מטוס קרב F-35A התרסק עקב תקלה אלקטרונית שנגרמה ממערבולת מעשה ידי אדם

באמצע אוקטובר 2022, מטוס קרב מהדור החמישי, ה-F-35 Lightning II, התרסק ביוטה. תשעה חודשים לאחר מכן נחשפה סיבת ההתרסקות.

בסתיו שעבר התרסק מטוס F-35A של חיל האוויר האמריקני בבסיס חיל האוויר היל (היל). הנזקים שנגרמו לחיל האוויר האמריקני נאמדו ב-166 מיליון דולר. דו"ח שפורסם השבוע אמר כי אשמה נעוצה בתקלה באלקטרוניקה של המטוס. זה קרה כתוצאה מכך שהמטוס עבר בתוך מערבולות.

התאונה התרחשה ב-19 באוקטובר 2022, לאחר השעה 18:00 שעון מקומי. ה-F-35A שהתרסק טס בשלישי מתוך קבוצה של ארבעה מטוסי קרב. המטוס היה שייך לטייסת הקרב 421.

الميادين Go | تحطّم طائرة مقاتلة من طراز F-35 في قاعدة تكساس - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

 

המטוס שהתרסק פגע במערבולת אווירית שהותיר F-35A אחר שטס לפניו.  בקרות הטיסה רשמו נתוני טיסה שגויים, מה שגרם לטייס לאבד שליטה על המטוס. המטוס פשוט הפסיק להגיב לפקודות.

הטייס ניסה להפסיק את ההנמכה לנחיתה ולנסות לנחות שוב. עם זאת, ה-F-35A סטה לצד שמאל. לאחר ניסיון כושל ליישר את המטוס, הטייס פלט את עצמו בשלום והמטוס התרסק ליד המסלול. כל האירוע נמשך פחות מ-10 שניות.

 

הדיווח מציין כי מטוס הקרב היה תקין לפני שהתרחשו הבעיות בזמן הנחיתה. מהחקירה עולה כי הטייס לא עמד בכללים שהיו בתוקף באותו יום, שדרשו ממנו להישאר לפחות 2.7 קילומטרים (9,000 רגל) ממטוס הקרב הניגש לנחיתה.

מצד שני, מדריך תוכנית הטיסה של F-35 מייעץ לטייסים לשמור על מרחק של 900 מטר (3,000 רגל), אך אינו מציין כמה רחוק הם צריכים להיות זה מזה במקרה של מערבולות. החקירה כללה סימולציה של תנאי הטיסה הספציפית הזאת, שמצאה שהתאונה לא נגרמה מנזק פיזי אלא מפרשנות שגויה של המטוס לנתוני הטיסה.

חיל האוויר האמריקאי אמר שהסבירות שמצב כזה יתרחש שוב בעתיד היא קלושה. מטוסי F-35 מהדור החמישי טסו יותר מ-600,000 שעות, ומערבולת מעולם לא השפיעו על מערכת הנתונים לפני כן.

יצוין כי עבור חיל האוויר האמריקני זה היה האובדן השני של מטוס  ה-F-35A Lightning II מאז 2012. מטוס הקרב הראשון התרסק באביב 2015 בבסיס חיל האוויר Eglin, פלורידה, כאשר הטייס ניסה לנחות במהירות מופרזת.

מטוס קרב מהדור החמישי F-35A Lightning II התרסק עקב תקלה אלקטרונית שנגרמה מהפרעות מעשה ידי אדם

קרדיט: ערביכ דפנס