ולאור “סירובן” של מדינות ערביות וזרות לבצע פרויקטי השקעה באזורים שבשליטת אסד, וכך מצא עצמו “נאלץ להיכנע ללחץ מטהראן”.

הוא הדגיש כי איראן “שולטת כעת בסמכותו של אסד, במיוחד בכל הקשור לנושא אספקת נפט, גז ומוצרי מזון בסיסיים למדינה” והיא מנצלת זאת להיות הספק היחיד ללא תחרות”.

סוריה מייבאת דלק איראני בעיקר באמצעות הלוואות ארוכות טווח על פי מה שהיא מכנה “קו האשראי”, שמוחזרת מאוחר יותר על ידי העברת נכסים בבעלות המדינה לאיראן על מנת לשלם את  קו האשראי. 

הלחץ האיראני לגביית חובות מתוזמן היטב עם הכנסה של סוריה למשבר דלק חדש שהחל להופיע לאחרונה בכל המחוזות, עם התקרבות הקיץ, לאחר שאיראן צימצמה את קו האשראי למשטר מבלי שהתקבלו הבהרות מטהרן.

קרדיט: בלדי ניוז