סימנים ראשונים שהמשטר האיראני נוטש את חמאס ומעדיף הישרדות

תשעה בכירים איראנים חשפו לרויטרס את עמדת המשטר בטהרן וסוכניו באזור בנוגע למלחמה שמנהלת ישראל ברצועת עזה מאז 7 באוקטובר, על רקע ההפצצות הכבדות המתמשכות שגרמו למותם ולפציעה של כ-20,000 פלסטינים, בהם אלפי ילדים ונשים.

הסוכנות ציינה כי איראן פרסמה בעבר, באמצעות שר החוץ שלה חוסיין אמיר עבדולהיאן, אזהרה חריפה לישראל להפסיק את התקיפה בעזה, אחרת היא תיאלץ לפעול בתגובה, אך היא ריככה במהירות את הטון שלה בכך שאישרה כי לא תתערב בסכסוך אלא אם ישראל תתקוף, אינטרסים או אזרחים איראניים.

 

עומד בצד

איראן ממשיכה להתייחס למה שקורה בעזה, שכן עבדאללהיאן, בהצהרתו האחרונה, הזהיר את ארה"ב וישראל כי "אם לא ייפסקו הפשעים נגד האנושות בעזה, כל האפשרויות יהיו על השולחן והאזור יצא משליטה נגד התוקפים עצמם " .

על פי מה שגורמים רשמיים איראנים אמרו לרויטרס , איראן, התומכת בחמאס, מוצאת את עצמה בדילמה כשהיא מנסה לנהל את המשבר המתגבר.

הבכירים האיראנים סברו כי עמידתה של איראן בצד אל מול המתקפה הישראלית המקיפה על רצועת עזה תזיק לאסטרטגיה האיראנית של שליטה אזורית שהיא נוקטת במשך יותר מארבעה עשורים.

 

התקפות מוגבלות ומניעת הסלמה

בכירים איראנים זיהו סדרי עדיפויות צבאיים, דיפלומטיים ומקומיים שונים הנלמדים על ידי המשטר האיראני.

שלושה גורמי ביטחון אמרו כי הושגה הסכמה בקרב מקבלי ההחלטות הבכירים באיראן כיום, שנועדה לתת את ברכתם למתקפות הגבוליות המצומצמות שמבצעת חיזבאללה על מטרות צבאיות ישראליות וכן התקפות על מטרות אמריקאיות ע"י מיליציות המזוהות עם איראן באזור, בנוסף יש מאמץ למנוע הסלמה שתגרור את איראן עצמה לתוך הסכסוך.

התקשורת האיראנית ציטטה קודם לכן את ראש הוועדה לביטחון לאומי של מועצת השורא האיראנית, וחיד ג'לאלזאדה, שאמר: "אנחנו בקשר עם חברינו בחמאס, בג'יהאד האיסלאמי ובחיזבאללה… עמדתם היא שהם לא מצפים מאיתנו שנבצע פעולות צבאיות".

חוסר מעש איראני בשטח עלול להיחשב כסימן לחולשה מצד אותם כוחות פרוקסי, שהיו כלי ההשפעה העיקרי של טהראן באזור במשך עשרות שנים, לפי 3 גורמים שסברו גם כי הדבר עלול להשפיע על מעמדה של איראן , שתמכה זה מכבר במטרה הפלסטינית נגד ישראל.

איש המודיעין הישראלי לשעבר, אבי מלמד, אמר: "האיראנים עומדים בפני הדילמה האם ישלחו את חיזבאללה ללחימה כדי לנסות להציל את זרועם ברצועת עזה, או שאולי ינטשו את הזרוע הזו".

 

העדיפות העליונה היא הישרדותה של איראן

הסוכנות ציטטה דיפלומט איראני בכיר שאמר: "עבור מנהיגיה הבכירים של איראן, במיוחד המנהיג העליון עלי חמינאי, העדיפות הגבוהה ביותר היא הישרדות הרפובליקה האסלאמית".

הוא הוסיף: "מסיבה זו, הרשויות האיראניות השתמשו בטון מאיים נגד ישראל מאז תחילת התקיפה, אך נמנעו מהתערבות צבאית ישירה".

מאז 7 באוקטובר, חיזבאללה תקפה את הכוחות הישראליים לאורך גבול לבנון מה שהביא למותם של 14 חיזבאלונים, לפי רויטרס, בעוד כלי התקשורת של חיזבאללה התאבלו על יותר מ-20 לוחמים שנהרגו במהלך הימים האחרונים. 

שני מקורות הבקיאים בהתנהלות של חיזבאללה אמרו כי עימותים בעוצמה נמוכה נועדה להעסיק את הכוחות הישראליים  אך לא לפתוח חזית חדשה גדולה, כאשר אחד מהם תיאר את הטקטיקה כניהול  "מלחמות קטנות".

 

אין עימות ישיר

בנוסף, הסוכנות ציטטה שלושה מקורות ביטחוניים ישראלים בכירים ומקור ביטחוני מערבי שאמרו כי ישראל אינה מעוניינת בעימות ישיר עם טהראן, וכי למרות שהאיראנים מתאמנים ומחמשים את חמאס, אין אינדיקציה לכך שהיה להם ידיעה מקדימה על הפיגוע ב-7 באוקטובר.

המקורות הוסיפו כי ישראל לא תתקוף את איראן אלא אם היא תותקף ישירות על ידי כוחות איראנים, למרות שהזהירו כי כל התקפה על ישראל על ידי חיזבאללה או כוחות פרוקסי איראנים בסוריה או בעיראק עלולה לשנות את גישתה של ישראל.

לדברי בכיר לשעבר המקורב למקבלי ההחלטות הבכירים באיראן, ההסכם בתיווך סין בין איראן וסעודיה סיבך את העניינים עבור מנהיגי איראן שרוצים להימנע מסיכון "ההתקדמות השברירית" שכבר הושגה.

הבכיר סבור שהעמדה האיראנית לגבי המתרחש בעזה מאשרת את האיזון העדין ששומרת טהראן בין אינטרסים אזוריים ליציבות פנימית.

 

הפגנות באיראן 

שני בכירים נוספים אמרו כי שליטי איראן אינם יכולים להרשות לעצמם להתערב ישירות בסכסוך מכיוון שהם נאבקים לדכא את ההתנגדות הגוברת בבית, המונעת מבעיות כלכליות וממגבלות חברתיות. 

במהלך ההפגנות נגד משטר המולאות באיראן בשנים האחרונות, הפכה הסיסמה "לא עזה ולא לבנון, אני מקריב את חיי למען איראן" לסיסמה ייחודית כדי להדגיש את התסכול והטרוניות של האיראנים על הקצאת משאבים לסוכני המשטר בחו"ל.

"סִתּום

קרדיט: אוריינט ניוז   קרדיט לתמונה: אוריינט ניוז