רוסיה מכשירה טייסים איראנים על ה-Su-35 לפני מסירתם הקרובה

דיווחים מצביעים על כך שרוסיה נערכת לתת לאיראן צי של לוחמי סוחוי סו-35. טייסים איראנים עוברים הכשרה ברוסיה לקראת ההעברות.

 

דיווחים מצביעים על כך שרוסיה נערכת לתת לאיראן צי של מטוסי קרב מדגם סוחוי סו-35 וכבר מאמנת טייסים איראנים ברוסיה לקראת ההעברות.

האימונים החלו באביב 2022, והמטוס עשוי להימסר לאיראן ב-2023, על פי דיווחי החדשות של רשת "NBC", בצטטו גורמים לא מזוהים בבית הלבן.

הגורמים הוסיפו כי המטוסים עשויים להיות מועברים בתמורה לתחמושת מתוצרת איראן כמו מל"טי קמיקזה וטילים בליסטיים. לפי הדיווחים, רוסיה ואיראן שוקלות את ההסכם כבר מתחילת 2022.

מדובר ב-24 מטוסי Su-35 שהוזמנו במקור על ידי מצרים בשנת 2018. קהיר ביטלה את העסקה לאחר שהמטוסים כבר נבנו.

 

חילופי ידיים

לאחר משא ומתן לא מוצלח עם אינדונזיה, על פי הדיווחים, רוסיה הציעה את המטוסים לאיראן כחלק מעסקת נשק של 3 מיליארד דולר הכוללת גם שתי מערכות הגנה אווירית S-400.

בספטמבר 2022, בכיר צבאי איראני אישר את הרכישה, ואמר כי אספקת מטוסי הקרב של דור 4+ של ארצו נמצאת "על סדר היום".

ה-Su-35 הוא הדגם האחרון של ה-Sukhoi Su-27 Flanker, והוא תואר כאחד מהמטוסים הכי טובים של רוסיה.

הוא פותח בשנות ה-90 על בסיס ה-Su-27M וכולל מנוע וקטור דחף, מכ"ם מערך סרוק אלקטרוני (PESA), מערכות לוחמה אלקטרוניות חדשות ומערכות תקיפה ושיפורים נוספים ביחס לתכנון המקורי.

המטוס שימש את רוסיה במהלך מעורבותה בסוריה, כמו גם במהלך הפלישה לאוקראינה, שם תועד לפחות מטוס קרב אחד מסוג Su-35 שהופל.

העברת מל"טים איראניים מתאבדים מדגם "שאהד" לרוסיה דווחה בהרחבה, כאשר מלאי הנשק המדויק של רוסיה התחיל להיגמר בקיץ 2022.

דיווחים מצביעים על כך שלפחות חלק מהמל"טים הוחלפו, ורוסיה גם מסרה לאיראן את הנשק המערבי שנתפס באוקראינה לצורך ניתוח והנדסה לאחור.

 

צי מטוסי הקרב המזדקן של איראן

צי  מטוסי הקרב של חיל האוויר האיראני –  IRIAF מורכב ברובו ממטוסים מתוצרת אמריקאית משנות ה-60 וה-70, שנמסרו לפני המהפכה האיראנית של 1979.

עמודי התווך שלו הם ה-McDonnell Douglas F-4 Phantom II, Northrop F-5 Tiger, ו-Grumman F-14 Tomcat, שכולם תוחזקו במשך עשרות שנים ללא תמיכת היצרן.

בעוד שאיראן הצליחה להרחיב את הצי הזה באמצעות ייצור כמויות מוגבלות של מטוסי F-5 מהונדסים לאחור, רכישת מטוסי מיראז' F-1 עיראקים, כמו גם רכישת כמה מטוסי מיג-29 סובייטים לשעבר וצ'נגדו J- 7s סינים, חיל האוויר של המדינה מפגר מזה זמן רב אחרי יריבותיה האזוריות, כמו ישראל וסעודיה.

צי של מטוסי Su-35 מודרניים יכול להרחיב משמעותית את היכולות של חיל האוויר האיראני במשימות הגנה אווירית ותקיפה.

 

קרדיט: דפנס ערביכ   קרדיט לתמונה: משרד ההגנה הרוסי

 

כתבה קודמת שפורסמה באתר לפני כשבועיים :