האמירויות: מילה על תמונה ועל מקדש

מקדש הינדי וסערה ערבית
ברשתות החברתיות הערביות, שוב עולה תמונה מזויפת שמחוללת סערה בעולם הערבי, והפעם שוב מדובר בתמונה שנטען שרואים בה את מוחמד בן זאיד (MBZ) נשיא איחוד האמירויות, ובטקסט המצורף לתמונה תוכלו למצוא טקסט שחלקו אמירות קשות נגד איחוד האמירויות, חלקו “רק” יוצא נגד MBZ אישית, וחלק “אינפורמטיבי” לכאורה, שמספר לנו שמדובר במקדש ההינדי הראשון באמירויות או הראשון באבו דאבי, ויש מי שמספרים לנו שמדובר במקדש ההינדי השני בגודלו בעולם.

כדרכו של העולם של ימי הרשת העליזים, התמונה והטקסטים המלווים אותה, מוצאים דרכם מהרשתות החברתיות אל אתרי החדשות וערוצי התקשורת השונים בעולם, ולצערי, לא נפקד מקומם של דוברי העברית בהפצת התמונה "והסיפור".

לכל מי שרק ינסה לבצע בדיקת עובדות פשוטה, יתברר שהתמונה פוברקה ועברה מניפולציה שבה הושתלו פניו של מוחמד בן זאיד על התמונה המקורית, אבל זה לא מנע ממפיצי התמונה ברשתות החברתיות וממנה באתרי עיתונות שונים, לפרסם את התמונה המזויפת יחד עם טקסט זה או אחר, בין אם במזיד כחלק מקמפיין אנטי אמירותי, או ‘סתם’ כי העתיקו את "ידיעה" והתמונה הנלווית אליה, ופרסמו אותה ללא כל בדיקה מינימלית.

אז בואו נסנן את כל הרעש, ונתמקד בעובדות ונברר מה הסיפור שמאחורי הסיפור.

 

נתחיל עם התמונה
היות ומוחמד בן זאיד כלל לא היה בטקס בשנת 2019, בו צולמה תמונה המקורית במהלך טקס הנחת אבן הפינה של מקדש הינדי באבו דאבי, מטבע הדברים הוא גם לא צולם באותה הזדמנות, אלא ד"ר ת'אני בן אחמד אל זייודי (ثاني بن أحمد الزيودي = Thani bin Ahmed Al Zeyoudi) המכהן כשר לסחר חוץ, שבזמן קיום הטקס בשנת 2019, הוא היה שר שינויי האקלים ואיכות הסביבה.

תוכלו למצוא את הידיעה על הטקס ולראות את הסרטון שבו רואים את ת'אני אל זייודי, ולא את MBZ,
באתר WAM, סוכנות הידיעות האמירותית, ותוכלו לראות את התמונה המקורית, שאותה לקחו ושתלו בה את פניו של MBZ באחת מהכתבות על הטקס, לדוגמה באתר Gulf Today.
התמונות – המקורית והמזויפת, מוצגות בעמוד האחרון של המסמך.

 

אבל מה הסיפור של התמונה המזויפת?
כפי שניתן להבין מתחילת דברי, זה לא סיבוב ראשון של התמונה המזויפת, וגם בשנה שעברה, עלתה התמונה בקמפיין רשת, שנראה שנוצר כדי לסכסך בין האמירויות למדינות עולם האסלאם האחרות, ובמיוחד עם ערב הסעודית, ושניצל את המומנטום השלילי נגד הודו, לאחר שהעולם האסלאמי גינה את הודו והממשלה ההודית, בעקבות דברים שאמר בכיר במפלגת השלטון ההודית, שנחשבו פוגעניים כלפי הנביא מוחמד.

בשנה שעברה הוצמדו לתמונה טקסטים שחלקם צורפו גם השנה, כגון "בן זאיד חונך את המקדש ההינדי השני בגודלו בעולם באבו דאבי",אבל גם טקסים מתסיסים וחריפים, כגון "הינדים מעליבים את נביא האסלאם ואבן זאיד פותח להם מקדש".
אציין שהניסיון לסכסך בין האמירויות לערב הסעודית (ושאר מדינות ערב) מקורו באיראן, וכבר מתנהל מספר שנים בדרכים שונות. חלקו בכתבות בעיתוני שופרות התעמולה של משטר המולות, וחלקו ברשתות החברתיות, כולל הפצת התיוג #مقاطعة_الامارات = חרם על האמירויות.

במסגרת קמפיין זה, נעשה שימוש גם בתמונות מטקס הנחת אבן הפינה למקדש ההינדי באבו דאבי, הוצמדו להן פניני לשון כגון שמחרימים את איחוד האמירויות כי "באמירויות מתייחסים לכל הדתות בסובלנות, חוץ מאשר לאסלאם".

ויש אפילו חשבון טוויטר ייעודי לחרם על האמירויות, שכמובן מפעיליו שומרים על אנונימיות, אשר יוצא בארסיות נגד האמירויות ובין היתר תוקף את האמירויות גם על הקשר והנורמליזציה עם ישראל.
לא שאני מפנה את האצבע ליחידות הסייבר והמודיעין של הצדיקים השוכנים מעבר למרץ, אבל אשאיר לכם להעלות השערות מי העומדים מאחורי החשבון הזה…

ואם כבר מדברים על קמפיין שנועד לסכסך בין המדינות הערביות במפרץ, ועל השערות, אני יכול רק לתהות על הסיבות ולנסות לשער מי זה אותו גורם עלום, ששנה אחרי שנה, עומד מאחורי העלאת התמונה המפוברקת המדוברת, לרשתות החברתיות.

 

מילה על המקדש המדובר
המקדש מהטקס המתוקשר של שנת 2019, הוא מנדיר (מקדש הינדי) BAPS באבו דאבי, שנבנה ע"י Bochasanwasi Akshar Purushottam Swaminarayan Sanstha (BAPS) של הכת ההינדית Swaminarayan Sampradaya, המקדש נועד לשרת את הקהילה ההינדית ויהיה פתוח לבני כל הדתות.

נוסף למקדש בעיר באבו דאבי, יש גם גם מקדש קטן יותר בעיר רואיס (الرويس = Ruwais) שבאמירות אבו דאבי, ומקדש בדובאי, ובשארג'ה, בירת אמירות שארג'ה, וגם במוסקט בירת עומאן, ובמנמה, בירת בחריין, ובכוויית, וכן BAPS בנתה מעל 1,200 מקדשים בהודו ובעולם, כולל בארה"ב, קנדה, אנגליה, פורטוגל, בלגיה, קניה, דרום אפריקה, טנזניה, אוגנדה, באוסטרליה, ניו זילנד, סינגפור, הונג קונג, יפן, ומדינות נוספות.

תחילת הסיפור של המקדש המדובר הייתה בשנת 2015, כאשר בזמן ביקורו של נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו, באמירויות, הודיעה ממשלת איחוד האמירויות על הקצאת קרקע לבניית המקדש, ובביקורו השני באמירויות, בשנת 2018 נחתם מזכר הבנות בין האמירויות, הודו ונציג BAPS ובטקס רב רושם בנוכחות משפחת המלוכה ו 250 מנהיגים ומכובדים, ומוזמנים רבים אחרים, הונחה אבן היסוד של המקדש.

וכאמור באפריל 2019, התקיים טקס חגיגי להנחת אבן הפינה למקדש, בהשתתפות בנוכחות מאהאנט סוואמי מהראג', המנהיג הרוחני הכת ההינדית, שרים ונכבדים רבים אחרים מהאמירויות ומהודו, ואלפים מבני הקהילה ההינדית באבו דאבי ומהאמירויות האחרות, אבל אזכיר שמוחמד בן זאיד – MBZ אז עדיין יורש העצר, לא היה בין כ 5,000 המוזמנים שהגיעו לטקס.

 

בניגוד לפרסומים שמדברים על המקדש ההינדי הראשון באמירויות או הראשון באבו דאבי, לא מדובר במקדש הראשון, וישנם לא מעט מקדשים הינדים, ומקדשים ובתי תפילה של דתות אחרות באבו דאבי ובאמירויות בכלל, אבל המקדש המדובר, יהיה מקדש האבן ההינדי המסורתי הראשון במזרח התיכון, ובבנייתו לא נעשה שימוש בברזל בניין או קורות פלדה, אלא בניה מאבנים שנחצבו וסותתו בצפון רג’טאן בהודו (רובן מאבן חול וורודה) ונשלחו להרכבה באבו דאבי, וכן שיש שיובא מאירופה, וממנו גולפו מוטיבים הודים והינדים מסורתיים, שמשולבים במבנה על רקע אבן החול הוורודה.

בניגוד לפרסומים בהם נאמר שמדובר במקדש ההינדי השני בגודלו בעולם, גם פרט פיקנטי הזה אינו נכון
אמנם מדובר במבנה גדול, אבל המתחם באבו דאבי דומה בגודלו למתחם שנמצא בעיירה רובינסוויל
(Robbinsville) שבניו ג’רזי, ארה"ב, ולא רק שאינו מתקרב בגודלו למקדשים הגדולים, הוא גם אינו ברשימת הגדולים ביותר של BAPS.

הגדול במקדשי BAPS נמצא בדלהי, והוא המקדש ההינדי ה 5 בגודלו בעולם, אחריו ברשימה נמצא המקדש בטורונטו, קנדה, שהוא רק ה 18 ברשימת הגדולים בעולם, במקרה הטוב, המקדש באבו דאבי ייכנס למקום ה 26 ברשימת המקדשים ההינדים הגדולים בעולם.

אציין שמדובר שהמקדש יושב במתחם גדול, ושנוסף לאולמות תפילה ופולחן, כמו ברבים מהמקדשים של ,BAPS המקדש כולל גם כיתות לימוד, מרכז תרבות, ספרייה, מרכז קהילתי, אמפיתיאטרון, חדרי אוכל, חדרי כנסים, גינות, מגרש משחקים ומתקנים נוספים.

 

מילה על סובלנות באמירויות
זה המקום להזכיר שבאמירויות מחנכים לסבלנות, סובלנות וקבלת האחר, לא רק מהפה אל החוץ כאמירת “’פוליטיקלי קורקט’ חסרת משמעות ותוכן, אלא כדרך חיים, עם תוכנית לימודים ארוכת שנים שמתחילה מהגיל הרך, ואוסיף שאחד מבני המשפחה השלטת באבו דאבי ובאיחוד האמירויות הערביות, השייח נהיאן בן מובארק אל נהיאן (نهيان بن مبارك آل نهيان = Nahyan Bin Mubarak Al Nahyan) הוא שר הסובלנות והדו-קיום של איחוד האמירויות. (כמה מדינות אתם מכירים שבממשלתם מכהן שר סובלנות ודו קיום?)

עוד אזכיר שבאמירויות מתגוררים תושבים בני מעל 200 לאומים שונים, בני דתות שונות, מוסלמים מזרמים שונים (כ 62% מתושבי האמירויות) נוצרים מזרמים שונים (כ 21%) בני הדת ההינדית (כ 9%) ועוד בני דתות רבות אחרות, בהם בודהיסטים, סיקים, בהאים, ועוד.

אזכיר גם את מתחם "בית המשפחה האברהמית" (بيت العائلة الإبراهيمية = Abrahamic Family House) שנפתח באמירויות, המשלב שלושה מתחמי תפילה של שלושת הדתות האברהמיות, וכולל בית כנסת על שם הרמב"ם – רבי משה בן מימון, מסגד על שם ד"ר אחמד טייב האימאם הגדול של אל זהאר וכנסייה הקרויה על שם האפיפיור פרנציסקוס, וכן אזכיר שבאמירויות ישנה קהילה יהודית שכמו כל בני שאר הדתות, זוכה לחופש פולחן מלא.

 

כל מה שצריך לעשות, זה לבדוק…
אומר לכם בכנות, שאני לא מבין מדוע יש מי שמפרסמים ידיעות כזב שלא נועדו למטרות זדון, כגון הסתה נגד MBZ או נגד איחוד האמירויות, ללא כל בדיקה מינימלית, שהרי כל מה שצריך לעשות זה בסך הכל לבדוק.

זה לא שצריך כישורי חיפוש מתקדמים, או להיעזר בבינה מלאכותית כדי לראות שמדובר בתמונה מזויפת שעברה עריכה, ואפילו לא צריך לצלול בארכיונים עיתונים, הרשת מלאה בכתבות וידיעות על בדיקת אמינות התמונה הערוכה.

לסיום, תרשו לי קוראים יקרים, להזכיר לכם שתמיד רצוי לבדוק אמינות ידיעה ואמינות מקור.

 

זו התמונה המקורית מהטקס באפריל 2019, בהשתתפות ת'אני בן אחמד אל זייודי:

 

התמונה המזויפת שרצה ברשת וצצה לה שוב לאחרונה, בה הושתלו פניו של מוחמד בן זאיד (MBZ):

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון