מי אתה יחיא סינוואר?

מי אתה יחיא סינוואר?

יחיא סינוואר הוא מנהיג חמאס המבוקש על ידי ארה”ב (Executive Order 13224) בגלל אחריותו לרצח אמריקאים וישראלים. בבחירות הפנימיות בפברואר 2017, בחר חמאס בסינוואר כראש המדיני שלו ברצועת עזה. סינוואר החליף את סגן מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, שהחליף את המנהיג היוצא מקטאר חאלד משעל במאי 2017. סינוואר הוא חבר מייסד של גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. הוא גם הקים את שירות הביון מג’ד של חמאס, המכוון למשתפי פעולה לכאורה עם ישראל. סינוואר זכה להיבחר מחדש כמנהיג הפוליטי של עזה ב-10 במרץ 2021. סינוואר מואשם בסיוע לתזמור המתקפה הנרחבת של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר 2023, שהביאה למותם של לפחות 1,400 בני אדם וחטיפה כ-240 בני ערובה אזרחיים וצבאיים. מנהיגים ישראלים נשבעו להרוג את סינוואר על תפקידו בפיגוע.

מקום לידה: חאן יונס, רצועת עזה

שנת לידה: 1961-1962

אזרחות: פלשתינאית

נעצר: 1988, רצח

סינוואר נעצר על ידי הרשויות הישראליות ב-1988 בגין רצח משתפי פעולה פלסטינים עם ישראל, ובשל תפקידו בלכידת ורציחתם של שני חיילים ישראלים. הוא נידון ב-1989 לארבעה מאסרי עולם, ושוחרר באוקטובר 2011 במסגרת חילופי שבויים של 1,000 אסירי חמאס עבור החייל גלעד שליט. סינוואר היה אחד מפעילי חמאס הבכירים ביותר ששוחררו. לאחר שחרורו, סינוואר אמר לתקשורת של חמאס כי על הקבוצה “לחטוף חיילים נוספים כדי להחליף אותם תמורת חירותם של יקירינו שעדיין נמצאים מאחורי סורג ובריח”.

סינוואר הצטרף ללשכה המדינית של חמאס באפריל 2013. עד תחילת 2016, הוא תיזמן שינויי ארגוני בתוך ההנהגה של חמאס בעזה – מה שגרם למשעל, לפי הדיווחים, להיאבק לשמור על הסמכות. סינוואר תמך בקשרים הדוקים יותר עם איראן, שהמשיכה לממן את גדודי עז א-דין אל-קסאם למרות קיצוץ המימון לחמאס. בסוף 2016, קרא משעל לעצור את ההברחות מתחת לגבול עזה-מצרים, כאשר חמאס עבר להתפייס עם מצרים. בניגוד להנהגה הפוליטית של חמאס, סינוואר וגדודי קסאם המשיכו בפעילות המנהור שלהם ובתיאום עם השלוחה של דאעש בסיני, וויליאת סיני (Wilayat Sinai).

 

במרץ 2021, סינוואר התמודד לבחירה מחדש כמנהיג הפוליטי של עזה בבחירות פנימיות חשאיות של חמאס נגד מחמוד זהאר, פתחי חמאד, זיאד אל-ת’תא וניזאר עוודאללה. ב-9 במרץ יצאו דיווחים מעזה לפיהם סינוואר הפסיד בבחירות לעוודאללה, לשעבר ראש מועצת השורא המייעצת של חמאס. עם זאת, כמה מקורות פלסטינים אמרו לתקשורת הישראלית שההצבעה לא הייתה סופית, וסיבוב שני יתקיים. ב-10 במרץ זכה סינוואר בבחירות חוזרות בהצבעה שנייה.

בתחילת ה-16 במאי 2021, תקיפות אוויריות של ישראל תקפו את ביתו של סינוואר בחאן יונס. לדברי דובר צה”ל, סינוואר לא נפגע. התקיפות אירעו לאחר שבוע של התקפות רקטות של חמאס והג’יהאד האסלאמי הפלסטיני על ערי ישראל והתקפות תגמול ישראליות נגד עזה. ב-17 במאי הצהיר אליעזר טולדנו, מפקד פד”ם – שגם לו תפקיד קריטי בניהול המערכה נגד חמאס – כי סינוואר עדיין עלול להיות מטרה לתקיפות ישראליות. לדברי טולדנו, סינוואר וראש גדודי עז א-דין אל-קסאם, מוחמד דף, נשארים “על הכוונת של ישראל”, שכן חיילי צה”ל ימשיכו לרדוף אחרי לוחמי ומנהיגי חמאס על ידי הכוונת “מאורות התת-קרקעיים שלהם עד תום הלחימה”. הפסקת האש בין חמאס לישראל נכנסה לתוקף ב-21 במאי לאחר 11 ימי לחימה, במהלכם שיגרו חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין למעלה מ-4,000 רקטות לעבר ישראל. ב-22 במאי ערך חמאס מצעד צבאי בעיר עזה כדי לחגוג את ניצחונו הנחשב, סינוואר הופיע לראשונה בפומבי מאז תחילת הסכסוך, וביקר את משפחתו של מפקד חמאס באסם עיסא, שנהרג במהלך הלחימה. מפקד בכיר בחמאס אמר לתקשורת הישראלית שסבב ​​לחימה חדש יתחיל אם ישראל תכוון לסינוואר או לדיף.

 

בתחילת מאי 2022, בעקבות שורה של פיגועי טרור בישראל שגרמו למותם של לפחות 19 בני אדם מאז אותו מרץ, נפוצו שמועות שישראל תכוון ספציפית לסינואר. חמאס קיבל אחריות לפיגוע ב-29 באפריל שבו נהרג מאבטח באריאל. בנאום בעזה ב-30 באפריל, קרא סינוואר לפלסטינים להכין את הרובים שלהם או – אם לא היו להם רובים – אז גרזנים וסכינים. ערוץ 12 דיווח כי גורמים דיפלומטיים וביטחוניים ישראלים העבירו מסר לסינואר לפיו קריאותיו לאלימות ולפיגוע באריאל יאפשרו לישראל את החופש להגיב צבאית בעזה. לפי התקשורת הישראלית, הישראלים גם תייגו את סינוואר כ”תומך בטרור” והזהירו שיטופל בהתאם. ב-5 במאי, אסעד יוסף אסעד אל-ריפאא’י וסובחי עמאד סובחי אבו שעיר הרגו שלושה ופצעו שבעה נוספים בגרזן ובסכין בעיר אלעד בישראל. התקיפה הגיעה לאחר האזהרה של ישראל לסינואר, מה שעורר חשד בתקשורת שנאומו של סינוואר השפיע על ריפא’י ועל אבו שקייר. חמאס לא קיבל אחריות על התקיפה, ואף אחד מהתוקפים לא דווח כחבר בחמאס. בשבוע שלאחר מכן, דיווח ה-Times בלונדון כי פקידים ישראלים אמרו לבעלות ברית זרות שהמדינה היהודית תתחיל מחדש הרג ממוקד של מנהיגי חמאס בחו”ל אם התקפות כאלה נמשכו. ה-Times משער שישראל תכוון למנהיג הגדה המערבית סאלח אל-ערורי וזאהר ג’בארין, האחראים על מימון הרשתות הבינלאומיות של חמאס. ב-7 במאי, תחנת הטלוויזיה אל-מיאדין המזוהה עם חיזבאללה דיווחה שקבוצות טרור פלסטיניות איימו לחדש את התקפות הטרור בתוך ישראל אם ישראל תתחיל לפגוע במנהיגים מיליטנטיים פלסטינים.

 

ב-7 באוקטובר 2023, חמאס פתח במתקפה המונית ורצחנית על ישראל, ושלח מאות מחבלים אל מעבר לגבול לעיירות ולבסיסים צבאיים ישראלים בטווח של 25 ק”מ מגבול עזה ובמקביל שיגר מטח רקטות לעבר ישראל. חמאס כינה את התקיפה מבצע שיטפון אל-אקצא (Al-Aqsa Flood). פקודות כתובות שחולצו מגופות מחבלי חמאס ההרוגים וכן עדויות וידאו של מחבלי חמאס הראו כי מחבלי חמאס הופנו להרוג כמה שיותר אנשים. פקודות אלו סתרו הצהרות של ראשי חמאס לפיהן ארגון הטרור כוון לחיילים בלבד. חמאס הרג יותר מ-1,400 ישראלים בתקיפה ולקח כבני ערובה לפחות 240 אזרחים וחיילים ישראלים בעזה.

בזמן שכוחות ישראליים תקפו את כוחות חמאס ברחבי רצועת עזה, הכריזו גורמים רשמיים על סינוואר כיעד צבאי. לפי הדיווחים, תקיפות אוויריות ישראליות הרסו את ביתו של סינוואר בעזה. בעקבות התקיפה הראשונית ב-7 באוקטובר, האשים דובר צה”ל (רע”ן תקשורת בינ”ל), סגן אלוף ריצ’רד הכט, את סינוואר בתכנון המתקפה, והשווה אותו לאוסמה בן לאדן.

הכט הודיע ​​שסינוואר הוא יעד של צה”ל ותייג אותו “פני הרשע”. ב-9 באוקטובר, כינה דובר צה”ל תא”ל דניאל הגרי את סינוואר “מפקד המערכה”, והכריז כי סינוואר “הוא אדם מת”. דובר צה”ל אחר תייג את סינוואר כראש הפיגוע, והשווה אותו לאוסמה בן לאדן. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כינה את סינוואר כ”היטלר הקטן בבונקר שלו” ללא אכפתיות לעמו. ב-5 בנובמבר פרסם העיתון Daily Mail הממלכה המאוחדת ראיון עם מפקד בכיר חמאס שהאשים את סינוואר ומנהיג חמאס עמיתו איסמעיל הנייה של שינוי התוכנית ל-7 באוקטובר ברגע האחרון והזמנת תגמול ישראלי הרסני.

לדברי המג”ד, שהזדהה רק כאבו מוחמד, חמאס תכנן במקור רק להרוג חיילים ישראלים ולקחת כמה חיילים כבני ערובה. הם לא תכננו להרוג אזרחים. אבו מוחמד אמר שהוא אחד המתכננים של 7 באוקטובר, אבל הנייה וסינוואר שינו את התוכנית ואמרו ללוחמים “לעשות מה שהם אוהבים”. אבו מוחמד האשים את סינוואר בכך שהוא מתנהג כמו “לוחם רחוב”, בעוד שהנהגת חמאס בחו”ל לא נשאה בתוצאות ל-7 באוקטובר כמו תושבי עזה.

פתגם ידוע: ההיסטוריה מוכיחה שמחבל שמת לא חוזר לבצע פיגוע

 

קרדיט: יוני מקבוצת נציב    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות