מבזקי חדשות ליום 9-9-2023. מתעדכן

*- הפלסטינים מזהירים מפני "אסון" בעזה
גורמים פלסטינים מזהירים מ"אסון" שצפוי להתרחש ברצועת עזה אם ישראל תמשיך ליישם את האיסור שהטילה על ייצוא משם. יום חמישי היה היום השלישי ברציפות בו נמנע ייצוא מהרצועה וזאת לאחר שמוקדם יותר השבוע סוכל ניסיון להברחת אמל"ח מהרצועה במטען סחורה מסחרי תמים לכאורה.

בצד הפלסטיני טוענים כי הייצוא מעזה בעיקר לגדה המערבית נאמד בכ-134 מיליון דולר בשנה. אם האיסור יהיה ממושך הוא יפגע בפעילות אלפי עסקים קטנים ברצועה, כך נמסר. עיקר הפגיעה תהיה בעסקים בתחום החקלאות, הדיג והתעשייה הקלה. ברצועת עזה שיעור האבטלה עומד על 46% ואם שערי הייצוא ימשיכו להיות סגורים, אלפים נוספים יפוטרו, כך טוענים בעזה.

 

*- מבחן אמיתי לסבלנותו של ארדואן?
האינפלציה בטורקיה שבה ומרימה את ראשה והיום פורסם כי הגיעה באוגוסט ל-58.9%. זה קורה לאחר שמונה חודשים של ירידת האינפלציה שביוני הגיעה ל-38.2% הרמה הנמוכה ביותר מזה 18 חודשים. אבל מאז, כאמור האינפלציה עלתה בצורה דרמטית, ל-47.8% ביולי וכעת 58.9%. כלכלנים עצמאיים מעריכים כי בפועל קצב עליית המחירים לצרכן נע סביב 128%.

הזינוק במחירים מגיע דווקא לאחר שהבנק המרכזי שינה כיוון והעלה את הריבית במשק בצורה חדה מ-8.5% ל-25% וזאת במטרה להיאבק באינפלציה. כידוע הנשיא הטורקי ארדואן הוא חסיד של ריבית נמוכה כדי לעודד צמיחה באמצעות צריכה. עם זאת, לאחר שנבחר מחדש בחודש מאי, נראה שהוא משנה כיוון וממנה לתפקידי המפתח כלכלנים הדוגלים במדיניות של העלאת הריבית. השאלה אם ארדואן אכן משוכנע שזו המדיניות הנכונה או ש"הפיוז הקצר" שלו יישרף בקרוב.

 

*- "הוילה של זלנסקי" שמסעירה את מצרים
זה יכול להיות סיפור השנה או פייק השנה. תלוי את מי שואלים. לפני מספר ימים פרסם בלוגר ועיתונאי מצרי בשם מוחמד אל עלאווי "תחקיר" ממנו עולה שנשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי רכש וילת פאר בשווי של כ-5 מיליון דולר באל גונה, עיר קיט מצרית שעשירי העולם נוהגים לרכוש בה נדל"ן. לפי הדיווח, הנכס נרשם על שם החותנת של נשיא אוקראינה. "התחקיר" כלל גם הצגת ההסכם כביכול לרכישת הוילה וכן נטען כי היא נרכשה באמצעות כספי הסיוע שקיבלה אוקראינה מאז הפלישה הרוסית בפברואר 2022.

הנושא עורר סערה במצרים עד שהחברה ממנה נרכשה הוילה כביכול נאלצה לפרסם תגובה. החברה, המשתייכת לקבוצת הענק אורסקום, הכחישה מכל וכל את התחקיר וטענה כי מדובר בפייק. היא הדגישה כי לא זלנסקי ולא איש ממשפחתו רכשו וילה וכן שהמסמך שהוצג היה מזויף. היא הבטיחה גם לתבוע את הבלוגר. המשך יבוא…

 

*- לא סתם הסעודים הפסיקו את הסיוע הפיננסי לרשות הפלסטינית ולכן לא ממהרים לחדשו
הדיבורים לאחרונה על חידוש אפשרי של הסיוע הכספי הסעודי לרשות הפלסטינית בהקשר של הסכם נורמליזציה עם ישראל מעוררים שאלות. חשוב לזכור כי הסעודים בעצם הפסיקו את הסיוע בשנת 2016 עקב קשיים כלכליים פנימיים אך גם עקב כעס על הרשות הפלסטינית. הסעודים הרגישו שהפלסטינים מחזירים להם בכפיות טובה על הסיוע הנדיב שהם נתנו להם. האם הסעודים שינו דעתם? לא בטוח אבל עם הזמן נדע את התשובה.

לסעודים יש סיבה טובה להרגיש פגועים. בין 1994 ל-2020 הסיוע מהמדינות התורמות שקיבלו הפלסטינים מוערך בכ-40 מיליארד דולר, רובו של הסכום הלך לקופת הרשות. סעודיה היא המדינה הערבית שתרמה הכי הרבה – כ-4 מיליארד דולר. לכך יש להוסיף עוד 2 מיליארד דולר לפחות שהסעודים תרמו לפלסטינים דרך ארגונים הומניטריים ואחרים. מבחינת הסעודים הם לא ראו כל תמורה אפילו לא הכרת תודה מצד הפלסטינים ולכן לא יחדשו את הסיוע ללא תמורה….

 

*- עוד "סוכן ישראלי" נלכד בלבנון אבל דרך הפעלתו הפתיעה גם את הלבנונים
בזמן האחרון יש כמעט כל כמה ימים דיווחים על לכידת סוכנים ישראלים בלבנון. ביום חמישי דווח על מעצרו של בסאם רישא, שנעצר מוקדם יותר השנה ועליו הוטלה משימת איסוף מודיעין על חיזבאללה וכן על בסיס של הצבא הלבנוני בג'וניה. מה שמפתיע בסיפור שלו, כך לפי התקשורת בלבנון שהוא נפגש במשך שנים עם מפעיליו בתוך לבנון. בדרך כלל מדווח בלבנון שהסוכנים מופעלים מחו"ל.

רישא בן ה-53 שירת בביטחון הפנימי של לבנון בין השנים 1992 ל-2015. לאחר פרישתו החל לעבוד באולם תצוגה של כלי רכב בג'וניה. הוא הודה כי גויס על ידי ישראל בשנת 2011 ועשה זאת בעיקר בשל מצוקה כלכלית. הוא טען כי מידי פעם בפעם המפעיל שלו היה מוסר לו בתוך לבנון סכום של 1500 דולר תמורת המידע שסיפק ובכלל זה תצלומים של מתקני חיזבאללה.

 

*- התפתחות מעניינת במחאה נגד אסד
ביום התשיעי ברציפות יצאו אלפי סורים באזור סווידא בדרום סוריה למחאה נגד משטר אסד על רקע המצוקה הכלכלית. המוחים משתייכים ברובם המוחלט לעדה הדרוזית שעד כה הייתה נאמנה למשטר אסד ולא הצטרפה לאינתיפדה נגדו בשנת 2011.

אתמול נרשמה התפתחות מעניינת כשהמפגינים החלו לקרוא לסילוקה של בת הברית הקרובה לאסד, איראן. המפגינים קראו לבטל הסכמים שנחתמו עם איראן בשנים האחרונות והעבירו לידיה נמלי ים ותעופה במדינה.

המשטר הנמצא בבעייה ומעדיף להימנע מדיכוי אלים מנסה לצמצם נזקים. רפיק לוטף, עיתונאי מקורב למשטר טוען כי כל מפגין שיוצא לרחוב מקבל כ-20 דולר. עוד הוא הוסיף כי אתר החדשות המרכזי בסוויידא המדווח על המחאה מופעל מישראל והולנד…

 

*- הדרמה בלוב: שרת החוץ כבר הושעתה בעבר…
בלוב מתקשים להירגע מפרסום אודות הפגישה שקיימה שרת החוץ נגלאא' אלמנקוש עם שר החוץ אלי כהן בתיווך שר החוץ האיטלקי. לפי הדיווחים, אלמנקוש הושעתה ונפתחה נגדה חקירה. מסתבר כי אין זו הפעם הראשונה שזה קורה. בשלהי 2021, מסר דובר ממשלת לוב כי השרה מושעית וחקירה נפתחה נגדה בשל מה שהוגדר "מדיניות עצמאית" ללא תיאום עם שאר גורמי הממשלה. אז היה מדובר בהבטחה לאמריקאים להסגיר לידיהם איש מודיעין לובי שהיה חשוד במעורבות בפיצוץ המטוס בלוקרבי במהלך שנות השמונים.

ובינתיים הביטחון הכללי בלוב מכחיש דיווחים שסייע לאלמנקוש לברוח הלילה לטורקיה. לפי הודעה רשמית שמה של השרה צורף ל"רשימה השחורה" של אלה שיציאתם מלוב נאסרה.

אלמנקוש היא ד"ר למשפטים, התחנכה בארה"ב ושימשה בתפקידה ממרץ 2021.

 

*- נתון מדאיג מבחינת סעודיה
השנה שעברה הייתה מוצלחת במיוחד למשק הסעודי בזכות עליית מחירי הנפט אך השנה פחות. לפי נתונים עדכניים, יתרות החוץ של סעודיה ירדו ביותר מ-16 מיליארד דולר במהלך החודש שעבר והגיעו לרמות הנמוכות ביותר שלהן מאז 2009.
בסך הכול הנכסים בחו"ל נטו ירדו לשווי של 407 מיליארד דולר ביולי, כך לפי דו"ח של הבנק המרכזי הסעודי, שפורסם ביום שני. הירידה מיוחסת לירידת ערך המט"ח והפיקדונות בחו"ל לכ-148 מיליארד דולר ביולי, לעומת כ-164 מיליארד דולר ביוני.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות