על כותרות ועל מה שבאמת מטריד את האיראנים

כותרות
אני מניח שכבר קראתם על שהלילה היו לא מעט פיצוצים שונים ומשונים באיראן, ונוסף לפיצוץ במפעל התחמושת באספהאן, היו עוד מספר אתרים באזורים שונים באיראן שבהן נשמעו פיצוצים באתרים השייכים למשטר (מפעלים, בסיסים, מחסנים, ועוד) וכן על שהופעלו אזעקות בערים ובבסיסי אוויר ובסיסי טילים של משמרות המהפכה, שהיה ירי מערכות נ"מ בשמי ערים שונות באיראן.

משום מה בשופרות העיתונות של המשטר, מעבר לדיווח על "התקפת רחפנים שסוכלה ברובה" על מפעל תחמושת באספהאן, לא תמצאו דיווחים על אתרים אחרים שבהם על פי דיווחים ברשתות, אירעו פיצוצים והופעלו אזעקות ומערכות נ"מ.

האיראנים ברשתות לועגים לדברי המשטר שבאספהאן הצליח המשטר "ללכוד במלכודת הגנה" שני רחפנים קטנים ובכך לגרום לפיצוצם, והפיצוץ שרואים בסרטונים קרה לאחר שהרחפן השלישי נפגע ע"י מערכת ההגנה האווירית, ובעקבות כך בסך הכל גרם למעט נזק לגג, ומעלים סרטונים של פיצוץ נוסף ושל שריפה במפעל באספהאן, ושואלים אם לא נפגע כלום, אז מה רואים בסרטונים? והציניקנים גם עוקצים את המשטר ומבקשים לדעת האם צודקות הידיעות שמדברות על תקיפה ישראלית או שמא דווקא הידיעות שמדברות על תקיפה אמריקאית…

אבל למען האמת, את האיראנים שחלקם מביע שמחה גלויה על גל התקיפות הליליות באיראן, כל זה לא באמת מעניין, הם יותר מתעניינים ברעידת האדמה שהייתה הלילה במחוז מערב אזרבייג'ן, ובנושאים אחרים שמפריעים להם הרבה יותר מאשר פיצוץ זה או אחר באתרים השייכים למשטר.

Iran Blast Updates | Blast At Iran Military Plant Caused By Drone Attack |  Iran News Live

קרדיט: רשתות חברתיות

 

מה שבאמת מטרידים את האיראנים
מכל שלל הדברים שבאמת מטרידים את האיראנים, נוסף לכך שהמחאת החופש והרצון להשתחרר מעולו של המשטר הרקוב והרצחני של המולות, ממשיכה למרות החורף ושלפעמים נדמה שיש פחות סיקור עיתונאי בתקשורת המערבית ודיווחים ברשתות החברתיות הגלובליות, ונוסף לכך שנמשכת ההצאה להורג של מפגינים ושל איראנים שמחו נגד המשטר, יש שלל נושאים שמפריעים לאיראנים וטורדים את מנוחתם.
על מקצת הדברים שבאמת מפריעים לאיראנים נדבר הפעם.

 

רעידת האדמה
רעידת האדמה בעצמה של 5.9 בסולם ריכטר, שפגעה הלילה בכ- 70 כפרים ועיירות סביב מוקד הרעש באזור העיר חוי (خوی = Khoy) במחוז מערב אזרבייג'ן (שגם בה היה הלילה פיצוץ באתר של המשטר) גרמה לנפגעים – לפחות שלושה הרוגים ו644 פצועים, ולנזק רב.

לדברי מוחמד חסן נמי (محمدحسن نامی) מנהל הארגון האיראני לניהול אסונות (سازمان مدیریت بحران) הפועל במסגרת משרד הפנים, שמסקירת הנזק ביישובים שנפגעו, כולל חלק מהעיר חוי, עולה כי בין 20% ל 60% מהבתים זקוקים לשיפוץ לאחר שניזוקו, ובחמישה מתוך 30 הכפרים בהם נותקה אספקת החשמל, עדיין לא חודשה אספקת החשמל, ואספקת המים והגז חדשה בכל היישובים שנפגעו, ומוסיף שהארגון אותו הוא מנהל, דואג לאספקת אוהלים, מזון ל 72 שעות, ואמצעי חימום לאזרחים שנותרו חסרי קורת גג.

האיראנים ברשתות מביעים דאגה לאחיהם באזור שנפגע מהרעש, ומקווים שהמשטר לא יסתפק במילים יפות כמו דבריו של נמי על "תושבי האזור הזה הם אנשים טובים מאוד וסבלניים עם סובלנות גבוהה מאוד" וידאג להם לכל מה שצריך בחורף הקר והמושלג שבאזור, ויש מי ששואלים האם יחברו בקרוב את הבתים שנותקו מאספקת הגז, חשמל ומים שחודשה לכפר, אבל לא בכל הבתים שלא נפגעו.

אציין שנמי היה בעברו בין היתר, סגן רמטכ"ל צבא איראן, וב 2013 היה שר התקשורת וטכנולוגיות המידע.

Magnitude 5.9 Earthquake Hits Iran-Turkey Border - Videos from The Weather  Channel

קרדיט: רשתות חברתיות

 

בעיות מתמשכות בתדלוק בתחנות הדלק באיראן
כבר זמן רב אחת הבעיות המטרידות את האיראנים זה מה שקורה בתחנות הדלק.
לא מדובר רק במחסור בדלק, אלא בחוסר האפשרות של איראנים רבים לקנות דלק במחיר המסובסד, בגלל תקלות במערכי התדלוק שנובעות לטענת מקורות שונים בין היתר בעקבות מתקפת סייבר באוקטובר 2021, שעליה דיברנו בעבר, ולאחרונה שוב חוזרת לכותרות.

מסתבר שמאז עד היום, למרות כל הדיבורים וההבטחות של שופרות המשטר, מערכת התדלוק של "כרטיסי הדלק החכמים" לא חזרה לעבודה תקינה ומלאה, התגלו בה שלל תקלות ובעיות, נוסף לכך מתוך כ 60 אלף קוראי הכרטיסים במשאבות תחנות הדלק ברחבי איראן, ישנם קוראי כרטיסים רבים שבורים ומקולקלים, שלא מאפשרים לאיראנים לקנות את הדלק במחיר המסובסד.

האיראנים אומרים בגלוי שהמשטר אינו עושה את מה שנדרש כדי שהמערכת תפעל כמו שצריך, ודורשים מפקידי המשטר וממקבלי ההחלטות לקחת אחריות על הכישלון של חוסר היכולת בהפעלה תקינה של מערכת כרטיסי הדלק.

 

הנושא עולה לא רק ברשתות החברתיות, אלא גם בעיתונות האיראנית, כולל בעיתונים הנחשבים כשפרות המשטר, והמשטר מבין שיש לו בעיה שאינו יכול יתר לטאטא מתחת לשטיח, והדרישות לשקיפות בכל הקשור בטיפול בנושא כרטיסי הדלק, מצטרפות לתהיות ושאלות (ושוב – כולל בעיתונות האיראנית) על האם יש מי שנהנה מהמצב בו המערכת לא מספקת את השירות באופן מלא ותקין, ומדוע האחראים על הנושא מתעקשים שלא לבצע את מה שנדרש כדי לתקן את המערכת ואת קוראי הכרטיסים השבורים.

כמו כן, לפני שבוע תהיות האם הייתה מתקפת סייבר נוספת על מערכת כרטיסי הדלק החכמים, שגרמה לשורת תקלות נוספת, בשופרות המשטר פרסומים שבהם נמסרה בידיעה קצרה שנבדקת אפשרות האם היית מתקפת סייבר שגרמה לשיבושים בתחנות הדלק ושבגמר החקירה יפרסמו את הממצאים, ומצד שני היו פרסומים שלא הייתה מתקפת סייבר חדשה, בינתיים עוד לא ראיתי דיווח על ממצאי החקירה.

 

ואם לא מספיקות הצרות של המחסור בדלק, קוראי כרטיסים לא תקינים, גניבות פרטי כרטיסי תדלוק וכרטיסי אשראי, דובר החברה הלאומית להפצת מצרי דלק במחוז אספהאן, יצא בהודעה לעיתונות ובה הוא אמר שכל כרטיסי התדלוק שלא בוצעה בהם פעילות רכישת דלק בשנה החולפת (המסתיימת בסוף מרץ) יבוטלו, ואם בעלי הכרטיסים שלא השתמשו בהם בחודשים האחרונים רוצים שהכרטיסים שבידיהם יישארו פעילים, עליהם לבצע רכישת דלק באמצעות הכרטיס.

עוד הוסיף הדובר הנלהב, שעל בעלי רכב שאין בידם כרטיס תדלוק, לפנות להנפקת הכרטיס, באמצעות מערך השירותים הדיגיטליים של המשטרה (משטרה +10 = پلیس +۱۰ = Police +10 שעוסק בין היתר בעבירות תנועה, בהנפקת רישיונות נהיגה, הנפקת דרכונים, רישיונות עסק, ואישורים משטרתיים שונים כגון על רישום פלילי).

הציניקנים ברשתות החברתיות האיראניות כבר מיהרו להגיב לדברים, ותהו מה יעשה אדם שרכבו נגנב, ואין בידו כסף לקנות רכב חדש, או אדם שלא תדלק את מכוניתו כבר חודשים רבים כי פשוט אין לו כסף לקנות דלק, גם אם במקרה הגיע מלאי דלק אל תחנת הדלק הקרובה, וגם אם במקרה קוראי הכרטיסים הלא תקינים או השבורים תוקנו או הוחלפו…

 

אם הצרות האלה לא הספיקו, אז בשבוע שעבר נתפס מתדלק בטהראן, שהתקין סקימר (Skimmer = קורא פס מגנטי לכרטיסים) בקוראי כרטיסי האשראי בתחנות הדלק, כדי לשכפל את נתוני הכרטיסים, ולרוקן את חשבונות הבנק / את ייתרת כרטיסי ה Pre Paid של לפחות 150 קורבנות תמימים.
אציין שזה אינו המקרה הראשון, וסביר להניח שאינו האחרון, שבו מותקנים סקימרים בתחנות הדלק באיראן, ויהיה מעניין לראות איך חוסיין רחימי (حسین رحیمی = Hossein Rahimi) שהיה עד ליום שישי מפקד משטרת טהראן, ובהליך מהיר מונה לתפקיד מפקד משטרת הביטחון הכלכלי (پلیس امنیت اقتصادی = Economic Security Police) יטפל בפשיעה הכלכלית המתרחבת באיראן (או שינצל את תפקיד להמשיך להתעשר על חשבון העם ולכסות על שאר אנשי המשטר שעושקים את הקופה הציבורית)

בהזדמנות אחרת נדבר על הפשיעה הגואה באיראן, נושא שמצדיק מאמר במיוחד בעבורו.

All petrol stations in Fars are in service - Tehran Times

קרדיט: טהרן טיימס

 

עליית מחירי המזון – מה קורה בשוק הבשר באיראן?
כבר זמן רב יש עלייה מתמדת במחירי המזון, וכבר כתבתי בעבר על מחירי העפות והבשר, ועל כך שאיראנים רבים לא יכולים להרשות לעצמם לקנות בשר, אבל לאחרונה יש זינוק נוסף במחירי הבשר, שהגיע בימים האחרונים ל 400 אלף טומאן (4 מיליון ריאל) לק”ג.

לדברי דוברים שונים מטעם משטר המולות, חלק מעליית המחירים נובע מבעיות עונתיות, בגלל שהשלג בחורף גרם לחסימת כבישים, ולכן נגרמו בעיות אספקה זמניות, אבל הדוברים מרגיעים את הציבור ואמרים שאין בעיה של מחסור בבשר, ושהגשמים שהצמיחו את המרעה הירוק, תרמו לשגשוג הצאן והבקר, ושיש במחסנים מלאי בשר מקומי ומיובא בכמויות גדולות, ואם מרגש בחלק מהשוקים מחסור, זה רק בגלל ספקולנטים…

אז נכון שחלק מהמחסור שגורם לעליית מחירים הוא בגלל בעיות עונתיות של מזג אוויר קשה וקר, אבל האיראנים מזכירים את כשלי המשטר שגורמים בניהול מושחת של משטר המולת הרקוב, לבעיות רבות נוספות, החל במחסור בתערובת להאכלת בעלי החיים, ולעלייה המסחררת במה שהחקלאים כן יכולים להשיג, תוך שהם מזכירים את האיכות הירודה של התערובות שמיוצרות במפעלים בבעלות גורמים המקורבים למשטר או בבעלות ישירה של משמרות המהפכה, ולא שוכחים להזכיר שגם הדשנים והכימיקלים המסופקים לחקלאים ממפעלים איראניים הם ברמה ירודה וחלקם גורמים לנזק ממשי לצומח והחי.

 

עוד מזכירים הציניקנים ברשתות האיראניות, שאילו המשטר הכושל, היה מצליח לספק גז לצרכנים באיראן, לא היו מגיעים למחסור בעופות בשווקים, רק בגלל שבלולים רבים נותקה אספקת הגז, ומאת אלפי תרנגולת קפאו למוות…

המשטר מצידו משחרר הצהרות שונות ומשנות, חלקן מעלות אצל האיראנים גיחוך מריר, כמו הפרסומים שחלק מהמחסור לא נובע ממחסור בבעלי חיים לשוק הבשר, אלא מכך שהמשטר מנתב את אספקת הבשר לקראת חגיגות הנורוז, ראש השנה בלוח הפרסי, שיהיה השנה ב 20 במרץ, ושוב המשטר מאשים את שערי המטבע והספקולנטים שגורמים לעליית המחירים.

כדי לנסות למנוע את המשך עליית המחירים של הבשר האדום, המשטר הביא הבוקר (29 בינואר) משלוח גדול של בשר כבש ובשר בקר מיובא אל שווקי הבשר בטהראן.
בינתיים מהלך זה לא גרם להורדת מחירים, למרות שהמחיר הרשמי אמור להיות 300 אלף טומאן, ולמרות שנאמר שהמשטר סיפק הבוקר בטהראן את הבשר למכירה במחיר של 200 טומאן לק"ג.

Iran's red meat production surges after removal of livestock export ban |  Iran Chamber Newsroom

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונות: לשכת המסחר של איראן ורשתות חברתיות