רוסיה תתחיל לספק לאיראן את מטוסי הסוחוי Su-35 המצריים בשנת 2023

טייסים איראנים כבר עוברים הכשרה להטיס את מטוס הקרב סוחוי סו-35 Felon-E מהדור הרביעי של רוסיה.

טייסים איראנים כבר עוברים הכשרה להטיס את מטוס הקרב סוחוי סו-35 Felon-E מהדור הרביעי של רוסיה. מקורות אמריקאים אישרו את הידיעה, אך לא הזכירו את הלאום של הטייסים, ותיארו אותם כ"טייסים ממדינה במזרח התיכון". נכון לעכשיו, המדינה היחידה שמגלה עניין במטוס הקרב הרוסי היא איראן.

איראן אישרה רשמית כי היא מעוניינת ב-Su-35 Felon-E. ב-5 בספטמבר אמר תא"ל חמיד והידי, מפקד חיל האוויר האיראני (IRIAF), כי טהראן מעוניינת לרכוש את מטוסי ה-Su-35. התכנון הראשוני היה שאיראן תרכוש את מטוס הקרב הרוסי – סוחוי Su-30, אך מאוחר יותר נטשה כוונה זאת והתמקדה בדגם Felon-E.

לפי מקורות שעוקבים אחר מערכת היחסים הצבאית-מסחרית הזו, שרובם טורקיים, איראן עשויה לרכוש את 24 מטוסי הקרב שמצרים הזמינה. עם זאת, מצרים פרשה מהעסקה, והאשימה את רוסיה כי למטוסי הקרב יש "בעיה טכנית". סיבה נוספת שהובילה לסירובה של מצרים לקבל את המטוס היא סנקציות כלכליות אפשריות מארצות הברית במסגרת חוק המאבק נגד יריבי אמריקה באמצעות סנקציות (CAATSA).

מקורות אמריקאים טוענים כי רוסיה תתחיל לספק מטוסי Su-35 לאיראן בשנה הבאה. אנליסטים פוליטיים אומרים שההודעה מגיעה בכוונת מכוון דווקא בזמן הזה. לדבריהם, ייתכן שמדובר בניסיון של ארצות הברית להשפיע על מדינות המפרץ הערביות, שספגו ביקורת על כך שסירבו לתמוך בעמדות המערב נגד רוסיה ועל חיזוק יחסיהן עם סין.

חשוב מכך, ההכרזה על המשלוחים הקרובים לאיראן מתרחשת בדיוק בזמן שהנשיא הסיני שי ג'ינפינג נמצא בביקור בסעודיה. במילים אחרות, הממשל האמריקאי משתמש ב"איום האיראני" כדי להזכיר למדינות המזרח התיכון עד כמה חשובה ה"ברית והשותף" האמריקאי.

איראן צריכה חיל אוויר מודרני. במדינה יש לא מעט מטוסי קרב אמריקאים וסובייטיים מיושנים מתקופת מלחמת וייטנאם. במהלך השנים ניסתה טהראן לשדרג את מטוסי ה-MiG-29, אך נכשלה. טהראן גילתה בתחילה עניין ביכולותיו של מטוס הקרב הסיני J-10C שיש לו ביצועים מצוינים, הוא הרבה יותר זול מה-Su-35 הרוסי ועלויות תפעול שלו נמוכות משמעותית.

עם זאת, המלחמה באוקראינה פוגעת לא רק באוקראינה, אלא גם ברוסיה. מוסקבה נאלצה לחפש מערכות נשק אצל בעלי בריתה הבודדים. איראן הסכימה לשלוח מל"טים מתאבדים, שרוסיה השתמשה בהם ביעילות להריסת תשתית האנרגיה האוקראינית. לפי השמועות, ה-Su-35 עשוי להיות חלק מהסכם חליפין בין איראן למוסקבה. כמו כן, השמועה היא שכאפשרות שנייה, מוסקבה יכולה להציע לאיראן מחיר נמוך בהרבה ל-Su-35.

ה-Su-35 הוא המטוס המתקדם ביותר בחיל האוויר הרוסי כרגע. הוא השתתף במלחמה באוקראינה, ורוסיה מתכננת לייצר בסך הכל 200 יחידות של מטוס הקרב הזה. עם זאת, ייתכן שזה לא יקרה. רוסיה מבקשת לצמצם את ההשקעה בייצור ה-Su-35. רכישת ה-Su-35 ע"י איראן עשויה להפחית את קצב הרכישה של מטוס הקרב הזה עבור צבא רוסיה.

מבחינת איראן, מטוס קרב שכזה יתפוס תפקיד מרכזי בהגנת המדינה. ארצות הברית וישראל "מתאמנות" לפגוע בתוכנית הגרעין של איראן, מה שאומר שטהרן תהיה זקוקה למטוסי קרב מתקדמים כדי לעמוד באתגר הזה. כרגע, האלטרנטיבה היחידה, ככל הנראה, הוא ה-su-35.

روسيا تبدأ تسليم مقاتلات سوخوي سو-35 المصرية إلى إيران في عام 2023

קרדיט: דפנס ערביכ     קרדיט לתמונה: משרד ההגנה הרוסי