טורקיה מפעילה לראשונה את מערכת ההגנה האווירית S-400 בגבול עיראק

אם הדיווחים מדויקים לפיהם טורקיה תפרוס את מערכת ההגנה האווירית מתוצרת רוסיה לאורך הגבול הטורקי-עיראקי בקיץ הקרוב, זה יסמן את השימוש המבצעי הראשון במערכת ההגנה האווירית S-400 מאז שטורקיה רכשה אותה ב-2019.

חמש שנים לאחר רכישתו, לפי הדיווחים, טורקיה מתכוננת להפעיל את מערכת ההגנה האווירית S-400 "טריומף" בפעם הראשונה לאורך גבולה עם עיראק, אשר הוערכה על ידי התקשורת הטורקית כחלק מהכנות למתקפה נגד אתרים מפלגת הפועלים של כורדיסטן בקיץ הבא.

מפלגת הפועלים של כורדיסטן היא קבוצה שסווגה על ידי אנקרה כקבוצת טרור.

מטוסי התאבדות אוקראינים הורסים מערכת הגנה אווירית S-400 Triumph ברוסיה (וידאו)

אם יאושרו הידיעות, זה יסמן את השימוש המעשי הראשון במערכת ההגנה האווירית מתוצרת רוסיה מאז שטורקיה רכשה אותה ב-2019.

היו ספקולציות בתקשורת הטורקית לגבי פריסת מערכת ה-S-400 בגבול טורקיה-עיראק כדי להגן על הכוחות הטורקיים מאיומי מל"טים מצד מיליציית PKK. לפי הדיווחים, ה-PKK רכשה מל"טים המסוגלים לאיים על אתרי צבא טורקיה.

עם זאת, תפקידה העיקרי של מערכת S-400 הוא להתמודד עם איומים גדולים יותר כמו מטוסי קרב, טילי שיוט וטילים בליסטיים, בדומה לתקיפות הטילים האחרונות ששיגרה איראן נגד ישראל.

כלי תקשורת בינלאומיים ציטטו אנליסטים שאמרו כי הסיבה העיקרית שטורקיה פרסה את מערכת ה-S-400 בגבולה עם עיראק היא כדי להגן על עצמה מאיומי טילים איראניים פוטנציאליים.

הדבר מבוסס על שיגור טילים בליסטיים של איראן לעבר מטרות בצפון עיראק, הקשורות לכאורה לסוכנות הביון הישראלית, המוסד.

עלי בקיר, מומחה לטורקיה במרכז אבן ח'לדון באוניברסיטת קטאר ועמית בכיר שאינו תושב ביוזמת הביטחון של המועצה האטלנטית של המזרח התיכון סקאוקרופט, חלק על הדו"ח, אך לא שלל ישירות את האפשרות.

מערכת הגנה אווירית ארוכת טווח מתוצרת רוסית S-400

 

"זה יכול להיות למטרות ניסוי, דרישה מבצעית בגלל האיום הזר הקיים מכיוון צפון עיראק, שבה מתבססים הכוחות הטורקיים, או פשוט חדשות לא נכונות", אמר באקיר ל-Business Insider .

הוא הוסיף: "אם מערכת ה-S-400 תוצב כדי לענות על הצרכים המבצעיים, זה עשוי להיות כדי להתמודד עם האיום הפוטנציאלי של טילים בליסטיים איראניים".

למרות שהגנה אווירית טורקית אחרת מסוגלת להילחם באיומים אוויריים מה-PKK, טורקיה זקוקה למערכת מתקדמת ליירט טילים בליסטיים המשוגרים מאיראן.

באקיר אמר: "בהתחשב בעובדה שאנקרה פרסה כוחות בצפון עיראק, זה יהיה הגיוני יותר לפרוס מערכת כזו כדי להגן עליהם במהלך הסלמה או עימות אזורי".

"איראן השתמשה לאחרונה בטילים נגד צפון עיראק".

 

בקיר אמר כי התקפות הטילים האחרונות בין ישראל לאיראן עשויות להוות הצדקה נוספת לפריסת מערכת ה-S-400 במזרח טורקיה.

באקיר אמר: "היערכות כזו תשרת את ביטחון טורקיה כמו גם את הביטחון של עיראק, שפועלת לשיפור יחסיה עם אנקרה לאחרונה בצורה חסרת תקדים".

כחברה בנאט"ו, טורקיה מארחת גם כמה בסיסים צבאיים של נאט"ו, לרבות באינצירליק, בסיס אווירי חשוב לחיל האוויר האמריקני לביצוע תקיפות אוויריות נגד קבוצות פרוקסי איראניות.

חלק מהאנליסטים טוענים כי טורקיה משתמשת באיום הנשקף מהמל"טים של ה-PKK רק כתירוץ לפרוס את מערכת ה-S-400 כדי להגן מפני איומי טילים בליסטיים איראניים.

טיל ה-S-400 הרוסי "צד" את טיל ה-Storm Shadow הבריטי

 

טורקיה הוציאה כמעט 2.5 מיליארד דולר כדי לרכוש את מערכת S-400 מרוסיה, כאשר מוסקבה סיפקה את המערכת ב-2019.

הרכישה הובילה לחיכוכים משמעותיים עם נאט"ו, בעיקר ארה"ב, שטענה שהמערכת אינה תואמת את הגנות נאט"ו ועלולה לאפשר לרוסיה לאסוף מידע רגיש על מטוסי קרב מהדור החמישי של F-35.

בגלל התעקשותה לרכוש את מערכת S-400, גירשה וושינגטון את טורקיה מתוכנית הפיתוח של מטוסי הקרב F-35 וביטלה את הזמנתה לרכוש 100 מטוסי F-35, מה שגרם להשלכות גדולות על טורקיה ובעיקר על מעמדה כמעצמה אזורית במזרח התיכון.

למרות סנקציות שונות מארה"ב על רכישת מערכת ההגנה מתוצרת רוסיה, אנקרה לא הפעילה את מערכת ה-S-400 מאז שקיבלה אותה ב-2019.

עדיין לא ברור אם האזהרות האמריקניות השפיעו על החלטתה של אנקרה שלא להפעיל את המערכת.

פקידים בכירים במינסטריון ההגנה הטורקים מאשרים שמערכת ה-S-400 שלהם אינה מתמודדת עם בעיות מבצעיות והיא מוכנה לשימוש בכל עת.

הערה ברקע הידיעה: יש לציין כי צבא אוקראינה הצליחה בחודשים האחרונים להשמיד מספר סוללות טילי אס-400 רוסיים מה שאומר כי יש תשובה לטכנולוגיה הרוסית שהם טוענים כי היא הטובה בעולם בתחומה.

מערכת הגנה אווירית S-400 "טריומף".

קרדיט: דפנס ערביכ    קרדיט לתמונות: משרד ההגנה הרוסי