מבזקי חדשות מהעולם ליום 18-6-2022. מתעדכן

*- שגרירות ישראל בבואנוס איירס שיבחה את הפעילות ״המהירה, היעילה והנחושה״ של הרשויות בארגנטינה סביב המטוס האיראני/וונצואלי שקורקע בשבוע האחרון בחשד לקשרים עם כוח קודס של משמרות המהפכה. ״העמדה הנחושה של ארגנטינה מהווה מסר חשוב לטהרן שלא תנסה לפעול שוב על אדמת ארגנטינה או בכל מדינה אחרת באזור״, נמסר בהודעה, שהביעה דאגה לנוכח הפעילות האיראנית הגוברת באמריקה הלטינית.

*- מתפייסים? שרי ההגנה של מדינות ברית וישגרד (V4) – פולין, הונגריה, צ'כיה וסלובקיה – נועדו היום בשולי מפגש שרי ההגנה של נאט"ו עם עמיתם הבריטי, בן וואלס. בסוף מרץ, בוטל מפגש שרי ההגנה של V4 כצעד מחאה של השרים מצ'כיה ומפולין על המדיניות ההונגרית ביחס למלחמה באוקראינה.

*- ממשלת בריטניה הטילה סנקציות על הפטריארך קיריל, ראש הכנסייה האורתודוכסית הרוסית ותומך בולט של הנשיא פוטין והמלחמה באוקראינה. הרשימה החדשה כוללת בכירים בצבא ובשלטון, כולל מריה לבובה-בלובה, הנציבה לזכויות ילדים שמעורבת לכאורה בחטיפת ילדים אוקראינים.

*- מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, במסר לרגל היום הלאומי של רוסיה: "המלחמה של הקרמלין הותירה את רוסיה מבודדת בזירה העולמית, והיא שוללת מאזרחי רוסיה את האפשרות לבנות עתיד טוב יותר בהרמוניה עם שכניהם. הבידוד הזה אינו בלתי נמנע, אלא תוצאה של ההחלטות של מנהיגי רוסיה. ביום רוסיה הזה, אנחנו מכירים בשאיפות שתושבי רוסיה עדיין מחפשים – כמו ביוני 1990 – של חירות וכבוד, לעתים תוך סיכון עצמי".

*- צילומי לוויין חדשים של מתקן הניסויים הגרעיניים של קוריאה הצפונית מראים כי השיפוצים והבנייה במנהרה מס' 3 הושלמו וזוהתה פעילות בנייה חדשה במנהרה מס' 4 כחלק מהכשרתו מחדש של המתקן. "התזמון של הניסוי השביעי נמצא כעת רק בידיו של קים ג'ונג און", ציינו חוקרי המרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים שחיברו דוח חדש על הצילומים.

*- מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, ועמיתו הדרום הקוריאני, פארק ג'ין, נועדו הערב והזהירו שוב את קוריאה הצפונית על רקע הדיווחים על ניסוי גרעיני קרוב. "כל פרובוקציה צפון קוריאנית, כולל ניסוי גרעיני, תיענה בתגובה מאוחדת ונחושה מצד הברית שלנו ומצד הקהילה הבינלאומית", הצהירו השניים.

*- ההצלחה האחרונה: צבא צרפת הודיעו כי כוחותיו עצרו את אומיה אולד אל-בקאעי, מפקד בכיר ביותר בשלוחת המדינה האסלאמית בסהרה במבצע ליד הגבול עם ניז'ר בלילה שבין שבת לראשון. אל-בקאעי נחשב למומחה בחומרי חבלה ולאחראי על אזורים במאלי ובבורקינה פאסו. המעצר התרחש כאשר צבא צרפת נמצא בשלבי הנסיגה האחרונים אחרי תשע שנות פעילות במאלי.

*- קצין בצי הסיני טען כי בתחילת השנה הצליחה משחתת של חיל הים לסלק שלוש ספינות זרות שחדרו למרחב של איי פראסל בים סין הדרומי שסין טוענת לבעלות עליהם. לטענת הקצין, העימות נמשך 47 שעות, ובמהלכו המשחתת צ'אנגשה העבירה את הטילים, הטורפדו והתותחים למצב קרבי, לפני שכלי השיט נסוגו מהאזור.

"הטילים היו מחוברים לכבל הירי, הטורפדו היה מוכן סופית והתותחים היו מותקנים", הצהיר שי ג'ון, סגן מפקד הספינה בכינוס שנערך בבייג'ינג. הוא סיפר כי הצוות קרא בסינית ובאנגלית: "אלה מים טריטוריאליים סיניים, בבקשה תתרחקו מיד או שננקוט בצעדים נוספים". לא נמסר לאילו מדינות השתייכו כלי השיט הזרים.

*- התחדשו הטיסות במרחב האווירי של שווייץ אחרי תיקון התקלה שהתגלתה במערכת הבקרה האווירית. שדות התעופה של ז'נבה וציריך נפתחו מחדש ובין המטוסים הראשונים שנחתו הייתה טיסה מישראל. עד תיקון התקלה במערכת סקייגייד, בוטלו טיסות מתוכננות לשווייץ ואחרות נאלצו לנחות במדינות שכנות.

*- דיווח בבלומברג: גורמי צבא סיניים הזהירו בחודשים האחרונים את עמיתיהם האמריקאים כי מצר טייוואן אינו נחשב מים בינלאומיים, וזאת בניגוד לעמדה של ארה"ב ומדינות המערב ששולחות כלי שיט לאזור כחלק מהבטחת חופש השיט בנתיב הימי. הדיווח מגיע על רקע פגישת שרי ההגנה של ארה"ב וסין בסוף השבוע האחרון ואזהרתו של לויד אוסטין כי סין מנסה לשנות את הסטטוס קוו באזור טייוואן.

*- הברית מתהדקת: שרי ההגנה של יפן ואוסטרליה, קישי נובו וריצ'רד מארלס, נועדו היום בטוקיו, פגישה שנייה ביניהם בתוך ארבעה ימים אחרי המפגש עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין בסינגפור ביום שבת, והצהירו כי שתי המדינות הן "שותפות אסטרטגיות מיוחדות ששותפות לאתגרים הביטחוניים ולאינטרסים במרחב ההינדו-פסיפי".

בהודעת הסיכום נאמר כי השרים החליטו להמשיך "במסלול השאפתני כלפי מעלה של שיתוף הפעולה הביטחוני", כולל הגברת "התחכום של התרגילים והפעילויות" המשותפים כדי להגביר את "יכולת הפעולה ההדדית", שיתופי פעולה בין סוכנויות הרכש והפיתוח הביטחוני, הגברת שיתוף הפעולה בתחום החלל והסייבר, תיאום בשרשראות האספקה וחיזוק התיאום עם שותפות באזור.

*- צילומים חדשים של @Maxar מהיום מראים הכנות לשיגור במרכז החלל על שם האימאם חומייני באיראן.

*- מזכ"ל המועצה העליונה לעתיקות במצרים, מוסטפה וזירי, הודיע כי החל מהחודש הבא תיאסר כניסת קטינים בני פחות מ-16 לפירמידות בגיזה בימים שישי ושבת ובחגים רשמיים, למעט מחזיקי תעודות זיהוי רשמיות או מי שמלווים על ידי אפוטרופוס. זאת לאחר תקרית בחודש שעבר שבה קטינים הטרידו מינית תיירות באתר.

Egyptian pyramids - Wikipedia

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי     קרדיט לתמונה: ויקיפדיה