מבזקי חדשות מהעולם ליום 9-9-2023. מתעדכן

*- איש העסקים הבריטי יליד מצרים, מוחמד אל-פאייד, הבעלים לשעבר של בית הכלבו היוקרתי הרודס בלונדון, הלך לעולמו בגיל 94, יממה לאחר יום השנה ה-26 לתאונת הדרכים בפריז שבה בנו, דודי אל-פאייד, נהרג עם בת הזוג שלו, הנסיכה דיאנה.

אל-פאייד, שעבר לבריטניה בשנות ה-60, החזיק בהרודס בין 1985 ל-2010, והיה הבעלים של קבוצת הכדורגל פולהאם בין 1997 ל-2013. הוא גם רכש את מלון ריץ היוקרתי בפריז בשנת 1979 ואף החזיק בווילה בפריז שבה התגוררו הדוכס מווינדזור, לשעבר מלך בריטניה אדוארד השמיני, ורעייתו ווליס סימפסון.

 

*- ראש ממשלת איטליה לשעבר, ג'וליאנו אמאטו, טען כי טיל צרפתי אחראי להפלתו של מטוס נוסעים שהתרסק עם 81 בני אדם בעת שהיה טיסה פנימית באיטליה, וזאת בניסיון לחסל את שליט לוב, מועמר קדאפי.

בריאיון ללה רפובליקה, טען אמאטו כי הייתה תוכנית של נאט"ו לפגוע במטוס של קדאפי, לכאורה במסגרת תמרונים אוויריים, אולם הרודן הלובי הצליח "להתחמק מהמלכודת" אחרי שקיבל התרעה מבניטו קרקסי, מנהיג הסוציאליסטים באיטליה ולימים ראש הממשלה.

"ארמון האליזה יכול לטהר כעת את חוסר הכבוד שמכביד על המצפון של פריז", אמר אמאטו, שהודה כי אין לו הוכחות מוצקות לטענה, שהועלתה גם על ידי ראש הממשלה לשעבר, פרנצ'סקו קוסיגה, לפני 15 שנה.

ראש הממשלה הנוכחית, ג'ורג'ה מלוני, קראה בתגובה לאמאטו לספק הוכחות לטענותיו. "חשוב להקדיש תשומת לב למילותיו של ג'וליאנו אמאטו", אמרה. "אבל אמאטו הדגיש כי המילים האלה הן פירות של מסקנות אישיות. אני מבקשת לדעת אם הוא גם מחזיק במרכיבים שיאפשרו לבחון מחדש את המסקנות של מערכת המשפט והפרלמנט ולהפוך אותם לזמינים כדי שהממשלה תנקוט בצעדים אפשריים כלשהם".

טיסה 870 של חברת איטוויה הייתה בדרכה מבולוניה לפלרמו ב-27 ביוני 1980, כאשר מטוס הדי-סי-9 התרסק בים הטירני, בין האיים אוסטיקה ופונזה, וכל 81 הנוסעים ואנשי הצוות נספו. בית משפט פסק כי טיל תועה פגע במטוס ודרש מהממשלה לשלם פיצויים, אולם הועלו גם טענות כי הייתה פצצה על המטוס.

 

*- הנשיא ביידן ורעייתו ג'יל סיירו היום באזורים שנפגעו מההוריקן אידליה בצפון מערב פלורידה. הם נפגשו עם תושבים, אנשי הצלה וגורמים רשמיים מקומיים ופדרליים. המושל הרפובליקני, רון דה סנטיס, נעדר מהביקור בטיעון שסידורי הביטחון מפריעים לפעולות השיקום, אבל המושל לשעבר וכיום הסנאטור הרפובליקני, ריק סקוט, ליווה את בני הזוג הנשיאותי, ואת הביקורת השגרתית נגד ביידן הוא החליף בשבחים על תגובתו המהירה של הנשיא.

 

*- חיל האוויר של טייוואן מתכנן לרכוש כ-200 טילי שיוט אוויר-קרקע מדגם ואן צ'ה-אן מתוצרת מקומית בחמש השנים הקרובות תמורת יותר מחצי מיליארד דולר טייוואני חדש (15.73 מיליון דולר אמריקאי) – כך דיווח כלי תקשורת מקומית.

לפי הפרסום, התוכנית המקורית הייתה לסיים את הייצור בשנה הבאה, אולם כעת מעוניינים בחיל האוויר להגדיל אותו לקצב של כ-50 טילים בשנה, כאשר ההערכות הן כי הגרסה החדשה תגיע ל-400 ק"מ במקום 200 ק"מ כיום.

הטיל מתוצרת המכון הלאומי למדע ולטכנולוגיה צ'אנג-שאן, אשר מותקן על גבי מטוס הקרב הרב משימתי מייצור עצמי, מיועד לפגוע בשדות תעופה של האויב ובאתרי ריכוז של כוחות צבא גדולים.

 

*- מפקד משטרת צפון אירלנד, סיימון ביירן, הודיע על התפטרותו אחרי ארבע שנים בעקבות שורה של שערוריות בשבועות האחרונים, הבולטת שבהן הייתה פרצת האבטחה החמורה בחודש שעבר כאשר הפרטים של כל המשרתים בכוח המשטרה פורסמו בטעות ברשת.

ארגון השוטרים בצפון אירלנד והמפלגה היוניוניסטית-דמוקרטית אף איימו לקיים הצבעות אמון בהמשך כהונתו של ביירן אם הוא לא יתפטר. "האמון במפקד המשטרה נשחק, הן בקרב הציבור כולו, ובמיוחד בקרב השוטרים ואנשי הצוות", אמר מנהיג היוניוניסטים, סר ג'פרי דונלדסון. "לאור זאת, אנחנו מאמינים שנדרש שינוי".

 

*- רודן קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, יגיע לרוסיה בשבוע הבא כדי לפגוש את הנשיא ולדימיר פוטין ולדון באפשרות של אספקת תחמושת לצבא הרוסי לטובת המלחמה באוקראינה – כך מדווח הניו יורק טיימס בהתבסס על גורמים אמריקאיים ומערביים. לפי הדיווח, קים צפוי להגיע ברכבת מאובטחת לפגישה שככל הנראה תיערך בעיר ולדיווסטוק שבמזרח הרחוק הרוסי, יתקיים הפורום הכלכלי המזרחי, והוא ככל הנראה גם יבקר במעגן של הצי הפסיפי הרוסי.

*- חתן פרס נובל לשלום, דמיטרי מוראטוב, החליט להשעות את עצמו מתפקיד העורך הראשי של העיתון נובאיה גאזטה בשל ההליכים שהוא מנהל בבית המשפט בעקבות החלטת משרד המשפטים הרוסי להכניס אותו לרשימת "הסוכנים הזרים" בסוף השבוע האחרון בטיעון שהפיץ עמדות שליליות ביחס למדיניות החוץ והפנים של רוסיה. את מקומו ימלא סגנו, סרגיי סוקולוב.

 

*- 120 אלף מורים לבושים בשחור, מתוכם כ-50 אלף בסיאול, קיימו היום הפגנות ברחבי קוריאה הדרומית בדרישה לזכות בהגנה טובה יותר על זכויותיהם בעבודה בעקבות שלושה מקרים שבהם מורים התאבדו בשבועות האחרונים בשל האשמות על בריונות מצד הורים וחוסר משמעת מצד התלמידים. 

המקרה הבולט ביותר התרחש לפני כחודש וחצי, כאשר גופתה של מורה בת 23 התגלתה בכיתה בבית הספר היסודי בסיאול שבו לימדה. שבועות ספורים קודם לכן, היא כתבה ביומנה על הפחד שמלווה אותה כאשר היא נכנסת לכיתה: "החזה שלי מרגיש הדוק מדי. אני מרגישה שאני עומדת ליפול היכן שהוא. אני לא יודעת אפילו איפה אני".

מורים בעבר ובהווה דיברו על התחושות הקשות. מורה בשם קוון סיפר לבי-בי-סי כי הוא לקח שתי חופשות מחלה במהלך עשר שנים כדי להתמודד עם דיכאון והתקפות פאניקה בשל הלחץ מצד הורים ותלמידים. לדבריו, בשנים האחרונות החלו ההורים לתבוע מורים על התעללות בילדים אם הם שלחו תלמיד סורר למסדרון או לחלק האחורי של הכיתה. "המנטליות שלהם היא 'רק הילד שלי חשוב', וכשאתה חושב רק איך לשלוח את הילד שלך לקולג' טוב, אתה הופך לאנוכי", אמר.

קים, מורה בגמלאות מסיאול, הודתה כי בימיה בבית הספר המעמד של המורים היה שונה. "עבדתי כמורה שזכתה לכבוד והייתה אהובה על ידי תלמידים ומורים", אמרה לקוריאה הראלד. "אבל הנוף החינוכי עבר שינוי סיסמי ומורים כבר לא מוערכים".

שר החינוך, לי ג'ו-הו, השתתף בטקס זיכרון למורה שהתאבדה בבית הספר בסיאול. "אני אקח את הזמן כדי לבחון ולראות אם התעלמתי מהקולות של המורים שדורשים הגנה טובה יותר של זכויותיהם", אמר. הנשיא יון סוק-יאול הנחה את עוזריו "לא לחסוך במאמצים כדי להבטיח את זכויות המורים" וכדי "לנרמל את שדה החינוך".

 

*- מחזקים את היחסים עם נאט"ו: סגן מזכ"ל הברית הצפון אטלנטית, מירצ'ה ג'ואנה, יגיע לישראל ביום רביעי לביקור של שלושה ימים.

ג'ואנה, לשעבר שר החוץ הרומני, ייפגש עם נשיא המדינה הרצוג, ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט, ישתתף בטקס זיכרון ביד ושם ויבקר בשלוחת הטכניון בשרונה שבתל אביב ובמרכז פרס לשלום ולחדשנות. ביום שישי, ייפגש ג'ואנה עם השגרירים מטעם מדינות נאט"ו שמוצבים בארץ.

*- במאי הקולנוע הבריטי, סיימון ווסט ("קון אייר", "טומב ריידר"), צפוי לצלם בשנה הבאה סרט היסטורי חדש בניאום, עיר העתיד של סעודיה שנבנית בצפון מערב המדינה על פי החזון של יורש העצר, מוחמד בן סלמאן.

האפוס "ענתרה", בשפה האנגלית, יביא את סיפורו של ענתרה אבן שדאד, עבד ערבי שהפך למשורר מצטיין בתקופה הטרום אסלאמית במאה השישית, אולם עדיין לא נמסר מי יגלם את התפקיד הראשי.

"ההזדמנות לצלם במולדתו של שבט באנו אבס אומרת שנוכל להישאר נאמנים לסיפור בעודנו מסייעים לגידול של תעשיית סרטים צומחת באזור", מסר ווסט בהודעה הרשמית על הפרויקט שפורסמה בפסטיבל הסרטים של ונציה. "זה פרויקט שאני נלהב להיות מעורב בו ואני מצפה ליצור משהו ייחודי עבור הקהל העולמי".

 

*- ביל ריצ'רדסון, לשעבר מושל ניו מקסיקו, שר האנרגיה ושגריר ארה"ב באו"ם שגם עמד מאחורי מספר עסקאות לשחרור שבויים ועצורים אמריקאים ברחבי העולם, הלך לעולמו בגיל 75. "הוא חי את כל חייו בשירותם של אחרים – כולל בתקופתו בממשל ובקריירה שלאחר מכן כשסייע לשחרר אנשים שהוחזקו כבני ערובה או נעצרו באופן שגוי בחו"ל", מסר מיקי ברגמן, ישראלי לשעבר שהיה עוזרו הקרוב של ריצ'רדסון ומשמש סגן נשיא מרכז ריצ'רדסון.

*- הרשויות בתוניסיה עצרו תושב העיירה טבורבה שבצפון המדינה בחשד למעורבות בסחר בלתי חוקי בפריטים ארכיאולוגיים אחרי שהתגלו ברשותו כתבים יהודיים ואבנים יקרות. מומחה מהמכון למורשת לאומי יבחן את הפריטים כדי לקבוע את המקור ואת גילם.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: דובר ממשלת תוניסיה