מצרים דוחה את ההצעה האתיופית לגבי סכר הרנסנס

אתיופיה חושפת את  ההתפתחויות האחרונות בפגישת הפסגה שהתקיימה עם מצרים וסודן בנוגע לסכר הרנסנס

דובר משרד החוץ האתיופי, השגרירה דינה מופתי- دينا مفتي ,  אמרה כי המשא ומתן המשולש המתמשך על סכר הרנסנס לא ישנה את עמדתה הנחרצת של אתיופיה בנוגע לשימוש ההוגן במימי נהר הנילוס.

מופתי הוסיפה, במהלך מסיבת עיתונאים, כי שלוש המדינות, אתיופיה, סודן ומצרים דנו בדרכים להגביר את שיתופם של מומחי האיחוד האפריקאי בשיחות המשולשות.

היא הוסיפה כי במהלך פגישת הפסגה, שהתקיימה השבוע, גם אתיופיה וגם סודן תמכו בהצעה להגדיל את תפקיד המומחים, אך מצרים דחתה את ההצעה.

ב -4 בנובמבר סיימו שרי מקורות המים במצרים, באתיופיה ובסודן סבב משא ומתן חדש על סכר הרנסאנס הגדול באתיופיה, מבלי להשיג התקדמות מוחשית, והחליטו להחזיר את התיק לדיון באיחוד אפריקה.

סבב זה, שהחל ב -27 באוקטובר ונמשך שבוע, לא הצליח להתקדם בנושאים שקבעו במפגש המשותף של שרי החוץ והמים, כלומר להסכים על התפקיד שהמומחים יכולים למלא במהלך המשא ומתן, בנושאים שעל סדר היום , בדרכים  ולוח הזמנים לפתרון הסכסוך.

חילוקי הדעות בין שלוש המדינות נמשכו, והפגישה המשולשת לא הצליחה לגשר עליהן, כך אמר  דובר משרד ההשקיה המצרי, מוחמד אל סבאי.

במהלך סבב זה דבקה סודן בעמדתה ,בסירובה לחזור למשא ומתן על פי המתווה הקודם, שלא התקדם, לאחר שהציגה הצעה מפורטת על מתן תפקיד גדול יותר למומחי האיחוד האפריקאי כדי לגשר על חילוקי הדעות בין הצדדים ולהציע פשרות.

אתיופיה הביעה את הסכמתה למקסם את תפקידם של מומחי האיחוד האפריקאי, והציגה חזון דומה לזה של סודן, אך מצרים התנגדה להצעה זו והציעה הצעות סביב המשך המשא ומתן לפי המתווה הקודם.

שר ההשקיה ומשאבי המים הסודניים, יאסר עבאס, אמר כי מדינתו עדיין מקפידה על הליך המשא ומתן בחסות האיחוד האפריקאי, אך עם מתודולוגיה חדשה להגיע להסכם מספק לכל הצדדים על מילוי והפעלת סכר הרנסאנס הגדול באתיופיה.

עבאס הדגיש כי הנושאים הטכניים והמשפטיים התלויים ועומדים הינם מוגבלים, וניתן להסכים עליהם אם כל הצדדים יראו רצון טוב.

הוא ציין כי סודן אינה יכולה לנהל משא ומתן ללא סוף, "והיא חייבת להבטיח את שלומם של מתקני המים שלה, במיוחד מכיוון שאגם מאגר אל-רוסאריס נמצא רק 15 ק"מ מסכר הרנסנס."

سد النهضة