מבזקי חדשות מהעולם נכון ליום 25-11-2023. מתעדכן

*- ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, הכריז היום כי הוא מתכוון להציג ביום שני את ההרכב של ממשלתו החדשה, אותה הוא מכנה "הקואליציה של סוגיות פולניות", וזאת על אף שהאופוזיציה השיגה רוב בבחירות וכבר גיבשה קואליציה חלופית.

לטענת מורבייצקי, הממשלה תהיה חוצת מפלגות ותתבסס על "עשרת הדברות של סוגיות פולניות", שתכלול גם נקודות מהמצע של מפלגות אחרות מלבד מפלגת חוק וצדק ותשים בראש סדר העדיפויות את המטרה של הפיכתה של פולין "למדינה הבטוחה ביותר באירופה".

"יש לנו הזדמנות ייחודית לבנות קואליציה של סוגיות פולניות, קואליציה חוצת מפלגות", אמר. "אנחנו לא רוצים שהממשלה החדשה תתמקד בנקמה. זה מה שהפולנים רוצים. ההצעה שלנו לשינויים מכוונת לשפר את החיים בפולין. אנחנו ניצבים בפני בחירה – ללכת לעתיד או להסתכל על העבר".

*- ראש ממשלת אירלנד, ליאו ורדקר, גינה את המתפרעים הלילה בדבלין בעקבות ההתקפה אתמול שבה נדקרו שלושה ילדים ומטפלת ליד בית ספר. המשטרה מסרה כי 34 בני אדם נעצרו בהתפרעויות שכללו עימותים אלימים עם שוטרים, הצתת רכוש וביזה. שוטר פצע קשה.

"אלה שהיו מעורבים ביישו את דבלין, ביישו את אירלנד וביישו את בני המשפחות שלהם ואת עצמם", אמר ורדקר. "האנשים האלה טוענים שהם מגנים על אזרחים אירים, אבל הם סיכנו את החפים מפשע והחלשים ביותר. הפושעים האלה לא עשו את מה שהם עשו כי הם אוהבים את אירלנד. הם לא עשו את זה מתוך תחושת פטריוטיות. הם עשו את זה כי הם מלאים בשנאה. הם אוהבים אלימות, הם אוהבים כאוס והם אוהבים להכאיב לאחרים".

ורדקר הוסיף כי "אני רוצה לקרוא לכולנו לזכור מי אנחנו באמת. כי אנחנו טובים יותר מזה. זה הזמן להתאחד ולהזכיר לאחרים שטוענים שהם מדברים בשמנו במה באמת תומכת ארצנו".

ילדה בת חמש עדיין מאושפזת במצב קריטי והמטפלת, בשנות השלושים לחייה, מאושפזת במצב קשה. עוד ילדה בת שש עדיין מקבלת טיפול בשל פציעות לא קשות וילד בן חמש שוחרר אמש מבית החולים. גם התוקף, בשנות החמישים לחייו, מאושפז במצב קשה ונסיבות ההתקפה עדיין נחקרות.

 

*- משרד החוץ הירדני מגנה את המנצח בבחירות בהולנד, מנהיג הימין הקיצוני חרט וילדרס, על אמירותיו כי "ירדן היא המדינה הפלסטינית" והאשים כי הדברים "משקפים עמדות גזעניות אבסורדיות".

השר איימן א-ספדי נמנע מלהתייחס לווילדרס בשמו והצהיר כי "אנחנו מגנים את העמדות הגזעניות של חבר פרלמנט קיצוני הולנדי שאימץ אשליה של פתרון הסוגיה הפלסטינית על חשבון ירדן". "לעמדה שלו אין השפעה" מסר. "היא רק חושפת יותר את הגזענות המתועבת שלו. הקשרים שלנו עם הולנד ותיקים וחזקים ואנחנו מצפים לגינוי ממשלתי ברור".

*- דיווח: ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, מואשם בתקיפה מינית נגד עמיתה לשעבר לפני 30 שנה בתביעה אזרחית שהוגשה לבית משפט במנהטן, יממה לפני שייסגר חלון הזמנים שבו ניתן להגיש תלונות על תקיפות מיניות ישנות במסגרת החוק לניצולים בוגרים של תקיפות שנכנס לתוקף לפני שנה.

התביעה, שלא סיפקה פרטים על התקיפה לכאורה, מציינת כנאשמים גם את מחלקת התחבורה של משטרת ניו יורק וארגון אחווה של משטרת ניו יורק.

דובר מטעם העירייה מסר כי אדמס אינו מכיר את המתלוננת וכי הוא לא זוכר שהם אי פעם נפגשו.

 

*- בקהילה היהודית בניו זילנד מביעים חשש לנוכח העלייה במקרי האנטישמיות מאז תחילת המלחמה אחרי שנזק נגרם לשני בתי כנסת בשבועות האחרונים וכתובות אנטישמיות רוססו באתרים שונים ברחבי המדינה.

"זה התחיל כאיומים ורבליים ברשת החברתית, אבל כעת זה הגיע לתחום של ונדליזם שפוגע ברכוש", אמר דובר המועצה היהודית של ניו זילנד, בן קפס. "החשש שלנו כקהילה הוא שיש המון איומים שנוגעים להתקפות פיזיות ואנחנו דואגים שזה אכן יתרחש".

קפס גם קרא לרשויות להתייחס לאיומים ברצינות רבה יותר. "אני מרגיש שיש מעט חוסר איזון מבחינת התגובה", התריע. "הם לא ממש פעילים כאשר זה נוגע לקבוצת השוליים הזו במיוחד".

*- רשויות אכיפת החוק בגרמניה מבצעות פשיטות נרחבות נגד חשודים בתמיכה בחמאס ובסמידון אחרי שהממשלה הוציאה את שני הארגונים מחוץ לחוק מוקדם יותר החודש.

לפי הדיווחים, הכוחות פשטו על 15 יעדים בברלין, בסקסוניה התחתונה, בנורדריין-ווסטפליה ובשלזוויג-הולשטיין, כאשר ההתמקדות היא בפעילים בכירים בארגון הקהילה הפלסטינית בגרמניה שהוגדר בתור "הארגון החשוב ביותר עבור תומכי חמאס בגרמניה".

 

*- ממשלת שווייץ הנחתה היום את משרדי המשפטים וההגנה ואת המשטרה לגבש עד סוף פברואר 2024 הצעת חוק שתגדיר את חמאס כארגון טרור ותספק לרשויות הפדרליות את הכלים הנדרשים כדי לטפל בפעילויות חמאס או בתמיכה בתנועה בתוך שווייץ. "המועצה הפדרלית מחשיבה זאת כתגובה הראויה ביותר למצב שהתפתח במזרח התיכון מאז 7 באוקטובר", נמסר בהודעה הרשמית.

כמו כן, הממשלה החליטה להפסיק את הקשר עם שלושה ארגוני סיוע פלסטיניים בלתי ממשלתיים אחרי שכוח משימה מיוחד זיהה מקרים של חוסר ציות להסכמים. עם זאת, בשמונה ארגונים נוספים לא אותרו חריגות כלשהן והקשר עמם יימשך.

"המועצה הפדרלית שבה על הגינוי שלה להתקפות הטרור של חמאס במונחים החזקים ביותר האפשריים", נמסר. "היא הביעה צער על אלפי האזרחים שאיבדו את חייהם בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים מאז 7 באוקטובר. היא מכירה בזכותה של ישראל להבטיח את ביטחונה ומדגישה שוב כי הגנה על אזרחים וכבוד לחוק ההומניטרי הבינלאומי הן חובות שמוטלות על כל הצדדים".

*- האפיפיור פרנציסקוס נועד בוותיקן עם נציגים של 12 ממשפחות החטופים הישראלים שמוחזקים בידי חמאס ברצועת עזה. העיתונאי הנריקה צימרמן, ידידו של האפיפיור שארגן את הפגישה, סיפר כי "זו הייתה פגישה מאד חשובה שבה היה הרבה כאב, אבל גם תקווה".

בהתייחסו למלחמה בדרשה השבועית שנשא לאחר מכן בפני המאמינים בכיכר סנט פטרוס, אמר האפיפיור כי "מה שמתרחש זו לא מלחמה, זה טרור" וציין כי הוא מתפלל "למען כל מי שסובלים בישראל ובפלסטין".

 

*- רשויות אכיפת החוק האמריקאיות סיכלו מזימה להתנקש בחייו של פעיל בדלני סיקי על אדמת ארה"ב והממשל אף העביר אזהרה דיפלומטית לשלטון ההודי – כך מדווח הפייננשל טיימס לפי גורמים המעורים בפרטים.

מהדיווח עולה כי היעד לחיסול היה גורפטוונט סינג פאנון, בעל אזרחות כפולה של ארה"ב וקנדה, שמשמש יועץ כללי של ארגון "סיקים למען צדק" שפועל לקדם מדינה סיקית עצמאית בשם חאליסטן. התביעה הפדרלית גם הגישה לבית משפט בניו יורק כתב אישום נגד לפחות אחד מהמעורבים לכאורה בפרשה, אולם פרטיו עדיין לא נחשפו באופן פומבי.

הגורמים סיפרו לעיתון כי אחרי ביקורו של ראש הממשלה, נרנדרה מודי, בארה"ב ביוני האחרון, הועברה אזהרה דיפלומטית מוושינגטון לגבי החשש כי השלטון ההודי מעורב במזימה, אולם עדיין לא ברור אם האזהרה היא שגרמה לביטול תוכנית החיסול או שהבולשת סיכלה אותה לפני הביצוע בפועל.

החשיפה מגיעה על רקע המתיחות בין הודו לבין קנדה בעקבות חיסולו של הפעיל הבדלני הסיקי, הרדיפ סינג ניג'ר, בוונקובר בחודש יוני. ראש הממשלה, ג'סטין טרודו, הצהיר כי יש "חשדות אמינים" לגבי מעורבות של השלטון ההודי בהתנקשות, אולם בהודו הכחישו זאת ושתי המדינות גירשו דיפלומטים. לפי הדיווח היום, ארה"ב עדכנה חלק מבעלות בריתה במזימה נגד פאנון אחרי הרצח של ניג'ר.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: דובר הותיקן