עסקת מיליארדים בין חברת ביטחונית אמריקאית לסעודית התרסקה. מה מאחורי?

עסקה בשווי של מיליארדי דולרים בין חברת הגנה אמריקאית ענקית לסעודית קרסה לפתע בגלל החששות שלחברה הסעודית היו עסקאות עם גופים סיניים ורוסים הנתונים לסנקציות אמריקאיות, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל .

העיתון ציטט אנשים שמכירים את הנושא שאמרו כי העסקה שהייתה אמורה להתקיים עם חברת "RTX" האמריקאית בוטלה לפתע בתחילת השנה. 

הגורמים הוסיפו כי חששות אלו היו גורם מרכזי להתפטרותו של ועד מייעץ המורכב מקציני צבא ארה"ב בדימוס מחברת הצבא הסעודית Scuba.

העיתון חשף כי חברת סקובה פיטרה את המנכ"ל שלה, אמריקאי, לאחר שהעלה את חששו בנושא הסנקציות מול בעל החברה שלו ועם גורמים אמריקאים. 

محمد بن عبد العزيز العجلان مؤسس «سكوبا» للصناعات العسكرية لـ «الجندي»:  نستهدف السوق السعودية وتوطين الصناعات الدفاعية – مجلة الجندي – مجلة عسكرية  ثقافية شهرية

קרדיט לתמונות: אלג'ונדי

 

המקורות אמרו כי חברות ביטחוניות מערביות גדולות אחרות שוקלים כעת מחדש הסכמים ראשוניים שנחתמו עם החברה הסעודית בשל חששות הקשורים להתנהלות מול גופים רוסים וסיניים.

העיתון מציין כי קריסת העסקה מראה את האתגר העומד בפני סעודיה להמשיך את יחסיה הדיפלומטיים והמסחריים עם סין ורוסיה, שלדברי וושינגטון חושפת את הביטחון הלאומי של ארה"ב לסכנה. 

מסתבר שההתעסקות עם חברות תחת סנקציות עלולה לערער את מאמצי ארה"ב ללחוץ כספית על רוסיה וסין ולהגביר את הסיכונים של חברות מערביות להיחשף לסנקציות. 

העיתון אמר כי המקרה מאיים גם על מוסקבה ובייג'ין המנסות להשיג טכנולוגיה צבאית אמריקאית סודית.

קריסת השיחות מלמדת גם על האתגרים העומדים בפני מדינות המעוניינות לשמור על יחסים עם ארה"ב מחד ועם מתחרותיה הגלובליות הגדולות מאידך, לפי העיתון.

 

לפי העיתון, מוחמד אל-עג'לן, הבעלים של חברת "סקובה" הפרטית שנוסדה ב-2021, עומד בראש המועצה לעסקים הסעודית-סינית, והוא צאצא של משפחה סעודית בולטת שייבאה טקסטיל סיני לפני עשרות שנים והיום פועלת בתחומים רבים. 

אל-עג'לאן מכחיש שיש לו עסקים עם חברות רוסיות ואומר כי כל העסקאות עם חברות סיניות מוגבלות לנושא אבטחת אספקת חומרי גלם כמו נחושת או גומי לשימוש בייצור תחמושת וכלי רכב משוריינים.

העיתון מצטט את אל-עג'לן שאמר כי החברה שלו "לא עובדת עם אף חברה הנתונה לסנקציות בינלאומיות".

הוא הוסיף כי הדיווחים "כולם שמועות, לא מדויקים, לא הגיוניים ולא מציאותיים".

הוא הוסיף שאף אחת מהחברות שלו לא משתתפת במשא ומתן או בהתנהלות מול חברות כלשהן הכפופות לסנקציות.

דובר מחלקת המדינה סירב להגיב על  חקירות מתמשכות או פוטנציאליות, על פי העיתון, וקבע כי ארצות הברית "מצפה מכל החברות ואנשים אמריקאים לבצע בדיקת נאותות ולפעול כדי לעמוד באופן מלא בכל תקנות בקרת הייצוא של ארה"ב וכל הסנקציות שנקבעו . "

גורם בארה"ב אמר לעיתון כי מחלקת האוצר הייתה מודעת לדאגות כי חברותיו של אל-עג'לאן קיימו קשרים עם גורמים רוסים וסינים הנתונים לסנקציות.

הן RTX והן ממשלת סעודיה לא הגיבו לבקשות להגיב על מידע זה, לפי העיתון.

محمد بن عبد العزيز العجلان مؤسس «سكوبا» للصناعات العسكرية لـ «الجندي»:  نستهدف السوق السعودية وتوطين الصناعات الدفاعية – مجلة الجندي – مجلة عسكرية  ثقافية شهرية

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונה: