הפחד הכלכלי של מדינות המפרץ ברקע הבטחת בחירות של ביידן

אם נפריד רגע את הפוליטיקה מהכלכלה, למרות שבאזורנו זה קשה, למדינות המפרץ יש מה לחשוש מממשל ביידן כשמדברים על כלכלה. ראשית, במהלך מסע הבחירות שלו ביידן התחייב להגביר השקעות באנרגיה ירוקה ולהפחית כמה שניתן את צריכת האנרגיה ממקורות מסורתיים ובראשם הנפט. מטבע הדברים מדינות שאחראיות על 40% מעתודות הנפט העולמיות מביטות על מגמה זו בחשש. זה כמובן עומד בסתירה למדיניות של הנשיא טראמפ שדגל באספקת נפט כמה שיותר זול לצרכן האמריקאי ולחץ על המדינות היצרניות להוריד מחירים. עם זאת חשוב להדגיש כי המעבר לאנרגיות מתחדשות גם אם ביידן יתחיל ביישום מדיניות ההשקעה שלו בנושא אינו עניין מהיר ופשוט.

סוגיה כלכלית שנייה שמטרידה את מדינות המפרץ קשורה אף היא לשוק האנרגיה. אם ביידן יילך לעסקה נוספת עם איראן המשמעות היא שהיא תוכל לחזור לשוק הנפט ולהזרים לפחות עוד 2 מיליון חביות לשוק העולמי (על כך כתבתי בהרחבה לפני ימים אחדים). המשמעות יכולה להיות לא רק התחזקות איראן מבחינה כלכלית אלא המשך דשדוש מחירי הנפט ומכאן גם ירידה משמעותית בהכנסות למדינות המפרץ שעדיין נשענות עליהן.

הסוגיה השלישית ואולי המעניינת מכולן היא ההשקעות של קרנות העושר הריבוניות של מדינות המפרץ באג"חים ממשלתיים אמריקאים. לפי הערכות מדובר בהשקעה כוללת של קרוב ל-300 מיליארד דולר, כשמעל 60% ממנה מקורה בסעודיה. בתחילת עידן אובמה, העלו הדמוקרטים דרישה להגברת השקיפות מצד קרנות ההון מהמפרץ, לאור חשש כי ההשקעות הן כלי ללחץ פוליטי וליצירת אפשרויות מושחתות. המשבר הפיננסי של 2008 דחק את הסוגיה הזו. ממשל טראמפ לא התעניין בכך אלא רק בהגברת ההשקעות מהמפרץ ועסקאות רכש צבאי איתן. במדינות המפרץ מקנן החשש כי ממשל דמוקרטי חדש, שישים יותר דגש על ערכים של זכויות אדם, יבקש לבחון גם את ההשקעות ממדינות המפרץ ולוודא את מכלול האינטרסים שלהן. ייתכן כי הלחץ הזה בקרב מדינות המפרץ הוא מוגזם וממשל ביידן לא ייתן עליה דגש אך מבחינתן כרגע זוהי סוגיה מטרידה שאין מענה עליה.

למרות החששות, הדעה הכללית הרווחת במדינות המפרץ היא כי גם אם בתחילת הדרך יהיו מעט "קלקולים" עם ממשל ביידן, לאורך השנים הדברים יעלו על המסלול הנכון ומדגישים את היחסים הקרובים והחשיבות האסטרטגית שייחסו כל הממשלים בעבר לאזור זה. ימים יגידו.

clean energy

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין  קרדיט לתמונה:  CC0 Public Domain