סעודיה בוחנת קניית לפחות כ-100 מטוסי קרב צרפתיים מסוג ראפאל

לאור היחסים המתוחים עם ארצות הברית עקב הפחתת הפקת הנפט, סעודיה שוקלת לרכוש בין 100 ל-200 מטוסי קרב צרפתיים מסוג "ראפאל". מטוסי קרב אלו הם מטוסים רב-משימות שיכולים לבצע קרבות אוויר-אוויר, משימות אוויר-יבשה ואוויר-ים. יש לו יכולת התגנבות גבוהה, יכולת תמרון וביצועים. מטוסי קרב אלו שימשו במספר מבצעים צבאיים באפגניסטן, לוב, עיראק וסוריה.

אם רכישת מטוסי הקרב הללו תתבצע, הדבר יחזק את חיל האוויר הסעודי וישפיע על המאזן האזורי במזרח התיכון. זה גם יהווה אתגר לארצות הברית, שהיא ספקית הנשק העיקרית של סעודיה. הדבר עשוי להביא לשינוי ביחסים בין שתי המדינות, במיוחד לאור המתיחות סביב נושא הגרעין וזכויות האדם באיראן.

ערב הסעודית הקדישה עשרות שנים לבניית חיל אוויר אדיר המורכב אך ורק ממטוסי קרב אמריקאים ובריטים מתקדמים. אבל ההתעניינות המוצהרת של ריאד בסיכוי לרכישת מספר רב של מטוסים צרפתיים עשויה להיות סימן לכך שהיא לא מאמינה שבעלי בריתה הוותיקים אמינים כמו קודם.

 

בדצמבר דיווח העיתון הפיננסי הצרפתי "לה טריביון", בציטוט מקורות ללא שם, כי סעודיה שוקלת לקנות 100 עד 200 מטוסי קרב מסוג ראפאל תוצרת מפעלי דאסו. הדו"ח מגיע על רקע התפתחויות המצביעות על כך שספקים מסורתיים לריאד עשויים שלא להיות מוכנים לספק לה מטוסים בעתיד.

באוקטובר, הכעס על ריאד על קיצוץ בהפקת הנפט גרם למחוקקים בארה"ב להציע חקיקה להקפאת כל מכירות הנשק של ארה"ב לממלכה, מה שעלול היה לקרקע את רוב חיל האוויר הסעודי ולמתוח עוד יותר את יחסי ארה"ב-סעודיה המתוחים בלאו הכי.

ביולי הודיעה גרמניה כי לא תאפשר מסירת מטוסי קרב נוספים מדגם יורופייטר טייפון לסעודיה. 72 היורופייטרים של חיל האוויר הסעודי הם סוג המטוס השני בכמויות, אחרי מטוסי ה-F-15 מתוצרת ארה"ב, שהסעודים מחזיקים בסד"כ שלהם. 

 

שכנותיה של ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות וקטאר, בנו ציים גדולים של מטוסים מתוצרת מערבית הכוללים עשרות מטוסי ראפאל. דו"ח "לה טריביון", למרות שלא אושר, מצביע על כך שחששות פוליטיים ומעשיים דוחפים את הסעודים לעבר המטוס הצרפתי.

רכישת מטוסי טייפון נוספים תהיה "צעד הגיוני" מכיוון שלסעודים יש תשתית להכשיר ולהפעיל את המטוס, אמר סבסטיאן רובלין, עיתונאי תעופה צבאי, "אבל האמברגו הגרמני מונע זאת".

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן גם "לא נוטה כרגע לתת לוושינגטון בונוסים כלשהם על ידי הזמנת מטוסי ה-F-15EX", ולמרות "שינוי הכיוון" של הנשיא ג'ו ביידן, אמר רובלין, הסעודים יודעים שהמכירות עלולות להשתבש  בעתיד.

 

רובלין ציין כי צרפת מכרה לריאד כלי רכב משוריינים, מסוקים, ארטילריה, מערכות תקיפה אוויר-קרקע וטילי שיוט SCALP, וכי התרבות הפוליטית הצרפתית מעריכה "מגזר הגנה מגוון ועצמאי", ולכן היא "פחות רגישה לדאגות המבוססות על זכויות אדם", ומאפשרת מכירת נשק בר קיימא לקבוצה רחבה יותר של לקוחות במזרח התיכון".

לפיכך, רכישת 100 מטוסי ראפאל או יותר של ערב הסעודית תהיה "ברכה כלכלית" גדולה ש"תהפוך את ריאד לשותפה אסטרטגית מתוחכמת מחוץ לוושינגטון או לונדון", אם כי רובלין ציין כי מדינות המפרץ בדרך כלל הכריזו באופן בולט על גיוון מקורות רכישה הכוללות גם את רוסיה או סין, וזאת כדי לקבל מחירים תחרותיים מהשותפים האסטרטגיים העיקריים שלהם".

ריאן פול, אנליסט בכיר במזרח התיכון וצפון אפריקה בחברת הערכת סיכונים RANE, אמר כי מטוסי ראפאל עשויים להוות "אופציה אטרקטיבית" עבור ריאד, שזוכרת היטב את הסנקציות האמריקאיות והגרמניות שהוטלו עליה לאחר רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ב- 2018.

מטוס רפאל הצרפתי מקבל את הפצצה המודרכת הגדולה ביותר בארסנל שלו, במשקל 1000 ק"ג, החודרת לביצורים

קרדיט: ערביכ דפנס   קרדיט לתמונה: מפעלי דאסו