הדגל הארוך בעולם

חגיגות יום הדגל בירדן

כחלק מחגיגות המאה בירדן, הוכרז גם שהיום ה 16 באפריל יוגדר גם כיום הדגל הלאומי.
חגיגות יום הדגל החלו ב 11 באפריל ויגיעו לשיאן ביום ה 25 במאי.

מילה על הדגל

Jordan-Flag-3

לצבעי דגל ירדן ישנה סמליות:
הפס השחור מסמל את שושלת בית עבאס (הח’ליפות העבאסית)
הפס הלבן מסמל את שושלת בית אוּמַיָּה (שושלת הח'ליפים הראשונה)
הפס הירוק מסמל את שושלת בית פטימה (הח’ליפות הפאטמית)
המשולש האדום מסמל את השושלת ההאשמית ואת המרד הערבי הגדול.

בנוסף לצבעים יש את הכוכב הלבן בן שבעת הקודקודים, המייצג את שבעת הפסוקים בסוּרַת אל-פַאתִחַה (הסורה הראשונה בקוראן) וכן את שבעת הגבעות שעליהן הוקמה רבת עמון – בירת ירדן, וכן מסמל הכוכב גם את איחוד העמים הערבים שהיה מטרה מוצהרת של המרד הערבי הגדול כנגד האימפריה העות’מאנית.

אציין כי הדגל הירדני שרואים מתנוסס על ראש התורן הונף לראשונה בשנת 1936, לאחר שינוי בגודל וצורת המשולש האדום, והחליף את הדגל הקודם שבו נעשה שימוש משנת 1928, שבתורו החליף את הדגל הקודם, כשהוסיפו את הכוכב הלבן לדגל (וכן שינו את גודל המשולש האדום) לדגל שהיה בשימוש משנת 1921.

מילה על דגל חגיגות המאה

במסגרת קמפיין ממשלתי בשם "הדגל שלנו גבוה" לקידום ערכי הדגל הלאומי, כסמל לאומי המאחד את הירדנים בגאווה לאומית, קרא עלי אל-עאיד (علي العايد) שר התרבות הירדני, לאזרחים, לארגוני נוער, ארגונים פרטיים, ולמוסדות להביע את גאוותם הלאומית ולהשתתף בהנפת הדגל הלאומי.

בין היתר הקמפיין נועד להגביר את תחושת הגאווה הלאומית של כל אזרחי ירדן, כסמל לאחדות לאומית בכל האזורים והדתות והמעמדות החברתיים, וכן את הגאווה במורשת הערבית-אסלאמית, וכן מנסה הקמפיין לשייך לדגל גם סמליות של ערכים ירדניים של מתינות, פתיחות לעולם ומודרניזציה, וגם משתמשים בקמפיין לחיזוק התמיכה במלך ובבית המלוכה, ובנוסף הקמפיין הזה משתלב ביעדים לאומיים של פיתוח שיוויוני למען שינוי חברתי-כלכלי, לשיפור ברמת איכות החיים.

עיריית רבת עמון (עמאן) החליטה להיענות לקריאת השר, ולכבוד חגיגות המאה לירדן וחגיגות יום הדגל, ואמרה שהגיע הזמן שירדן שוב תשבור שיא גינס, ושוב תחזיק בשיא גינס לדגל הכי בעולם, והפעם הדגל הכי ארוך. (תוכלו לעשות חיפוש קצר ולראות שיאי גינס מהעבר של דגל ירדן…)

לפיכך העירייה יצרה ביחד עם גורמים פרטיים שתרמו כסף למען המטרה הנעלה, את הדגל הארוך בעולם, שאורכו 2,132 מטר, רוחבו 6 מטר ושטחו 12,792 מ"ר, שאותו פרסה לאורך כביש 60 שברובע עבדון היוקרתי שבחלקה המערבי של רבת עמון.

כמובן שלמספר 2132 – אורכו של הדגל יש סמליות: 21 מסמל את השנה 1921 שבה הנסיך עבדאללה, שהיה המלך הראשון של ירדן, הודיע על הקמת אמירות עבר הירדן, ו 23 מסמל את התאריך 2 במרץ שהיה התאריך שבו הגיע עבדאללה לרבת עמון.

Jordan-Flag-Longest-flag-in-the-World-1

אציין כי הדגל הירדני החליף בתואר הדגל הארוך בעולם, את הדגל של איחוד האמירויות הערביות, שהיה באורך של 2020 מטר, והחזיק בתואר מאז דצמבר 2020, והדגל האמירותי החליף את הדגל הכוויתי באורך של 2019 מטר ושהחזיק בתואר מפברואר 2020…

בשביל הקוריוז אציין כי לצורך יצירת דגל שנועד להרים את הגאווה הלאומית עם שיא גינס חדש ותואר של הדגל הארוך בעולם, עברה עיריית רבת עמון על חוק הדגל הירדני, היות ועל פי סעיף 4 בחוקה הירדנית, מפרט הדגל מחייב שאורכו של הדגל יהיה כפול מרוחבו, וכן שגודלו של המשולש האדום שבדגל יהיה כזה שניתן יהיה להכניס למשולש זה (שבו נמצא הכוכב הלבן) מעגל שקוטרו יהיה 1/14 מאורכו של הדגל.

מילה על תגובות לפרויקט הדגל הארוך בעולם

ברשתות החברתיות בירדן ובעולם הערבי החלו לעלות תגובות למראה תמונות הדגל הארוך, המטיחות ביקורת בפרויקט של הדגל האורך, וטוענות לבזבוז כסף מיותר, במיוחד עקב מצבה הכלכלי העגום של הממלכה הירדנית, ואומרים בחלק מהתגובות שהיה מוטב לו היות תורמים את הכסף שהושקע ברישום שיא גינס חדש וחסר משמעות, לנזקקים ועניים, במיוחד לאור תקופת חודש הרמדאן בה אנו נמצאים, המאופיינת בכל העולם המוסלמי בתרומות צדקה לנזקקים.

ואני שואל את עצמי

האם יש מטרה נוספת (ואולי המטרה החשובה מכולן) שנועדה לקשור את המלך לדגל ולגאווה הלאומית? וזאת בנוסף כמובן למטרות המוצהרות של הקמפיין הממשלתי, שעליו מוציאים כסף רב, כולל הנפקת סרט חדש להנצחת הדגל, ושמונה סרטונים קצרים שנועדו לקדם את הרעיון של הנפת הדגל, ובנוסף גם הפקה חדשה של המנון הדגל הירדני, וכן שיתוף של אמנים, אנשי רוח, ספורטאים, אנשי ציבור, אנשי תקשורת וסלבריטאים ירדנים, שנרתמו לטובת הקמפיין לצורך העלאת המודעות לדגל הלאום ולסמליות שהדגל אמור לייצג…

האם חגיגות יום הדגל, הקמפיין הממשלתי, הכולל בתוכו מסרים לילדים, לנוער, למשפחה הירדנית, לכל שכבות האוכלוסייה כולל לאליטות הירדניות, שמיועד להרמת הגאווה הלאומית ולקשור את הגאווה הלאומית לסמלים לאומיים כגון הדגל הלאומי ובית המלוכה הירדני, נועדו בין היתר גם כדי לעורר רגשות גאווה לאומית ולכרוך את הגאווה הלאומית אל המלך, בעקבות המשבר המתמשך בכלכלה הירדנית שהעמיק בשנה האחרונה של מגפת הקורונה?

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון
קרדיט לתמונת הדגל: אתר www.alittihad.ae