פיצוץ מסתורי באתר טילים איראני

אמש הדהד פיצוץ עוצמתי בעיר חרמבאד, השוכנת במערב איראן. תושבים דיווחו כי הפיצוץ מקורו בקרבת בית זיקוק לדלק וכן מתקן טילים בליסיטיים ידוע המנוהל על ידי חיל משמרות המהפכה האיסלאמיים (IRGC). בעוד כלי תקשורת איראניים טוענים כי לא תועדו נזקים או פציעות, סיבת הפיצוץ נותרה חמקמקה, אם כי יש המשערים כי מדובר בהתקפה על מתקן אחסון דלק לטילים בליסטיים, שבוצעה על ידי המוסד הישראלי. שתי לילות קודם לכן, גם במתקן עיבוד הנפט הגדול ביותר באיראן, בית הזיקוק בנדר עבאס, היה פיצוץ למרות שגורמים רשמיים המעיטו בחשיבותו.

האירוע הרועש הבהיל את התושבים המקומיים שראו עמוד עשן עצום המיתמר מהאזור. למרות גל החששות הראשוני, לא אושר כי היו נפגעים, והערכות מוקדמות מצביעות על כך שמתקן הטילים עצמו נראה ללא פגע למרות שבית הזיקוק הנפט שעל פי החשד סיפק את הדלק לאותם טילים עלה בלהבות.

 

ראוי לציין כי אירוע זה אינו חסר הקשר היסטורי. לחורמבאד ולמתקנים הסמוכים יש היסטוריה של התרחשויות דומות. לפני מספר שנים, פיצוץ עצום במתקן הטילים באזור גבה את חייהם של 13 עובדים. למרות דיווחים רשמיים המזלזלים לעתים קרובות בתקריות כאלה, הם מעלים חששות לגיטימיים לגבי אמצעי בטיחות במתקנים הצבאיים האיראניים.

מהדורת החדשות הבינלאומית "איראן אינטרנשיונל", המתריסה לדיווחים הרשמיים, קבעה חד משמעית: "יש בעיר בסיס טילים ענק של משמרות המהפכה האסלאמית", והציע כי קרבתו של הפיצוץ לבסיס היא יותר ממקרית.

 

יתר על כן, אירוע זה מתיישב עם דפוס מטריד של תאונות ופיצוצים בלתי מוסברים בתוך המגזרים הצבאיים והתעשייתיים של איראן. רק בשבוע שעבר, פיצוץ קטלני בבית הזיקוק הדרומי של איראן בבנדר עבאס גרם למות אחד ולארבעה פצועים. מוקדם יותר, ביולי, פרצה שריפה במאגרי נפט שמפעילה חברת אפטאב זיקוק נפט באותו אזור, ונגרם נזק לא מוגדר.

איראן חוותה שורה של תקריות מסתוריות שהשפיעו על התשתיות הצבאיות, הגרעיניות והתעשייתיות שלה בשלוש השנים האחרונות. ב-28 בינואר השנה פרצה שריפה מאסיבית במפעל צבאי איראני באיסספהאן, על פי החשד תוצאה של תקיפה ממוקדת של מל"ט.

בנוסף, ב-24 בספטמבר דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" כי מנגנוני המודיעין של המדינה סיכלו שורה של פיגועי טרור שתוכננו בטהרן. עשרות אנשים הקשורים לדאעש נעצרו בקשר למזימה שסוכלה.

 

בהתחשב בתדירות ובהיקף של תקריות אלה, עולות שאלות לא רק לגבי פרוטוקולי הבטיחות והאבטחה במתקנים אלה, אלא גם לגבי האם גורמים חיצוניים או גורמי התנגדות פנימית עשויים להיות שותפים לפיגועים אלו. הצהרות רשמיות מאיראן מפחיתות או מבטלות לעתים קרובות את היקף האירועים וההשלכות של האירועים הללו, אך העקביות והרצינות של התקריות לא מאפשרות להתעלם מהם.

לעת עתה, התעלומה סביב הפיצוץ האחרון בחורמבאד נותרה בלתי פתורה. עם זאת, זה מוסיף עוד רובד של מורכבות לנוף הבטיחות והביטחוני המאתגר שממשיך להתפתח בתוך איראן. (קרדיט: https://thejudean.com/)

מצגת אזור התקיפה