מבזקי חדשות ליום 26-3-2022. מתעדכן

*- "הפצצה" של ירדן ממשיכה לתקתק
המצב הכלכלי בירדן ממשיך להיות בכי רע. לא רק שהממלכה מתקשה להתאושש ממגיפת קורונה, הרי שהמלחמה באוקראינה תוסיף למצוקה וזאת בשל עליית מחירי הסחורות בדיוק לפני שחודש הרמדאן מתחיל.

לכל אלה יש להוסיף את הפצצה המתקתקת בירדן – האבטלה הגואה. לפי נתונים שפורסמו השבוע שיעור האבטלה בירדן עלה ל-24% בסוף שנת 2021 לעומת 22.7% בסוף 2020. בין בוגרי האוניברסיטאות, שיעור האבטלה עומד על למעלה מ-27%.

ברחוב הירדני מתקרבים לנקודת הרתיחה והממלכה תצטרך בקרוב סיוע דחוף שיגיע כנראה בראש ובראשונה מהמפרץ.

*- כך משפיעה הלחימה באוקראינה על הפעילות הצבאית הרוסית בסוריה
מאז החלה הלחימה באוקראינה לפני חודש, ניכרת השפעה על הפעילות הצבאית של רוסיה בסוריה. לפי המצפה הסורי לזכויות האדם בחודש מאז החלה המלחמה באוקראינה ביצע חיל האוויר הרוסי בסוריה 298 תקיפות על מה שמוגדר "יעדי דאעש" במזרח המדינה. בחודש שלפני כן מספר הגיחות הרוסיות הגיע ל-1250, כך שיש כאן ירידה משמעותית.

יצוין כי הנוכחות הרוסית בסוריה בעיקרה היא של חיל האוויר עם הבסיס המרכזי באזור החוף ואין נוכחות צבאית משמעותית של כוחות יבשה, אלא רק באמצעות מיליציות מסונפות.

*- שר לבנוני לשעבר מטיל "פצצה" הקשורה בחיזבאללה וישראל
גנרל אשרף ריפי שר המשפטים לשעבר של לבנון ידוע כמתנגד חריף של חיזבאללה ולכן יש להתייחס לדבריו על ארגון הטרור בזהירות אבל מה שהוא אומר היום מעניין במיוחד. ריפי טוען כי במהלך החודשיים האחרונים "בכיר בחיזבאללה" חצה את הגבול לישראל. לפי הגנרל בדימוס, בכיר החיזבאללה הגיע לקרבת הגבול עם מכוניתו ואז המשיך רגלית לעבר ישראל.

לפי ריפי, הבכיר הזה היה ככל הנראה סוכן של ישראל וברח אליה כשחש שהוא נחשף. שר המשפטים הלבנוני לשעבר ציין כשהוא היה בתפקיד התגלו לא פחות משלושה בכירים בחיזבאללה שסיפקו מודיעין לישראל מתוך הארגון. ריפי טוען כי חיזבאללה "פרוץ מודיעינית". עוד הוא הוסיף כי חיזבאללה מושחת מוסרית ועוסק בהברחת סמים, נשק ובני אדם.

*- עוד חוזר הניגון? האם תקום שכבת אוליגרכים חדשה?
האיום של רוסיה שהיא תתפוס את הנכסים של חברות זרות שנטשו את השוק הרוסי מעלה את האפשרות כי שכבה חדשה של אוליגרכים תקום ברוסיה בעקבות המשבר באוקראינה. כזכור שכבת האוליגרכים הנוכחית, שנמצאת תחת סנקציות בינלאומיות כבדות, קמה בעקבות מכירת נכסי המדינה הרוסית עם התמוטטות ברה"מ. בזמנו האיש העשיר כיום ברוסיה ולדימיר פוטנין (עם הון של כ-25 מיליארד דולר) רכש את חברת הניקל של המדינה ורומן אברמוביץ' מיודענו רכש חברת נפט.

חסן מאלכ, אנאליסט פיננסי מחברת ייעוץ בבוסטון, סבור כי אם רוסיה תעמיד את נכסי החברות הזרות למכירה, יש סבירות גבוהה שתקום שכבה חדשה של אוליגרכים, שכמובן גם הם יהיו מקורבים לקרמלין. לפי מאלכ, רוסיה של היום זקוקה לכסף ולכן יש אפשרות שתעמיד את הנכסים של החברות שעזבו גם למשקיעים זרים ממדינות במזרח התיכון, סין והודו.

*- מה יקרה למחיר הנפט במקרה שייחתם הסכם עם איראן?
נרצה או לא נרצה איראן היא מעצמת נפט, עם עתודות מוכחות של 157 מיליארד חביות, כמעט 10% מהעתודות העולמיות.

על פי הערכות של אנליסטים מחברת "קפלר", עם הסרת הסנקציות מעליה, איראן תוכל להשיג התאוששות של 80% מתפוקת הנפט שלה תוך שישה חודשים והתאוששות מלאה בתוך 12 חודשים. לפי החברה, להסרת הסנקציות תהיה השפעה מידית על מחירי הנפט בשוק העולמי שיירדו ב- 5%-10%. זה מספק הסבר לרצון האמריקאי לסגור הסכם…

*- תיקון כואב אך מתבקש…
יום דרמטי עבר על מצרים היום אבל לאו דווקא בגלל המפגש בין בנט לא-סיסי בשארם א-שיח'. כתבתי לכם כאן בימים האחרונים על הקשיים שמצרים עומדת בפניהם והיום שער הלירה צנח בכ-16% ל-18.22 עבור 1 דולר. הלירה המצרית נסחרה ביציבות מאז סוף 2020 סביב 15.7 ל-1 דולר.

להיחלשותו של המטבע המצרי יכולות להיות השפעות קשות בעיקר על עניי המדינה (1 מכל שלושה מצרים) עקב עליית המחירים הצפויה. הירידה מגיעה אחרי העלאת ריבית ע"י הבנק המרכזי.

המשמעות: התיקון בשער הלירה המצרית כואב אבל הוא מתבקש. מאז החלה המלחמה באוקראינה, משקיעים משכו למעלה מ-1 מיליארד דולר מהשוק המצרי בין השאר בשל הספקות לגבי איתנות הכלכלה המצרית. מה שנותר עתה לא-סיסי לעשות זה לפנות לבני בריתו במפרץ ולבקש סיוע וכן להתחיל בשיחות עם קרן המטבע לגבי תכנית ייצוב שתשדר מסר מרגיע לשווקים. שאלת השאלות האם האינפלציה הגבוהה שתירשם במצרים השנה תביא גל מחאה עממי כזה שיכול לאיים על המשטר? אסתכן ואומר שהסבירות לכך נראית נמוכה בעיקר לאחר העבודה היסודית שעשה א-סיסי למיגור האופוזיציה האיסלאמיסטית שהייתה יכולה למנף זעם ציבורי כזה.

*- מוזר: למה רוסיה משתמשת בטילים שיוצרו לפני 50 שנה?
הגרסה הערבית של "דיפנס ניוז" מדווחת על תופעה די מוזרה במלחמה שמנהלים הרוסים באוקראינה: שימוש בטילי אוויר קרקע שייצורם החל באמצע שנות השבעים, עוד בתקופה ברה"מ. הטילים המיושנים הללו מותקנים דווקא על המטוסים המתקדמים של חיל האוויר הרוסי ובכלל זה סוחוי 34 וסוחוי 35.

מדובר בטילי KH-31P שמיועדים לפגיעה במכ"מים. מזה למעלה מעשור הרוסים הצהירו כי הם מגבשים תכניות לייצור תחליף מודרני יותר אולם בפועל נראה שלא הצליחו. בפועל השימוש בטילים המיושנים הללו נהפך לפדיחה… מאז החלה הלחימה צולמו בשטח אוקראינה טילים רבים כאלה שלא התפוצצו ופשוט התפרקו באוויר או כאלה שיורטו על ידי ההגנה האווירית האוקראינית.

*- היעד של הפרוקסי האיראני בתימן – הגברת הכאוס בשוק הנפט העולמי
מוקדם יותר דיווחתי לכם על פגיעה בייצור באחד ממפעלי הזיקוק בסעודיה עקב מתקפת כטב"מים מתימן. והערב עוד התקפה הפעם על מתקן נפט סעודי בג'דה שלחופי ים סוף (הסרטון מתעד את העשן המיתמר מהמתקן). הסעודים מדווחים על דליקה שפרצה אך לא מספקים מידע על נזק ו/או הפסקת הייצור.

המתקפות הללו של החות'ים אינה מקרית. הם כמו כולם מבינים את חשיבות הממלכה לשוק הנפט העולמי בייחוד בתקופה הזו ומנסים להגביר את הכאוס. המתקפות הללו מגיעות דווקא לאחר שבימים האחרונים נעשו ניסיונות לארגן שיחות שלום בריאד בין הפלגים התימנים. אם תרצו זהו עוד קלף מיקוח של האיראנים בשיחות עם המעצמות כשטהראן מנסה להבהיר שהמפתח לפתרון בתימן עובר דרכה.

ובינתיים ממשיכים האומללים בתימן בשגרת חייהם.

תמונה

קרדיט : ערוץ הטלגרם "דורון פסקין"