תמונות לוויין חושפות בסיס טילים בליסטיים באזור קהיר

בתצ"א של בסיס הסקאד המצרי נראה שהטיל הבליסטי קצר הטווח עדיין בשירות ללא קשר לגילו.

בעוד שעוצמת הטילים הבליסטיים של מצרים נותרה סודית, צילומי לוויין עדכניים הראו כי ה-R-300 Elbrus קצר הטווח (RS-SS-1C Scud B) עדיין פעיל למרות גילו. ניתוח של תמונות לוויין מסחריות מאפריל 2023 חושף בסיס של טילי סקאד בפאתי קהיר.

 

הבסיס: 

המתקן ממוקם רק 12 קילומטרים דרומית-מזרחית למרכז העיר קהיר, וכולל מגוון של מוסכי רכב, יחידות מגורים ומבני מינהל, בנוסף לארבעה בניינים רבי קומות המאפיינים את פעילות הסקאד. תמונות לוויין רבות מציגות סקאדים רכובים על נגררים ומה שנראה כרכבי MAZ-543 (TELs) חונים בשטח הפתוח.

בסיס סקאד בקהיר

קרדיט: חברת MAXAR

 

אם הטילים שנראו הם סקאד B לטווח של 300 ק"מ או סקאד C לטווח ארוך יותר לא ברור מהתמונות הזמינות. סקאד C עם טווח של 500 ק"מ ,שעל פי הדיווחים מצרים קנתה מצפון קוריאה ב-1996 – דומה מבחינה חיצונית לסקאד B.

בסיס טילי סקאד בקהיר
בסיס טילי סקאד ליד קהיר

פעילות אינטנסיבית של כלי רכב, כולל ציוד הקשור לסקאדים, נצפו בשנים האחרונות, כולל בחודשים האחרונים. יתרה מזאת, החלק הצפוני של הבסיס הורחב בסוף 2014 ונבנה בו גשר נוסף מעט גדול יותר בשנת 2016. בעוד שגובה הבניין החדש בין-19 ל-20 מטרים (הערכה גסה המבוססת על מדידות צל) יהיה בתיאוריה מספיק כדי להכיל את טיל הנודונג הצפון קוריאני הגדול יותר שקהיר הביעה עניין בו בעבר, לא ניתן לראות בבסיס הוכחוצ לגבי סוגי טילים אחרים מלבד סקאדים.

ייעוד הבסיס מצביע על המשך השימוש של מצרים בטילי סקאד, וכבר ב-2016 מצרים משקיעה בהמשך פיתוח המתקן. עם זאת, התוכניות של מצרים בנוגע למאגר הטילים הבליסטיים שלה אינן ידועות.  נותר לראות אם מצרים תחליף את הסקאדים המזדקנים שלה בחדשים יותר – או שכבר רכשה מערכות כאלה, ומתכוונת להפעיל אותן לצד הנשק המזדקן שלה.

שאלות דומות אופפות את אתרי המחקר, הפיתוח והייצור הקשורים למאמצי העבר של מצרים להקים תעשיית טילים מקומית. הן עמדות הניסוי של מנועי הדלק הנוזלי בג'בל חמזה והן אתר ייצור מנועי הדלק המוצק באבו זעבל עברו שינויים והרחבות במהלך השנים האחרונות. לא ברור למה נועדו השינויים וההרחבות הללו.

תמונות לוויין חושפות בסיס טילים בליסטיים במצרים

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונה: צבא מצרים